واکنش کشورهای عربی به رشد فزاینده بحران اقتصادی ایالات‌متحده چیست؟

بحران اقتصادی آمریکا به روایت اعراب

به گفته اغلب رسانه‌های خارجی نگاه اقتصاد جهان به سمت بحران اقتصادی آینده آمریکا است، به این دلیل که خم شدن کمر اقتصاد ایالات‌متحده زیر بار فشار مالی و بدهی‌ها بدون تردید بسیاری از اقتصادهای مرتبط با این کشور را نیز به‌زانو درخواهد آورد. در این میان نگاه رسانه‌های عربی به‌عنوان برخی از شرکای تجاری ایالات‌متحده که در رأس آنها عربستان قرار دارند جالب‌توجه است بوده است.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۰۶
بحران اقتصادی آمریکا به روایت اعراب

به گزارش جام جم آنلاین، ساختار مالی دولت ایالات‌متحده آمریکا همواره در طول تاریخ با مشکلات فراوانی روبرو بوده و اگر بخواهیم بازه زمانی کوتاه‌مدت‌تری را در این زمینه موردبررسی قرار دهیم، طی 10 سال اخیر را می‌توانیم به‌عنوان نمونه بررسی کنیم؛ یعنی از سال 2008 که بحران اقتصادی این کشور وارد فاز جدیدی شد.

به‌این‌ترتیب از 10 سال پیش تاکنون سرمایه‌گذاری‌های بدون پشتوانه، رقابت سرسختانه تجاری با چین، بیمار شدن ساختار تجارت جهانی، مسئله «بریکسیت» و ظهور پدیده نامتعادلی به نام دونالد ترامپ به‌شدت بر روند اقتصادی آمریکا تأثیر گذاشت و هرسال نسبت به سال قبل بر بحران‌ها و بدهی‌های این کشور افزوده است.

اکنون میزان بدهی‌های خارجی این دولت و همچنین مسئله کسری بودجه بیشترین فشار را بر دولت ترامپ آورده است و در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور مشکلات عمده‌ای برای دولت آمریکا ایجاد کرده است.

این درحالی‌که است که نباید فراموش کنیم اقتصاد آمریکا با منافع اقتصادی بسیاری از کشورها درهم‌تنیده شده و تغییر و تحولات اقتصادی ایالات‌متحده می‌تواند مستقیم در اقتصادهای مرتبط نیز اثرگذار باشد. به‌عنوان‌مثال عربستان، امارات متحده عربی و بحرین ازجمله اقتصاد‌های نگران از بحران در ایالات‌متحده هستند.

حال سؤال اینجاست که با نزدیک شدن بحران اقتصادی در آمریکا این کشورها چه واکنشی به این بحران خواهند داشت؟ پاسخ به این سؤال بسیار جامع و مفصل است. به همین دلیل شاید بهتر است بجای جستجو میان اعداد و ارقام اقتصادی نیم‌نگاهی به رسانه‌های این کشورها داشته باشیم تا دریابیم دیدگاه رسانه‌های عربی و سایر رسانه‌های جهان درباره این موضوع چیست؟

پایگاه خبری Middleeastmonitor پیش‌بینی می‌کند برخی از پروژه‌های کلان اقتصادی عربستان سعودی که بر مبنای نفت است و تاریخ بهره‌برداری از آن 2030 تعیین‌شده در دو سال آینده متوقف می‌شود.

این پایگاه خبری براین باور است که اساساً روند بحرانی اقتصادی آمریکا بر عربستان سعودی تأثیر خود را خواهد گذاشت و منجر به متوقف شدن برخی از پروژه‌ها در این عربستان می‌شود.

به گفته این پایگاه خبری با توجه به بحران دلاری آمریکا و سایر مشکلات اقتصادی این کشور به نظر می‌رسد عربستان سعودی قادر به برآورده کردن تقاضای فزاینده نفت در طولانی‌مدت نخواهد بود و تحریم نفتی ایران بر تشدید بحران اقتصادی دوجانبه آمریکا و عربستان سعودی می‌افزاید.

از سوی دیگر پایگاه خبری arabnews نیز از افزایش بی‌ثباتی سیاسی در جهان پس از بحران مالی آمریکا می‌گوید. به این صورت که طی گزارشی به این اشاره می‌شود بحران اقتصادی که 10 سال پیش در آمریکا تشدید شد اکنون پس از گذشت این مدت‌زمان به موارد وخیم‌تری ختم می‌شود. بر اساس پیش‌بینی این سایت تاریخ بحران اقتصادی آمریکا دوباره تکرار خواهد شد و دقیقاً همان بحران شدید مالی در ایالات‌متحده به وجود می‌آید که در دهه 30 میلادی پیش آمد، یعنی بحرانی که در پی سقوط بزرگ و تاریخی بازار سهام آمریکا در سال 1929 رقم خورد.

نکته قابل‌توجه اینجاست که ظاهراً سعودی‌ها به‌عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری آمریکا نسبت به این بحران آگاه شده‌اند و تلاش می‌کنند از ره‌آورد این بحران شدید بیش از این خسارت نبیند.

در همین حال پایگاه خبری Saudi Press Agency نیز صریحاً به این اشاره می‌کند که عربستان با توجه به بحران‌های اقتصادی شدید دولت ایالات‌متحده قصد دارد با در نظر گرفتن یک برنامه بسیار وسیع و کلان اقتصادی خود را از اقتصاد آمریکا مستقل کند تا از بحران مالی این کشور کمترین آسیب را ببیند.

جالب اینجاست که پایگاه خبری Algeria Press Service نیز با اشاره به آغاز بحران اقتصادی دوباره آمریکا از سال 2008 پرونده بیکار شدن بیش میلیون‌ها آمریکایی را مرور می‌کند. در این گزارش آمده: افراد زیادی در بحران‌های اقتصادی آمریکا طی سال‌های اخیر خانه، شغل و حتی زندگی خود را از دست دادند. سرمایه‌های تریلیون دلاری از دست رفت و نرخ تورم روند صعودی به خود گرفته است.

ازآنجایی‌که دولت ایالات‌متحده آمریکا، مرکز بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت‌هاست چالش‌ها برای کشورهای دیگر تا پایان سال 2020 تشدید خواهد شد و نرخ تورم و بدهی را در این کشورها نیز بالا خواهد رفت یعنی بیماری واگیردار مشکل اقتصاد آمریکا به این کشورها نیز سرایت خواهد کرد. به گفته این پایگاه خبری کشورهایی همچون عربستان سعودی، کانادا، فرانسه و آلمان باید کم‌کم در اندیشه این باشند که بخشی از وابستگی اقتصادی خود به اقتصاد به‌شدت متلاطم آمریکا را از بین ببرند.

در این زمینه برای اینکه بیشتر متوجه بحران اقتصادی آمریکا و تأثیر متقابل آن بر اقتصاد دیگر کشورها شویم؛ بهتر است آمار زیر را در رابطه با آمریکا مرور کنیم:

نرخ بیکاری: 4 درصد
بدهکارترین کشور جهان با10 هزار میلیارد از 44 هزار میلیارد دلار بدهی خارجی جهانی
کاهش ارزش نفت آمریکایی در بازارهای جهان
کاهش قدرت دلار آمریکا در بازارهای جهان به میزان 25 درصد تا پایان سال 2020
دولت آمریکا به ازای هر شهروند این کشور 37 هزار دلار تا پایان سال 2021 بدهکار خواهد بود
در صورت ادامه بحران آمریکا ، این کشور تا پایان سال 2023 به ازای هر شهروند خود 184 هزار دلار بدهکار می‌شود
یک تریلیون دلار دیگر به میزان بدهی‌های آمریکا تا آغاز سال 2020 اضافه خواهد شد

اما نتیجه آخر اینکه

نگاه کشورهای عربی به‌خصوص عربستان نسبت به اثرات بحران اقتصادی آمریکا در منطقه متفاوت شده است و شاهد مثال آن‌هم تأکید برای ایجاد مرکز جهانی تجارت و اقتصادی در عربستان است که دریابیم عربستان تا چه اندازه از بحران‌های مالی آمریکا ناامید شده است.

البته عربستان خود بابت تشکیل مرکز جهانی اقتصاد مشکلات بسیار زیادی دارد چراکه برنامه‌های کلان اقتصادی آنها در داخل کشور با موانع زیادی بخصوص پس از قتل جمال خاشقچی روبرو شده است.

به‌هرحال باید بپذیریم جریان مستقل شدن از اقتصاد آمریکا توسط برخی از کشورهای دنیا آغازشده و مسئله‌ای که به‌طورقطع بحران اقتصادی دولت ایالات‌متحده آمریکا را تشدید می‌کند بی‌اعتباری بیش‌ازحد دلار در آینده نزدیک است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها