سید محسن قمصری، با اشاره به اقدام آمریکا برای عقب‌نشینی از تحریم کامل نفت ایران گفت: آمریکا با این تصمیم نشان داد که نمی‌تواند به‌طور کامل نمی‌تواند نفت ایران را حذف کند.
کد خبر: ۱۱۷۵۲۷۹
خصوصیات نفت ایران غیرقابل‌جایگزینی است/ ترکیبات منحصربه‌فرد نفت ایران در بازار انرژی قابل‌جایگزینی نیست

به گزارش جام جم آنلاین ، سید محسن قمصری، مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار «جام جم آنلاین»، در خصوص عقب‌نشینی آمریکا از ادعایش مبنی بر صفر کردن صادرات نفت ایران اظهار کرد: اگر به نظریه‌های کارشناسان بازار انرژی در چند ماه گذشته دقت کنیم متوجه خواهید شد که تقریباً اکثر آن‌ها معتقد بودند که نفت ایران نمی‌تواند به‌صورت کامل از بازار حذف شود.

وی ادامه داد: بازار درزمینهٔ نفت خام شاید به تعادل رسیده باشد اما ازآنجاکه این ماده طبقه‌بندی‌های مختلفی دارد، در این بازار کمبودهایی هم مشاهده می‌شود. پس مشخص بود امریکا نمی‌تواند نفت ایران را به‌طور کامل قطع کند چون این موضوع باعث نوسان در بازار و افزایش قیمت می‌شد.

قمصری تأکید کرد: از طرفی پیش‌بینی‌ها هم این بود که عربستان توان لازم برای جایگزینی ایران را ندارد، که این پیش‌بینی هم محقق شد.

این کارشناس حوزه نفت اظهار کرد: عمده میزان نفتی که عربستان تولید می‌کند، نفت خام سبک و فوق سبک است و در تولید نفت خام متوسط و مدیوم که می‌تواند جایگزین نفت خام ایران باشد محدودیت دارد. پس مشخص است که عربستان نمی‌تواند به‌صورت مداوم جایگزین نفت ایران شود.

وی ضمن اشاره به پیش‌نیازهای افزایش تولید نفت در مراکز تولیدی به خبرنگار ما گفت: افزایش تولید نفت یک‌باره و بدون برنامه غیرقابل‌تصور است بنابراین شاید با فشارها و تمهیداتی خاص برخی تولیدکنندگان می‌توانند یکی دو ماه جایگزینی برای کمبود نفت ایران در بازار باشند اما قطعاً نمی‌توانند دائم جای ایران را بگیرند.

قمصری تصریح کرد: آمریکا به این نتیجه رسید که به‌طور کامل نمی‌تواند نفت ایران را حذف کند، علاوه بر این مشخص بود که تحریم این بار بیشتر تجاری است تا تحریم سیاسی! بنابراین با عدم اقبال شرکت‌ها و کشورها مواجه شد درمجموع به این جمع‌بندی رسید که به نفع آن‌ها است در حد همان یک یا یک و نیم میلیون کاهش دهند که هم حرف خود را به کرسی نشانده باشند و هم خیلی به متحدان خود فشار وارد نکنند و هم بازار دچار نابسامانی نشود.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی بابیان اینکه توافقات صورت گرفته تا ماه مارس میلادی است گفت: در ماه مارس به دلیل این‌که رو به تابستان و گرما می‌رویم و کمبود تقاضا است شاید بتوانند فشار بیشتری وارد کنند اما بعید است خیلی مؤثر باشد، اگر تصمیم بر ادامه تحریم باشد در همین حدود یک‌میلیون بشکه ادامه خواهد یافت. من فکر می‌کنم بعد از یک مدتی صادرات افزایش یابد.

وی با اشاره به سهم 8 کشور معاف شده از تحریم نفتی، در بازار ایران تصریح کرد: این کشورهای سنتی خریدار نفت ایران هستند و قاعدتاً بزرگ‌ترین آن‌ها چین و هند هستند. بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ما چین است که فکر می‌کنم همچنان در این دوره به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار خواهد بود.

قمصری بهترین راهکار اقتصادی در شرایط تحریم را توجه به سرمایه‌گذاری در صنایع پالایشی دانست و اظهار کرد: این سرمایه‌گذاری هم احتیاج به زمان دارد و هم سرمایه و جذب سرمایه‌گذار دارد. که شاید چنین موضوعی در شرایط بحرانی تحریم‌ها خیلی عملیاتی نباشد، اما مجموع دولت و کشور باید به مجموعه عوامل یا اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در نظر داشته باشند.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت نفت در پایان تأکید کرد: صرفاً نمی‌شود به دنبال کارهای بلندمدت و یا تنها به دنبال کارهای کوتاه‌مدت باشیم. طبیعی است کارهای کوتاه‌مدت تحریم و بحران را رد می‌کند و دوباره دچار مشکل می‌شویم. لذا معقول و منطقی این است که بسته‌ای از هر سه عوامل میان‌مدت و بلندمدت و کوتاه‌مدت را در دستور کار داشته باشیم تا بتوانیم قوامی به تشکیلات صنعت نفت خود بدهیم و این‌طور در فشار نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها