جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

آشفتگی بازار خودرو ثمره عدم نظارت ‌دولت

تولید ورق گالوانیزه بدنه خودرو

خودکفایی در تولید ورق گالوانیزه بدنه خودرو

صنعت خودروسازی با بهره مندی از ورق با کیفیت ایرانی، از واردات ورق گالوانیزه خودرو بی نیاز شد
کد خبر: ۱۱۷۵۵۰۰
خودکفایی در تولید ورق گالوانیزه بدنه خودرو

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری، با پیشرفت صنایع اتومبیل سازی و افزایش تولیدات این کارخانه ها، تولید ورق فولادی گالوانیزه مورد نیاز این شرکت ها مورد توجه قرار گرفت.

کارخانه های لوازم خانگی هم رونق تولید و فروش شان به نوعی در گرو ورق های فولادی گالوانیزه مرغوب است؛ ورق های فولادی خاصی که تا چند سال پیش همه اش وارداتی بود.

بر همین اساس شرکت های فولاد مبارکه، ایران خودرو و سایپا تصمیم به تأسیس شرکتی برای ساخت کارخانه تولید ورق خودرو گرفتند و مجتمع ورق گالوانیزه خودرو استان چهارمحال و بختیاری به عنوان بزرگ ترین کارخانه تولید ورق خودرو در خاورمیانه در 24 آبان ماه سال 1389 به بهره برداری رسید. طرح تولید ورق گالوانیزه ویژه استفاده در صنعت ساخت بدنه خودرو و لوازم خانگی در منطقه سفید دشت از توابع شهرستان بروجن واقع در استان چهارمحال و بختیاری ساخته شد.

برای اجرای این طرح، زمینی به مساحت 150 هکتار در حاشیه جاده بروجن - شهرکرد اختصاص داده شد.

هدف از تأسیس این شرکت، خودکفایی کامل کشور از واردات ورق گالوانیزه خودرو، کاهش هزینه‏ها و قیمت تمام شده صنایع خودرویی و در کنار آن تأمین ورق مورد نیاز کارخانه های تولید لوازم خانگی است.

مجتمع ورق گالوانیزه خودرو استان چهارمحال و بختیاری با ظرفیت اسمی 400 هزار تن در سال طبق مشخصات فنی دو نوع ورق خودرویی و صنعتی تولید می کند.

تولید ۵۰ هزار تن ورق های کیفی ویژه صنایع خودروسازی:

امسال شرکت ورق گالوانیزه خودروی چهارمحال و بختیاری با تولید بیش از ۵۰ هزار تن ورق های کیفی ویژه صنایع خودروسازی، به رکوردهای جدیدی دست یافت.

مدیرعامل شرکت ورق گالوانیزه خودرو می گوید: در راستای دستیابی به اهداف کمی و کیفی از پیش تعیین شده و با تلاش مدیران و کارکنان شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری، ورق مورد نیاز صنایع خودروسازی در این شرکت تولید و کشور از واردات ورق گالوانیزه خودرو بی نیاز شد.

اصغر اسماعیلی با اشاره به صادرات دو محموله پنج هزار تنی ورق گالوانیزه خودرو به اروپا، می افزاید: شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن ورق با کیفیت مورد نیاز صنایع خودرو سازی و لوازم خانگی را دارد.

مجتمع ورق گالوانیزه خودرو استان چهارمحال و بختیاری قابلیت تولید ورق گالوانیزه با ضخامت چهار دهم تا دو میلی متر و عرض 800 تا هزار و 880 میلی متر را دارد.

مواد اولیه اکثر صنایع داخل استان از جمله کارخانه لوازم خانگی برفاب را هم شرکت ورق گالوانیزه چهارمحال و بختیاری تأمین می کند و در ایجاد ارزش افزوده صنایع استان نقش تعیین کننده ای دارد.

مقاومت در برابر خودرگی و مقاومت بالا در برابر علت های گوناگون فرسودگی از قبیل نمک های محلول در آب، آلودگی هوا، رطوبت و سایر مواد خورنده از ویژگی های این نوع ورق است و بدین وسیله بدنه اتومبیل های تولید شده با این گونه ورق دوام و پایداری بسیار بالاتری خواهد داشت.

از ویژگی های این ورق های تولیدی می توان به فرم پذیری بسیار بالا، مقاومت در عین نازکی، صافی فوق العاده بالا و رنگ پذیری بسیار خوب آنها اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ورق گالوانیزه خودرو چهارمحال و بختیاری می گوید: قیمت تمام شده ورق های تولیدی شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری 30 درصد کمتر از نمونه مشابه خارجی است.

همکاری ورق گالوانیزه خودرو چهارمحال و بختیاری و مجتمع فولاد مبارکه:

ورق های گالوانیزه مرغوب با مشارکت متخصصان مجتمع فولاد مبارکه و شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری طراحی و تولید شد.

کارشناس متالورژی و روش های تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان می گوید: رتببه بندی ورق گالوانیزه تولید شده در چهارمحال و بختیاری مطابق با استاندارد‌های جهانی فولاد است.

علیرضا مولوی تولید محصولات ویژه با ارزش افزوده بالا را از راهبرد‌های این مجموعه فولادی در کشور دانست و افزود: این رتبه بندی فولادی در ساخت قطعات اتوبوس، پروفیل مورد استفاده در ساخت مینی باس(Minibus) و دیگر مصارفی که نیاز به استحکام دارند، کاربرد دارد.

وی گفت: این نوع ورق با شرایط مناسب نورد گرم همچنین اعمال متغیر‌های مناسب در نورد سرد، با ارائه متغیر‌های مناسب به صورت ورق گالوانیزۀ خودرو با پوشش 180 گرم بر مترمربع تولید شده است.

تولید بخش اعظمی از ورق رویه نمایان خودرو در کشور:

با اجرای طرح های توسعه ای مد نظر در شرکت ورق خودرو که تنها تولید کنندۀ ورق های گالوانیزه خودرویی در خاورمیانه است؛ بخش اعظمی از ورق رویۀ نمایان مورد استفاده در صنایع خودروسازی کشور در این کارخانه تولید خواهد شد.

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بازدید از شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری بر تولید ورق رویۀ نمایان مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور تأکید می کند و می گوید: این که در حال حاضر با تلاش کارکنان شرکت ورق خودرو، خودروسازان کشور به هیچ عنوان نیاز به واردات ورق های مورد نیاز بخش داخلی خودرو ندارند یک مزیت و دستاورد بزرگ برای صنعت خودرو کشور است.

وی به طرح های توسعۀ در دست اجرای شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری اشاره می کند و می افزاید: باید با اجرای طرح های توسعه ای مد نظر در این شرکت، بخش اعظمی از ورق رویۀ نمایان مورد استفاده در صنایع خودروسازی کشور تولید شود.

آقای عظیمیان می گوید: در همین راستا بخش قابل توجهی از تجهیزات اصلی از قبیل دستگاه کنترل اتوماتیک لایۀ پوشش روی، دستگاه کشش ده تنی، تجهیز کنترل خودکار کیفیت سطحی ورق و تجهیزات مهم دیگری خریداری و تأمین شده‌اند؛ ضمن این که در این فرایند بخشی از تجهیزات مورد نیاز هم بومی سازی شده است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه خاطرنشان می کند: برنامه های توسعه ای این شرکت به طور مشترک با شرکت های ایران خودرو، ساپکو، فولاد مبارکه، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و دیگر شرکت های طرف قرارداد انجام خواهد شد.

بومی سازی قطعه کاربردی کوره های بازپخت شرکت:

شرکت ورق خودرو امسال موفق شد قطعه اصلی مشعل های کوره بازپخت شرکت را بومی سازی کند.

رئیس دفتر فنی شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری می گوید: مشعل های مورد استفاده در کوره بازپخت شرکت ورق خودرو مطابق با فناوری روز دنیا است و ساخت این قطعه علاوه بر خودکفایی و هزینه کمتر، باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می شود.

قطعه اصلی مشعل های کوره بازپخت به عنوان مبدل حرارتی عمل می کند و باعث پیش گرم شدن هوای ورودی به مشعل در محل احتراق می شود و در نتیجه کیفیت سوخت و بازده آن بالا می رود.

مهدی محمدی می افزاید: قطعه ساخته شده نسبت به نمونه خارجی آن از کیفیت بالاتری برخوردار است و عمر مفید آن از سه به پنج سال ارتقاء یافته است.

وی می گوید: مسئولان شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری بر این باورند بهره گیری صحیح از ظرفیت های موجود در این شرکت و اتکاء به دانش و ارتقاء روحیه خودباوری کارکنان تلاشگر و متعهد، راه را برای حصول موفقیت های ارزنده تر و مهم تر هموار می سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها