یک پژوهشگر حوزه اقتصادی و توسعه عنوان کرد:

سفته‌بازی؛ حاصل بی‌اعتمادی به سیاست‌های اقتصادی دولت است

مقاومت ملت ایران طی ۴۰ سال گذشته حاکی بر آن است که تحریم‌های آمریکا تأثیری بر اراده آنها ندارد و از این مرحله یعنی کارشکنی‌های اخیر آمریکا نیز عبور خواهد کرد. در طول چهار دهه گذشته ایران با انواع مشکلات، جنگ و تحریم مواجه بوده، اما شاهد این هستیم که هنوز اقتصاد جمهوری اسلامی ایران سرپا مانده و درراه رشد و توسعه گام برمی‌دارد.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۹۷
سفته‌بازی؛ حاصل بی‌اعتمادی به سیاست‌های اقتصادی دولت است

این در حالی است که طی چند سال اخیر هجوم رسانه‌ای و جریان سازی‌های آمریکا علیه اقتصاد کشورمان باعث شده تا برخی واکنش‌های هیجانی مردم در بازار نوسان‌هایی را در دو دوتای اقتصادی کشورمان ایجاد کند که به اعتقاد کارشناسان دولتمردان در این شرایط باید با ایجاد شفافیت بیشتر در کلان اقتصاد افق‌های روشنی برای آرام گرفتن سرمایه‌ها در بخش مولد اقتصادی ایجاد کنند.

سمانه منصوری، پژوهشگر حوزه اقتصادی و توسعه با اشاره بر هجوم و رقابت سرمایه‌گذاری مردم در بازار ارز و طلا به جام جم آنلاین گفت: ازآنجایی‌که تحت تأثیر کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد کشورمان هستیم، مردم از مسئولین و دولت‌مردان توقع ارائه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های استوار و اصولی دارند که بعضاً متأسفانه این محقق نشده است. ازاین‌رو چون نتوانسته‌اند سیگنال‌های ثبات و امنیت دریافت کنند رفتارهای هیجانی از خود نشان می‌دهند.

این پژوهشگر افزود: وقتی مسئولین هیچ برنامه جامعی برای رویارویی با این چالش‌ها ندارند و حتی اگر هم برنامه‌ای را هم تدوین کرده باشند، بسیار متزلزل است درواقع به بحران دامن زده می‌شود و مردم هم تصمیم می‌گیرند خود به‌تنهایی با اوضاع اقتصادی در جهت از بین نرفتن سرمایه‌هایشان دست‌به‌کار شوند و تا جایی که می‌توانند جلوی از بین رفتن سرمایه‌هایشان را بگیرند.

منصوری در این زمینه به خبرنگار ما گفت: درست است که در جامعه سابقاً تجربه نوسان و افزایش نرخ ارز را داشته‌ایم ولی این‌گونه تشنج اقتصادی تا به امروز تجربه نشده بود؛ به همین دلیل است که مردم تصمیم می‌گیرند خودشان با واردکردن سرمایه خود به بازار ارز و طلا، از نابودی قدرت سرمایه‌هایشان دفاع ‌کنند و این امر ثابت می‌کند بخشی خیلی کمی از این هجوم به بازار، نیاز واقعی است و از سوی دیگر بخش عظیمی از آن، نیاز کاذب جامعه است.

وی افزود: دلیل دیگر نوسانات و نارسایی‌های اقتصادی این است که عده‌ای می‌خواهند از این فضاهای آشفته سوءاستفاده کنند، ازاین‌رو در سایه آشفتگی بازار سفته‌بازی و دلالی را تقویت می‌کنند و به‌قول‌معروف از آب گل‌آلود به نفع خود ماهی می‌گیرند بی‌آنکه به تبعات این رویه به زندگی دیگران توجه داشته باشند.

این پژوهشگر اظهار کرد: شرایط کنونی سرمایه‌گذاری عامه مردم به ارز و طلا، زاده عرضه و تقاضا نیست و تنها تقاضایی کاذب برای حذف اندوخته‌های مردم است، این مهم در حالی است که بعضی از دولتمردان اشتباهاً این تقاضا را به خاطر عرضه و تقاضا می‌دانند که این امر بسیار نادرست و آسیب‌زاست و طبیعتاً نرخ ارزی که در این بازار به وجود آید، نرخ واقعی نخواهد بود.

منصوری خاطرنشان کرد: ناآشنایی عامه مردم به شرایط و سیاست‌های سرمایه‌گذاری در این دو مقوله باعث شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران عادی همان اندوخته ناچیزی را هم که داشته‌اند در نوسان‌ها ازدست‌داده باشند. این در حالی است که دولت به‌جای تبیین و روشنگری عواقب این موضوع تنها دست به اقداماتی نظیر بستن سایت‌های اعلام قیمت طلا و ارز زده که فضای جامعه را متشنج‌تر کرده و به‌نوعی اقتصاد را زیرزمینی کرده است.

وی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب هم در این راستا فرمودند که باید به دنبال کسانی باشیم که این سیاست را در جامعه وضع کرده‌اند تا بتوانیم این مشکل را از ریشه حل نماییم، ولی اکنون در جامعه می‌بینیم به این توصیه عمل نشده و در این عرصه‌ها هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

این پژوهشگر تشریح کرد: بخش‌های مولد اقتصاد به نظر بنده نیاز به برنامه‌ریزی و جلب اعتماد مردم دارد و لازم است که سازوکار مشخصی برای آن تعریف شود؛ مثل سازوکار مشخصی که بانک آن را وضع کرده و افراد با علم به اینکه اصل سود پول متعلق به بانک است، بازهم حاضر هستند که سرمایه خود را در بانک بگذارند، اگرچه بخش کمی عاید آن‌ها شود و درنهایت می‌بینیم بازهم به سود کم، راضی هستند.

وی اظهار کرد: مردم باید بدانند از چه راهی به سرمایه‌گذاری در بخش مولد بپردازند درحالی‌که اطلاعات افراد به این امور بسیار کمرنگ است، به نظر بنده برای کنترل شرایط در درجه اول مسئولین باید به مردم این اطمینان خاطر را بدهند که حتی اگر شرایط سخت‌تر هم شود بازهم با مردم هم گام خواهند بود و منافع اقتصادی آنها را حفظ خواهند کرد. در این صورت مردم نیز حاضرند با مسئولین در راستای سیاست‌های منطقی اقتصاد همراهی کنند نه اینکه هیجانی به بازار تنش بیشتر تحمیل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها