راهکارهای دولت ایالات متحده برای فرار از بحران بدهی مالی؛

آمریکا به بن بست اقتصادی رسیده است؟/«ویرانه مالی» در انتظار دولت ترامپ

یک پژوهشگر اقتصادی با اشاره به ورود سرمایه‌های سرگردان به بخش غیر مولد اقتصادی گفت: مردم با روی آوردن به سرمایه گذاری در بازار دلار و طلا، باعث به شماره افتادن نفس تولید در کلان اقتصاد کشور می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۹۱
عدم اعتماد به بخش مولد، سرمایه‌ را از تولید خارج کرده است/ تسهیل کسب و کار خودبخود سفته بازی را کمرنگ می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین، پرگل علیمردانی، اقتصاددان و پژوهشگر اقتصادی با اشاره بر اینکه در ایران سیستم پس انداز و سرمایه‌گذاری بانک محور است گفت: اینکه امروز مردم به خرید سکه و دلار روی آورده‌اند، شاید به این دلیل باشد که طی پنج سال اخیر، حجم نقدینگی تقریبا سه برابر شده و دولت نتوانسته تورم را کنترل کند. در نتیجه مردم سرمایه های خود را به سمت خرید طلا و دلار سوق داده‌اند.
علیمردانی افزود: در حال حاضر شاهد این هستیم که به دلیل رشد غیرعادی نقدینگی در جامعه روند تقاضای برای دریافت کالا و خدمات گسترش یافته و همین امر تاثیر قابل توجهی در افزایش قیمت‌ها حتی تا سه برابر داشته است به صورتی که با همان تولید گذشته یا حتی کمتر هر روز تقاضای کاذب جدیدی به بازار تحمیل می‌شود.
این پژوهشگر عنوان کرد: ازآنجایی که کشور ما بانک محور است در شرایطی که روی بانک‌ها نظارتی نیست؛ ارتباط بانک‌ها با بخش حقیقی اقتصادی کم شده و آنها به سمت بنگاه‌داری رفته‌اند، بگونه‌ای که وام‌ و تسهیلات بانک‌ها به بخش‌های مولد، تخصیص داده نمی‌شود و این موضوع نیز باعث افزایش بیشتر تورم می شود.
علیمردانی اظهار کرد: متاسفانه امروز شاهد اتفاق دیگری نیز هستیم که ضربه مهلکی به اقتصاد کشور وارد کرده است؛ بدین معنی که مردم در زمانی که رو به سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا آوردند، به نوعی سرمایه‌هایشان را از چرخه اقتصاد خارج کرده و به قول معروف آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند.
وی گفت: وقتی مردم پول را تبدیل به ارز خارجی می کنند، اولین اتفاق این است که خود به خود باعث تورم در بحث ارزی می‌شود؛ چراکه تقاضا برای آن بیشتر شده و افزایش نرخ ارز مستقیم در بخش تولید بروز و خودنمایی می‌کند که بازهم خود مردم باید با تورم هزینه آن را بپردازند.
این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: به نظر بنده تنها راه مقابله با این شرایط ، این است که مردم بجای اینکه سرمایه خود را در بخش بانک، طلا و یا ارز، بلوکه کنند، به طریقی در بخش مولد اقتصاد سرمایه گذاری نمایند و این بسیار واضح است که در صورت اهتمام مردم، اقتصاد کشور می تواند در مدت 4 تا 5 سال آینده مجددا مسیر شکوفایی خود را بپیماید.
وی معتقد است امروز عامه مردم حجم بزرگی از نقدینگی را در اختیار دارند که بخش عمده‌ای از آن در بخشی سرمایه گذاری شده که نادرست است و اگر سعی کنیم این سرمایه ها را وارد بخش مولد اقتصادی کنیم، می‌توانیم به شکوفایی اقتصاد جامعه کمک بی‌اندازه ای کرد. اینگونه که صنایع تشنه سرمایه‌ در گردش دوباره جان گرفته و تولید و اشتغال در کشورمان رنگ و بوی تازه‌ای خواهد گرفت.
به گفته این پژوهشگر اقتصادی چنین سیاست‌گذاری منطقی و قابل قبولی در شرایط جنگ اقتصادی که آمریکا علیه کشورمان به راه انداخته باعث می‌شود با رونق تولید کیفی زمینه توسعه صادرات غیر نفتی را افزایش داده و بدون نگرانی از پیچ تحریم‌ها عبور کنیم.
علیمردانی تصریح کرد: بنده قائل به این هستم که با این حجم بالای نقدینگی، هم می توانیم تورم را پایین بیاوریم و هم تولید داخل را تقویت نماییم و شاید علتی که این اتفاق نمی افتد، ریشه در ساختار اقتصادی جامعه داشته باشد. در واقع با نرخ تورم بالای امروز فرد عادی متوجه می شود که اگر با سرمایه اش نتواند کاری کند، هرروز از ارزش آن کاسته شده و تنها گزینه ای که پیش رو دارد، سرمایه گذاری در دلار، طلا و بانک‌هاست.
وی افزود: به نظر بنده، در این شرایط باید سیاستگذاران راهی برای سرمایه گذاری امن پیش روی مردم قراردهند و به پیوند عامه مردم با سرمایه گذاری در بخش های مولد و داخلی اهتمام بورزد در حالی که کمتر کسی می بینیم که سرمایه های خود را به سمت بورس و خرید سهام سوق دهد و این مهم بخاطر اطلاعات پایین و نبود اعتماد عامه مردم نیز خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها