استاد حوزه و کارشناس تخصصی قرآن گفت: مسئولین باید از ظرفیتهای عظیم جوانان کشور در راستای اعتلای فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی کشور بهره مند شوند چرا که غفلت از استفاده از ظرفیت های جوانان هر کشوری به مثابه از دست دادن فرصت ها و شکست های بزرگی خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۷۴۶۳۰
غفلت از ظرفیت های جوانان از دست دادن فرصت هاست

حجت الاسلام عباس بابایی در گفتگو با «جام جم آنلاین» با اشاره به غنیمت شمردن جوانی از منظر پیامبر اسلام گفت : در سیره نورانی پیامبر نکات نورانی و روشنی وجود دارد که توجه به آن می تواند زوایای نگاه پیامبر به موضوع جوانی را به تصویر بکشد.
وی افزود: نکته اول توجه ویژه ای است که رسول الله (ص) نسبت به برهه خاص جوانی که از حساسیت بالایی برخوردار است دارند. لذا در وصایا، سفارشات و نصایح گهربار آن بزرگوار بارها و بارها براین موضوع تاکید شده که "جوانی تان را غنیمت بشمارید قبل از اینکه به پیری برسید" یا می فرمودند: در اولین قدمی که جوان در قیامت برمی دارد از او می پرسند که جوانی ات را در چه راهی گذرانده ای که به پیری رسیده ای؟ لذا زمان جوانی از حساس ترین زمانهایی است که یک انسان می تواند داشته باشد و پیامبر به شدت نسبت به آن حساس بودند.
وی اهمیت کار وتلاش را از دید پیامبر اینگونه عنوان نموده، افزود: نکته دوم که از اهمیت بالایی برخوردار است شخصیت دادن پیامبراکرم (ص) به جوانان است. این شخصیت دهی در قالب برنامه هایی که بدانها موکول می شد به اجرا گذاشته می شد ودر ضمن سپردن مسئولیت ها به آنها متذکر می شدند که باید اهل کار و تلاش باشید لذا هنگامی که دیدند جوانی رعنا با ویژگی های مثبت اهل کار و تلاش نیست فرمودند:" از چشمم افتادی" یا در جمله دیگری خطاب به جوانان فرمودند: ای جوانان بیست ساله تلاش کنید، مجاهدت داشته باشید زمان کار است تا شخصیت پیدا کنید.
این کارشناس دینی موضوع عبادت جوان را از منظر پیامبر اسلام اینگونه تشریح کرده اظهار داشت: آراستگی ظاهر در کنار پاکی باطن از مواردی است که پیامبر بر آن تاکید ویژه ای به جوانان داشتند که در کنار تکمیل و طهارت شخصیت باطنی باید به طهارت شخصیت ظاهری خود نیز توجه و از آن مراقبت کنید.
وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام (ص) به شدت نسبت به عبادت جوان توجه و تاکید داشتند، لذا هنگامی که با یاران از مسیری عبور می کردند دیدند عده ای جمع شدند پرسیدند چه خبر است گفتند: دیوانه ای است مردم گرد او جمع شده اند. پیامبر در پاسخ به آن جمع فرمودند: او دیوانه نیست او مصیبت زده است، مریض است، میخواهید به شما دیوانه را معرفی کنم؟ دیوانه به جوانی گفته میشود که جوانی اش را در غیر طاعت و بندگی خدا به پیری برساند. این سخن پیامبر به معنای آن است که دوران جوانی مغتنم ترین زمان برای عبادت و در جوار حق بودن است.
حجت الاسلام بابایی درخصوص شخصیت دهی و مسئولیت دهی پیامبر به جوانان گفت: هنگامی که پیامبر اکرم (ص) اهمیت جوانی را به جوانان گوشزد کردند ودر فضای اجتماعی به آنها شخصیت می دادند در برابر این سوال قرار می گرفتند که چرا مسئولیت های بزرگ به پیران قوم داده نمی شود؟ با توجه به اینکه موضوع ریش سفیدی و بزرگی برای اعراب بسیار حائز اهمیت بود وهمواره سخن اول و آخر توسط شیوخ بزرگ گفته میشد؛ رسول اکرم بی توجه به سنت های کهنه اجتماعی با شخصیت دادن به جوانها آنها را در پست های بزرگ می گماشت.
وی دراین باره افزود: بیشترین حماسه آفرینی های امیرالمومنین علیه السلام در زمان پیامبر بین سن بیست تا سی سالگی است. شخصیتی به نام جعفر بن ابی طالب معروف به جعفر طیار جوانی بود که مورد اعتماد پیامبر در همراهی با مومنین تا حبشه قرار گرفت یا شخصیتی مثل مصعب به عنوان جوان زیبایی از خانواده متشخصی که قاری قرآن بود به عنوان مبلغ پیامبر انتخاب شد یا اسامه بن زید که جوان هجده ساله ای بود فرمانده لشکر پیامبر شد و این همه نشان از باور عمیق پیامبر اکرم (ص) به جوانان بود. همانگونه که جوانان مومن در هشت سال دفاع مقدس منبع خدمات ومنشاء مجاهدت های مختلفی بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها