حسینی در واکنش به نتایج انتخابات آمریکا در گفتگو با جام‌جم آنلاین:

هشدار آمریکایی‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: نتیجه این انتخابات می‌تواند هشداری باشد مبنی بر اینکه اکثریت مردم در حال روی برگرداندن از جمهوری‌خواهان هستند.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۹۷
هشدار آمریکایی‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ

دیاکو حسینی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص نتیجه انتخابات ایالات‌متحده و تأثیر آن بر روابط آمریکا با ایران، با اشاره به اینکه دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان این کشور دست برتر را پیداکرده‌اند خاطرنشان کرد: این برتری ممکن است موازنه قدرت قوه مقننه را به شکلی تغییر دهد که مقداری کار پیشبرد لوایح یا قوانین عمدتاً داخلی برای دولت ترامپ سخت‌تر شود.

حسینی با تأکید براینکه در مسائل مربوط به روابط خارجی معمولاً سنا نقش پررنگ‌تری دارد اظهار کرد: هرچند نفوذ نمایندگان سنا در خصوص مسائل روابط خارجی آمریکا خیلی بیشتر از مجلس نمایندگان است، ولی این به معنا آن نیست که مجلس نمایندگان نمی‌تواند در موضوع روابط خارجی نقشی بازی کند؛ بااین‌حال امور روابط خارجی کاخ سفید با در دست داشتن اکثریت سنا به‌مراتب راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: همه این مسائل نشان می‌دهد احتمالاً پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا نمی‌تواند در کوتاه‌مدت بر روابط خارجی ترامپ خصوصاً در مورد ایران تأثیر بگذارد و از طرف دیگر در خصوص اینکه آیا می‌تواند نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آتی 2020 را متأثر کند جای سؤال است؛ نباید بیش‌ازاندازه به نتیجه این انتخابات در خصوص انتخابات آینده توجه کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا بابیان اینکه درگذشته هم اتفاق افتاده که روسای جمهور مستقر نتیجه انتخابات را ازدست‌داده‌ باشند ولی در دور بعد انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شدند خاطرنشان کرد: این اتفاق برای باراک اوباما و همین‌طور بیل کلینتون در سال 1994 پیش آمد و بر این اساس لاجرم نمی‌شود نتیجه گرفت که در 2020 آقای ترامپ و جمهوری‌خواهان برنده نباشند.

وی افزود: بااین‌حال نتیجه این انتخابات می‌تواند هشداری باشد مبنی بر اینکه اکثریت مردم در حال روی برگرداندن از جمهوری‌خواهان هستند و نهایتاً ممکن است بتواند در 2020 یک نتیجه غیرقابل‌انتظار را به نفع دموکرات‌ها رقم بزند ولی مشخصاً از امروز صحبت کردن درباره این موضوع خیلی زود است.

حسینی با انتقاد از تحلیل‌هایی که معتقد بودند چون ترامپ در حوزه اقتصاد داخلی آمریکا موفق بوده پس باید در انتخابات مجلس نمایندگان که عمدتاً به مسائل داخلی توجه دارد پیروز شود اظهار کرد: مردم آمریکا معمولاً به مجموع سیاست‌های نامزدها و نه یک بخش خاص آن، برای نمایندگی رأی می‌دهند و اساساً آن‌ها حتی سنا را هم دارای کارکردهای داخلی می‌بینند البته سنا هم در لوایحی که مربوط به مسائل داخلی ازجمله بودجه‌ است اظهارنظر می‌کند لذا این تقسیم‌بندی برای رأی‌دهندگان آمریکایی خیلی قابل اعتبار نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه موفقیت ترامپ در امور داخلی و به‌ویژه اقتصادی هم یکی از مسائل پربحث و پرحاشیه‌ است خاطرنشان کرد: نه ما و نه حتی جامعه آمریکا هنوز نمی‌دانیم که سیاست‌های ترامپ چه مقدار در پیشرفت اقتصادی آمریکا که از بعد از سال 2010 شروع‌شده بود نقش داشته است.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی امریکا بعد از رکود سال 2008، از سال 2010 و در دوران باراک اوباما آغاز شد و بنابراین این نتیجه‌گیری که ترامپ موجب رشد اقتصادی اکنون است خیلی عجولانه می‌نماید، در این تحلیل سابقه‌ رشد اقتصادی دوران اوباما نادیده گرفته می‌شود.

وی در ادامه در خصوص احتمال تأثیرگذاری نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در مسائل سیاست خارجی با تأکید براینکه آن‌ها حتماً در مسائل روابط خارجی تأثیر خواهند گذاشت اظهار کرد: دموکرات‌ها به شکل‌های مختلف می‌توانند در این مجلس تأثیرگذار باشند، مجلس نمایندگان کارکردهای در مسائل خارجی هم دارد و لوایحی را تصویب می‌کند که می‌تواند نقش‌آفرینی در این حوزه داشته باشد.

حسینی با اشاره به اینکه مجلس نمایندگان آمریکا در مقایسه با مجلس سنا کمیته‌های فرعی سیاست خارجی بانفوذی ندارد خاطرنشان کرد: به‌هرحال مجلس نمایندگان تأثیرگذاری خود بر روی تصمیمات و روابط خارجی را دارد.

وی ادامه داد: این مجلس نمایندگان است که می‌بایست بودجه‌ برخی از لوایحی که دولت پیشنهاد می‌دهد را تصویب کند و بر همین اساس نمایندگان دموکرات کنگره می‌توانند درجاهایی گروکشی هم با دولت ترامپ داشته باشند و برخی از سیاست‌های مطلوب خود را مبنای پذیرفتن و همکاری کردن با کاخ سفید و جمهوری‌خواهان و پذیرش لوایح آن‌ها قرار دهند؛ این نوع معاملات در کنگره بین دو حزب انجام می‌شود و مجلس نمایندگان از آن طریق می‌تواند نقش‌آفرینی مثبتی در مسائل سیاست‌ خارجی داشته باشد.

این کارشناس مسائل آمریکا در ارزیابی از آینده سیاست داخلی آمریکا تا دوره انتخابات ریاست جمهوری بعدی بابیان اینکه ترامپ نشان داده‌ فردی نیست که خیلی تحت تأثیر مسائل داخلی قرار گیرد خاطرنشان کرد: ترامپ واقعاً باور دارد جامعه آمریکا در حال حرکت به سمت دوقطبی شدن است و حزب جمهوری‌خواه هم امروز بیش از هر زمان دیگر رادیکال شده است، پس او هنوز می‌تواند با سوارشدن براین موج کار خود را پیش ببرد.

وی با تأکید براینکه موضوع پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره نمی‌تواند تأثیر جدی بر سیاست‌ها دولت آمریکا داشته باشد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به‌هرحال مکانیزیم چک‌اند بالانس موجب خواهد شد تا ترامپ مقداری محتاطانه‌تر نسبت به موضوعات عمل کند و تلاش بیشتری را برای چانه‌زنی در داخل آمریکا داشته باشد.

حسینی در پایان بابیان اینکه وقتی خیال ترامپ کاملاً راحت است که توافق سنا و کنگره را در مورد همه سیاست‌های خود داشته باشد اظهار کرد: این عدم توافق ممکن است مقداری مانع‌تراشی در خصوص سیاست‌های آمریکا ایجاد کند ولی به نظر نمی‌رسد تأثیری بر روی جهت‌گیری کلی سیاست خارجی آمریکا حداقل تا سال 2020 داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها