مجتبی شاکری عضو پیشین شورای شهر تهران در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

شهرداری تهران جای آزمون و خطا نیست

بحث کلان شهر و نحوه مدیریت آن همواره یکی از دغدغه های دولت ها محسوب می شود به خصوص وقتی پای کلان شهری به نام تهران در میان باشد. اکنون که دغدغه اصلی انتخاب شهردار تهران است تمرکز بر روی برخی مسائل بیشتر می شود.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۲۳
شهرداری تهران جای آزمون و خطا نیست

به گزارش جام جم آنلاین، تهران به عنوان پایتخت ایران و به عنوان شهری که بیش از 13 میلیون نفر جمعیت دارد بحث کلان مدیریت را می طلبد. جمعیت این کلان شهر از جمعیت بسیاری از کشورهای دنیا بیشتر است و این جمعیت زیاد مطالبات متعددی دارند.

در این شرایط انتخاب شهردار تهران به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه ها مطرح می شود. لیستی که در رابطه با کاندیداهای شهردار بعدی تهران ارائه شده بحث های متعددی را به خصوص در زمینه انتقادی پیش روی خود می بیند. روند مدیریتی در مسند شهرداری تهران در دو سال گذشته با نوسانات و مشکلاتی روبرو بوده است. به راستی یک شهردار موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد و چه چیزی باعث شد تا کارکرد شهرداری در مدت اخیر مثبت تلقی نشود؟

مجتبی شاکری عضو پیشین شورای شهر تهران در رابطه با این موضوع که یک شهردار برای تهران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد به جام جم آنلاین گفت: «ما باکلان شهری روبرو هستیم که حجم فعالیت‌هایش از فعالیت‌های چهار وزارت خانه بیشتر است. کسی که می‌خواهد در جایگاه شهرداری تهران قرار بگیرد باید مدیریت سنگین و پیش‌بینی‌های خاص مدیریتی را پیش‌ازاین تجربه کرده باشد و تنوع موضوعات مختلف را که جز مطالبات شهروندان است بداند. شهردار باید به‌درستی از این مطالبات آگاه باشد و با اشراف کامل از آنها در جایگاه شهرداری قرار بگیرد. لذا کسانی که نوپا هستند و یا صرفاً می‌خواهند در مرحله آزمون‌وخطا قرار بگیرند نباید در این جایگاه قرار بگیرند. آنها اطلاعی از مطالبات مردم ندارند و کار به‌درستی انجام نمی‌شود. با این نوع مدیریت امکان برون‌رفت از مشکلات وجود ندارد. »

شاکری عنوان کرد:« خود اعضای شورای شهر پنجم در تبلیغات انتخاباتی خود مواردی را فهرست کردند که قابل پیاده شدن نیست. نکته مهمی که در شورای شهر تهران اتفاق افتاده این است که فهرست واحدی از جریان سیاسی خاص (جریان تدبیر و امید) رأی آوردند و این‌ها مصر هستند که شهردار را انتخاب کنند.»

این عضو پیشین شورای شهر تهران افزود: « با همین ویژگی‌های سیاسی دو بار مسند شهرداری آزمایش شد (نجفی و افشانی). این نوع نگاه سیاسی به شهر مجدداً مشکل‌ساز خواهد شد. بحث‌های مهمی مثل آلودگی هوا، فضای سبز، ترافیک و ... نگاه فنی می‌طلبد و افرادی باید در مسند کار حضورداشته باشند که بتوانند این معضلات را مدیریت کنند. اگر فیلترهای سیاسی را برای شهرداری اعمال کنیم بخشی از مدیریت کار از بین می‌رود. »

وی در ادامه گفت: «ما شاهد هم‌زمانی حضور افراد جدید و افرادی که از مدیریت آگاهی نداشتند در شورای شهر بودیم، اکثریت لیست امید از همین دسته دوم (ناآگاهان از شیوه‌های مدیریتی) بودند. درزمینه مدیریت کلان برخی از افراد مسائلی همچون عزل شدن از سوی مجلس و یا در انتظار عزل بودن دیده می‌شود. پرونده آنها به مجلس برده شد. این پس‌زمینه منفی ، نفوذ کلام آنها را پایین می‌آورد. تعاملی که خود شهردار می‌خواست با دولت داشته باشد با توجه به همان مسائل مربوط به عزل امکان‌پذیر نیست. چنین شهرداری نمی‌تواند به‌خوبی از منابعی که در دست دولت است استفاده کند.»

شاکری یادآور شد: «با توجه به برنامه‌های که ارائه شد افشانی نمی‌تواند از پس مسئولیت بربیاید. ولی پشت پرده این است که این جریان‌های سیاسی بالاخره در انتخاب شهردار تأثیر خود را نشان می‌دهد. کارگزاران اصلاح‌طلبان باید بالاخره به یک تعاملی برسند. »

وی در پایان گفت: «واقعیت این است که تا همین‌الان هم سه سال زمان ازدست‌رفته است. سال اول (96) به دلیل اینکه خود شورای شهر لایحه بودجه را ننوشته بود نتوانستند امور را به‌درستی اجرا کنند.

در سال بعد نیز شهردار بعدی در نیمه‌راه کنار رفت. در حال حاضر هم شهردار دیگری می‌خواهد بیاید. این استدراج ادامه دارد و کسانی که ضرر می‌کنند مردم هستند. »

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها