عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به عقب‌نشینی آمریکا در گفتگو با جام جم آنلاین :

بازار بین‌المللی انرژی به جایگاه ایران رسماً اعتراف کرد/ آمریکا با این معافیت اعتراف کرد ایران منزوی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کسانی که در برابر آمریکا احساس تزلزل می‌کنند از مقاومت مردم ایران درس بگیرند و بدانند شکست تحریم نفتی آمریکا علیه ایران، حاصل ایستادگی ملت بود.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۸۷
بازار بین‌المللی انرژی به جایگاه ایران رسماً اعتراف کرد/ آمریکا با این معافیت اعتراف کرد ایران منزوی نیست

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین، با اشاره به عقب‌نشینی آمریکا از تحریم نفتی و تجاری ایران، اظهار کرد: آمریکایی‌ها طی ماه‌های گذشته تلاش‌های بی‌فایده‌ای برای جلوگیری از فروش و صادرات نفت ایران از خود نشان دادند که درنهایت باعث سرافکندگی خود این کشور شد.
نقوی حسینی افزود: آن‌ها به تعبیر خود می‌خواستند در پایان ماه سپتامبر با اعمال تحریم‌های گسترده نفتی خرید نفت از ایران را به صفر برسانند. اما از همان ابتدا هم مشخص بود این مسئله یک لاف و بلوف سیاسی بیش نیست. بنابراین نه‌تنها موفق نشدند بلکه مجبور شدند واقعیت‌های بازار نفت و نقش بی‌بدیل جمهوری اسلامی ایران در تأمین انرژی جهان را بپذیرند.
این نماینده مجلس در ارتباط با دلایل شکست تحریم‌های نفتی علیه ایران خاطرنشان کرد: اول اینکه بسیاری از کشورهای جهان نیازمند نفت ایران هستند و اقتصاد آن‌ها وابستگی شدیدی به آن دارد، دوم اینکه بازار جهانی نفت و اوپک حتماً به صادرات ایران نیاز دارد در غیر این صورت دچار تکانه‌ها و تلاطم‌های غیرمنتظره قیمتی و عرضه و تقاضا خواهد شد.
نقوی حسینی در این زمینه ادامه داد: جمهوری اسلامی طی چند ماه گذشته تلاش کرد با مذاکرات، رایزنی‌های گسترده و برقراری و تقویت مناسبات خود، کشورها را در مسیر مقابله با تحریم‌های ضد ایرانی آمریکایی‌ها قرارداد که اتفاقاً موفق هم شد.
وی بابیان اینکه ایالات‌متحده با توجه به متغیرهای ذکرشده مجبور به عقب‌نشینی و استثنا قرار دادن 8 کشور مهم واردکننده نفت ایران از اجرای تحریم‌ها شد، تصریح کرد: کاخ سفید در اقدامی قابل پیش‌بینی مجبور شد حیثیت بین‌المللی خود را زیر پا گذاشته و کشورهایی نظیر چین – هند و روسیه را در عدم خرید نفت ایران مستثنا کند.
سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: گرچه 8 کشور جز فهرست اعلامی معافیت از منع خرید نفت ایران از سوی آمریکا هستند اما با اطلاعاتی که ما در دست داریم بسیاری از کشورهای دیگر هم اعلام کرده‌اند از تحریم‌های تجاری واشنگتن علیه تهران تبعیت نخواهیم کرد.
وی تأکید کرد: عقب‌نشینی و انفعال دولت آمریکا از تحریم‌های جامع نفتی ایران و همچنین نافرمانی دولت‌ها به تبعیت از بازگشت تحریم‌های ثانویه نه‌تنها نشان داد جمهوری اسلامی ایران در جهان منزوی نیست، بلکه بر همگان در نظام بین‌الملل عیان کرد این مقامات و دولت ایالات‌متحده است که در انزوای جامعه جهانی قرارگرفته‌اند.
نقوی حسینی ایران را موردتوجه کانون‌های مهم جهان دانست و گفت: توجه روزافزون دولت و ملت‌های مستقل باعث شده در حوزه سیاست خارجی حنای کاخ سفید و شخص ترامپ نزد کشورها رنگ‌باخته و آن‌ها به این باور رسیده‌اند فشار و تحریم بر ایران تنها با اهداف مغرضانه سیاسی و تخریب چهره صلح‌طلب جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا اعمال می‌شود و به ضرر سایر کشورهاست.
وی افزود: آمریکایی‌ها دیگر توان اداره و تحمیل اراده خود بر کشورها را ازدست‌داده‌اند درحالی‌که درگذشته هرگونه سیاست اعلانی و اعلامی مورد تبعیت اکثر کشورها قرار می‌گرفت.
این نماینده مجلس با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر افول سلطه جهانی آمریکا، خاطرنشان کرد: همان‌طور که معظم له به‌درستی فرمودند سلطه آمریکا در حال افول است و آن‌ها دیگر امکان رهبری دنیا را به شیوه خود ازدست‌داده‌اند. لذا قطعاً ما در آینده نزدیک شاهد اضمحلال نفوذ و سیطره آمریکا بر ملت‌ها خواهیم بود.
نقوی حسینی در پایان معاف شدن 8 کشور از تحریم‌های ضد ایرانی را دست آوردی بزرگ درصحنه بین‌الملل در مواجه باقدرت و هژمونی آمریکا خواند و بیان کرد: این اتفاق مشخص کرد امروز کشورهای فراوانی در دنیا وجود دارند که مستقل از سیاست‌های خصمانه آمریکا رفتار کنند و جمهوری اسلامی ایران در ساماندهی و ظهور بروز این اراده بدون شک پیش‌قراول شده است.
وی عنوان کرد: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران حتماً باید از این فرصت پیش‌آمده به نحو احسن استفاده کند و کشورهای مستقل از سیاست‌های تحریمی آمریکا را باهم هماهنگ کند تا در این راستا یک جبهه مقابله با آمریکا تشکیل گردد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شکست نفتی آمریکا در برابر ایران در حوزه داخلی را نشات گرفته مقاومت ملت ایران بشمار آورد و گفت: امروز ایستادگی و استقلال‌طلبی مردم ایران و روحیه مبارزه با استکبار جهانی آمریکا پاسخ داده و تنها راهی که می‌تواند ملت ما را به سرانجام و هدف برساند مقاومت در برابر سلطه گری آمریکا و سردمدارانش است.
محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها