مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در هفت ماهه نخست امسال تعداد روزهای همراه با توفان گرد و خاک در زابل نسبت به مدت مشابه سال قبل 500 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۹۹
روزهای توفانی زابل 500 درصد افزایش یافت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا،محسن حیدری اظهار داشت: از 216 روز سپری شده امسال تا پایان مهر ماه 161 روز آن در زابل همراه با پدیده های خاکداری شامل باد و گرد و خاک، توفان گرد و خاک و سایر پدیده ها بوده و تنها 55 روز شرایط عادی و بدون پدیده های خاکدار در این منطقه حاکم بوده است.

وی با بیان اینکه مهمترین نکته وزش بادهای امسال زابل افزایش شدت باد است، افزود: فراوانی وزش باد با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت و بیشتر از آن در زابل 64 روز بوده که نسبت به سال گذشته 700 درصد بیشتر شده است.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: علاوه بر این فراوانی وقوع وزش باد با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت در 33 سال اخیر بی سابقه بوده است و در واقع از ابتدای امسال تا پایان مهرماه حدود 31 روز سرعت وزش بادهای زابل به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت رسید.

وی با بیان اینکه این شرایط تنها یک بار در نیم قرن اخیر اتفاق افتاده است، گفت: در سال 1364 حدود 50 روز سرعت وزش باد در زابل بیش از 100 کیلومتر بر ساعت بود این در حالی است که سال گذشته در هیچ روزی از هفت ماهه نخست سال سرعت وزش باد در زابل از 100 کیلومتر تجاوز نکرد.

حیدری تصریح کرد: در برخی روزهای امسال سرعت وزش باد در چند سال اخیر بی سابقه بوده است برای نمونه توفان 122 کیلومتری روز سوم شهریور امسال در هفت سال اخیر بی سابقه بود و جزو سریعترین بادهای رخ داده در 55 سال اخیر به شمار می رود.

وی بیان کرد: به لحاظ تکرار روزهای همراه با توفان گرد و خاک نیز امسال شرایط ویژه ای در زابل حاکم است به طوری که در هفت ماهه نخست امسال این پدیده، 18 روز در شمال استان گزارش شد و در مقایسه با سال گذشته 500 درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: توفان گرد و خاک از پدیده های مخرب جوی است و زمانی گزارش می شود که به صورت همزمان سرعت وزش باد به 54 کیلومتر بر ساعت و بیشتر از آن برسد و در عین حال دید افقی کمتر از هزار متر باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در برخی روزهای امسال مناطق درگیر با پدیده گرد و غبار از طریق تحلیل تصاویر ماهواره ای بررسی شد که نتایج نشان داد گرد و غبار ناشی از توفان روز 13 تیرماه زابل 40 شهر و هشت هزار روستای این استان را فرا گرفت.

از ابتدای امسال تا کنون چهار روز ادارات و مدارس شمال سیستان و بلوچستان بر اثر پدیده گرد و غبار تعطیل شدند.

مردم محروم و توفان زده سیستان که به سبب خشکسالی های دو دهه اخیر اشتغال و راههای امرار معاش خود را از دست داده اند نیازمند یاری دولت و دستگاههای امدادی هستند.

توفان ها و بادهای همراه با گرد و غبار سبب گسترش بیماریها و نابودی کشاورزی منطقه شده بطوریکه سیستان رتبه نخست ابتلا به بیماری سل را در کشور دارد.

به گفته برخی کارشناسان، اجرای طرح های مختلفی چون انتقال آب به وسیله لوله به 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه شاید در آینده مشکل کشاورزی را تاحدودی حل کند اما تامین آب مورد نیاز برای این طرح به سبب قطع آب رودخانه هیرمند با مشکل رو به رو خواهد شد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها