مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان:

چهار میلیون دلار سرمایه خارجی امسال در استان سمنان جذب شد

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سمنان مطرح کرد:

مبادله با ارزهای ملی و تجارت پایاپای راهی برای دور زدن تحریم‌ها

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با ا شاره به اجرایی شدن تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران گفت: باید بدانیم که مبادلات با ارز داخلی و تجارت پایاپای در شرایط تحریم یکی از مهم‌ترین راهکارهای دور زدن تحریم‌هاست.
کد خبر: ۱۱۷۴۸۲۵
مبادله با ارزهای ملی و تجارت پایاپای راهی برای دور زدن تحریم‌ها

به گزارش جام جم آنلاین، کنار گذاشتن ارز دلار از مبادلات بین‌المللی هدف روشنی است که برخی کشورها از چند سال گذشته برای کاهش اثرات کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا شروع کرده‌اند، این درحالی است که برخی کارشناسان تاکید می‌کنند با توجه به افق‌های نا روشن اقتصاد آمریکا و همچنین سوء‌استفاده‌های این کشور از دلار برای ضربه‌زدن به اقتصاد‌ دیگر کشورها این مهم امری بسیار ضروری است. در این خصوص جام جم آنلاین، با علی اصغر جمعه‌ای، رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی و رییس خانه صنعت و معدن استان سمنان، گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانیم:

پیشنهاد ترکیه به اعضای D8 مبنی بر حذف دلار را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر بنده سیاست های مبتنی بر حذف دلار نه تنها در ترکیه، بلکه اکنون در اروپا نیز مطرح شده که شاهد مثال آن نیز ایجاد پول واحد پولی مشترک برای اعضای این اتحادیه اقتصادی است تا به این وسیله از انحصار دلار در مبادلات خود بکاهد. این درحالی است که باید به خاطر داشته باشیم با توجه به فراگیری دلار در مبادلات بین المللی این ارز به ابزار تحریمی و سلطه‌گری‌ آمریکا تبدیل شده ممکن است برای حذف آن کمی به زمان بیشتر نیاز داشته باشیم. اما با برنامه‌ریزی دقیق نهایتا اقتصاد بین المللی می‌تواند نفس راحت بکشد.

بطور کلی سیاست حذف دلار برای ایران چه در قالب منطقه‌ای و چه در رابطه با کشورهایی که تحت رابطه‌های فرا منطقه‌‌ای با ما هم سو شده‌اند، اجرا شدنی است. هرچند این بحث پس از خروج ترامپ از برجام جدی‌تر دنبال شد اما لازم است با جدیت ادامه یابد. بنابراین فارغ از اینکه اروپایی‌ها در این زمینه همراه ایران باقی خواهند ماند یا خیر لازم است برنامه‌ریزی دقیقی برای تسلط حداقلی دلار بر اقتصاد کشورمان داشته باشیم.

به نظر شما، حذف دلار چه امتیازاتی را دنبال می کند؟

در ابتدا باید تاکید کنم، سیاست حذف دلار منوط به این است که دولت‌ها واقعا به دنبال این اندیشه باشند، این عمل را با جدیت دنبال کنند و با تلاشی راسخ حمایت‌هایشان را از بنگاه‌های اقتصادی خود ادامه دهند و حتی اگرضرر و زیانی از طریق آمریکا متوجه تولیدکنندگانشان شد، امتیازاتی را برای واحدهای خود فراهم کنند. اما درپاسخ به سئوال شما باید بگویم سیاست حذف دلار از سیستم اقتصادی کشور برای ایران بسیار مفید است؛ بنابراین می‌توانیم با آن گروه از کشورها که اعلام آمادگی برای نادیده‌گرفتن تحریم‌های آمریکا کرده‌اند این سیاست‌را اجرایی کنیم.

نظرشما درباره تجارت پایاپای برای دنبال کردن سیاست حذف دلار چیست؟

در واقع این موضوع از قبل مطرح بوده ولی برای تحقق این امر در کشور باید مکانیزم انتقال مالی را توسعه داد و سامانه نیما را سامان بخشید که از این طریق بتوانیم به سهولت کار را انجام دهیم. این مهم باعث می شود ارز کشورهای دیگر در قالب کالا وارد ایران شود. تاکید می‌کنم این مهم در شرایط کنونی راهکار بسیار موثری است و سیاستگذاران به جای بخشنامه‌های متعدد که هیچ کدام با اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد، باید تسهیل ورود مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را فراهم نمایند و نیز بستری از اعتماد ایجاد کنند. باید بدانیم که مبادلات با ارز داخلی و تجارت پایاپای در شرایط تحریم یکی از مهم ترین راهکارهای دور زدن تحریم هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها