یک استاد دانشگاه اظهار کرد: مسئله افزایش قیمت ارز زیاد نمی‌تواند به تحریم‌ها ارتباط داشته باشد کما اینکه اکنون می‌بینیم با گذشتن چند روز از آغاز تحریم‌های جدید، بازار تکانی نخورده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۲۶۸
نوسان نرخ ارز کمترین وابستگی را به تحریم‌ها دارد/  ضعف دولت در ارائه راهکارهای مقابله با تحریم آشکار است

امیر هوشنگ میر کوشش استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص تحریم‌های اخیر ایالات‌متحده علیه ایران با اشاره به اینکه این تحریم‌ها در ادامه تحریم‌های قبلی است اظهار کرد: هرچند اتحادیه اروپا می‌تواند در کوتاه‌مدت کارهایی را برای مقابله با این تحریم‌ها انجام دهد ولی اینکه در میان‌مدت ازنظر اقتصادی در مقابل آمریکا بایستد مسئله مبهمی است.

میر کوشش بابیان اینکه فرجام میزان ایستادگی اروپا در مقابل تحریم‌های آمریکا اکنون مشخص نیست خاطرنشان کرد: این مسئله البته بستگی به سیاست‌های ایران خواهد داشت و مسئولان سیاست خارجی باید با استفاده از موقعیت و امتیازاتی که در اختیارداریم زمینه همراهی بلندمدت‌تری برای اروپاییان با ایران فراهم کنند، به صورتی که اروپاییان تا انتهای کار همراه ایران باقی بمانند.

وی در ادامه در مورد احتمال بروز نتایج اقتصادی ناشی از تحریم با تأکید بر نقش داشتن اندک تحریم‌ها در معضلات اخیر اقتصادی نظیر افزایش قیمت ارز اظهار کرد: بیشتر این مسئله به ضعف دولت در ارائه راهکاری اقتصادی یا ارائه ارز بازمی‌گردد و شاید هم به‌نوعی خود دولت به دنبال این افزایش قیمت ارز بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به نظر من مسئله افزایش قیمت ارز زیاد نمی‌تواند به تحریم‌ها ارتباط داشته باشد کما اینکه اکنون می‌بینیم با گذشتن چند روز از آغاز تحریم‌های جدید، بازار تکانی نخورده است و همین مسئله نشان می‌دهد این احتمال صحت دارد و اگر دولت بخواهد می‌تواند این مسئله را کنترل کند.

وی در ادامه در خصوص تأثیر سیاسی مخالفت اروپا و دیگر کشورها مانند چین، روسیه و هند با تحریم‌های آمریکا گفت: به‌هرحال انتخابات 6 نوامبر کنگره نشان داد مردم آمریکا زیاد موضوعات سیاست خارجی و مسئله تحریم‌ها را پیگیری نمی‌کنند، تغییر رفتار سیاسی و انتخاب نمایندگان کنگره در آمریکا بیشتر به حوزه اقتصاد داخلی مانند مالیات‌ها و درصد بیکاری مربوط می‌شود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه از سوی دیگر رفتار بین‌المللی آمریکا برمتحدان این کشور تأثیرگذار است خاطرنشان کرد: رفتار سیاسی ترامپ و دولت آمریکا مانند تعرفه گذاشتن بر روی فولاد یا محدودیت‌هایی که برای صادرات کالا از اتحادیه اروپا تعیین کردند همه بر روابط دو طرف آتلانتیک تأثیر منفی داشته است و این مسائل می‌تواند از یک‌جهت به نفع ایران باشد.

وی تأکید کرد: هرچند اختلافاتی در روابط آمریکا و اروپا ایجادشده منتها ما نباید به این‌ها دل‌خوش باشیم و فکر کنیم اختلافات اساسی میان آمریکا و اروپا وجود دارد؛ آن‌ها دو شریک استراتژیک هستند که روابطشان فراز و نشیب دارد، اما این فراز و نشیب برای بهره‌برداری ایران سودمند نخواهد بود.

میر کوشش در پایان افزود: شرایط فعلی حاکم بر روابط سیاسی میان دو طرف آتلانتیک می‌تواند امتیازی برای کشورمان باشد که بتوانیم حداکثر استفاده را از این شرایط داشته باشیم تا در شرایطی که دو طرف دوباره همسو شدند اقتصاد ایران کمترین وابستگی به دلار را داشته و بتواند بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام بردارد بی‌آنکه نگرانی همراهی یا عدم همراهی شرق و غرب باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها