دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفت: تحریم‌های گذشته که سازمان مللی بود و همه کشورهای دنیا هم به بخش عمده‌ای از آن پیوسته بودند، حدود 27 تا 30 درصد در اقتصاد ایران تاثیر داشت، حال اگر فرض کنیم الان هم به همین میزان تاثیر خواهد داشت بقیه آثار آن به دلیل مشکلات مدیریتی کشور است.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۶۶
حداکثر 30 درصد مشکلات اقتصادی کشور بدلیل تحریم‌هاست/ ایران کوبا نیست که بتوانند محدودش کنند

مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص تحریم‌های آمریکایی با تاکید بر اینکه این تحریم‌ها نه آنچنان که آمریکایی‌ها می‌گویند فلج کننده است و نه آنچنان که دولتی‌ها می‌گویند بی‌تاثیر، اظهار داشت: براساس برآوردهایی که ما داریم، تحریم‌های گذشته که سازمان مللی بود و همه کشورهای دنیا هم به بخش عمده‌ای از آن پیوسته بودند، حدود 27 تا 30 درصد در اقتصاد ایران تاثیر داشت، حال اگر فرض کنیم الان هم به همین میزان تاثیر خواهد داشت بقیه آثار آن به دلیل مشکلات مدیریتی کشور است.

دانشمند با طرح این سوال که هِل چه ارتباطی با دلار آمریکا یا تحریم دارد که کیلویی 400 هزار تومان شده است ادامه داد: یا از سوی دیگر دلیل تعطیلی خیلی از کارخانجات داخلی ما که مواد اولیه خود را از داخل تامین می‌کنند چیست؟ این مسائل نشان می‌دهد که ما مشکلات مدیریتی داریم.

وی با بیان اینکه به جای زانوی غم بغل گرفتن که تحریم و بدبخت شدیم باید متوجه باشیم که ما مانند کوبا یک جزیره نیستیم که بتوانند ما را محاصره دریایی کنند، اظهار داشت: ایران با 14 کشور دیگر همسایه است، از شمال و جنوب به دریا راه داریم، غیر از کشورهای اطراف، در خارج از منطقه خود هم کشورهایی هستند که با ما در اتباط هستند و علاوه بر این دارای نزدیک به 40 میلیارد دلار امکان صادارت غیرنفتی هستیم.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران با تاکید براینکه باید با نیرو و اندیشه خود با تحریم دشمن مقابله کنیم خاطر نشان کرد: باید برای حل مشکلات راه‌حل پیدا کنیم، فرض کنید اساسا قرار است تحریم تا 50 سال دیگر هم طول بکشد آیا قرار است چون تحریم هستیم بمیریم؟ باید این مساله را به مسئولین پاستور گفت که ما می‌توانیم زندگی کنیم اما بایستی مقداری روابط خود را با همسایه‌هایمان درست کنیم.

وی با تاکید برلزوم استفاده از روابطی جهانی برای دور زدن تحریمها اظهار کرد: همه کشورها که فقط با دلار مبادله نمی‌کنند، هم می‌توانیم قراردادهای پولی چندجانبه با دیگر کشورها ببندیم و هم می‌توانیم تولید کالاهای خود را براساس توانمندی داخلی قوت دهیم.

دانشمند با بیان اینکه در دوره تحریم‌های قبلی‌ها هم به جای اینکه بدنبال کار اساسی برویم همه دارو ندار خود را در سبد افرادی مانند بابک زنجانی گذاشتیم اظهار کرد: بجای این روش می‌توان کارهای دیگر هم انجام داد، بسیاری از واحدهای تولیدی با مواد داخلی در حال کار هستند، باید برویم و همین‌
واحدهایی که اکنون دارند تعطیل می‌شوند را فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون اقتصادی وارداتی ما براقتصاد تولیدی کشور می‌چربد اظهار کرد: لازم است در شرایط تحریمی فعلی از اقتصاد وارداتی به اقتصاد تولیدی تغییر ذائقه دهیم اما اینکه این مساله هنوز اتفاق نیفتاده به دلیل راهکار غلطی بوده که تا به حال داشته‌ایم.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران ادامه داد: اقتصاد وارداتی ما را مجبور می‌کند نفت را بفروشیم، پول آن را تبدیل به کالای وارداتی کنیم و بعد هم برویم بازار را به نحوی با کالای وارداتی پرکنیم تا تولید کننده داخلی ورشکسته شود.

وی با بیان اینکه وقتی بازار با کالای وارداتی اشباع شود، تولید داخلی انجام نمی‌شود و طبیعتا اشتغال و تولید ناخالص داخلی هم نخواهیم داشت گفت: طبیعتا این شرایط مشکلات ناشی از عدم اشتغال را در کشور فراوان می‌کند و به همین دلیلی است که می‌گوییم باید از واردات به تولید تغییر ذائقه داد.

دانشمند با بیان اینکه الان همه کشور دارند به سروسینه می‌زنند که ارز 4200 بگیرند و بروند کالا وارد کنند تا برمبنای دلار 15000 هزار تومانی بفروشند خاطرنشان کرد: ما در تولید اشکال تاریخی داریم، سرعت گردش سرمایه در تولید حدودا 1.5 تا 2 بار در سال است در حالی که در واردات سرعت گردش سرمایه حدودا به 4 بار در سال هم می‌رسد و معلوم است که در این شرایط وارد کننده سود می‌کند.

وی با تاکید سود واردات به هیچ عنوان به اشتغال داخلی کمک نمی‌کند اظهار کرد: اگر دولت از این واردات مالیات هم بگیرد اشتغال ایجاد نمی‌کند، فوقش می‌شود اینکه مالیات را بگیریم و بعد به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مردم یارانه دهیم اما مشخص است که این مساله برای ما تولید و اشتغال نمی‌شود.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه باید ابتدا دلار چند نرخی که رانت‌زا است را تک نرخی کنیم اظهار کرد: تا از این رانت خارج نشویم همه دنبال این هستند که به شکلی دلار 4200 تومانی بگیرند و 15 هزار تومان بفروشند، ما می‌گوییم بیائیید دلار تک نرخی اعلام کنید و پای آن هم بایستید، تک نرخی را هم از آسمان نیاوریم بلکه آن را براساس مکانیزم بازار ایجاد کنیم.

وی با تاکید براینکه روش دولت در خصوص فروش نفت تحریمی از طریق امثال بابک زنجانی و غیره مشکلی از کشور حل نخواهد کرد اظهار کرد: راه حل این است که دولت این مواد خام تحریم را به سمت تولید ببرد و همچنین حمایت یارانه‌ای و کوپنی خود را برای کالاهای اساسی گسترش دهد.

دانشمند با تأکید براینکه هرکس شناسنامه ایرانی دارد حق استفاده از منابع ملی را دارد اظهار کرد: ما اگر سطح زندگی مردم را با کوپن تثبیت کنیم لازم نیست دستمزدها را افزایش دهیم ولی به‌جای آن می‌توانیم مبلغی که قرار است به افزایش دستمزدها اختصاص دهیم به‌عنوان یارانه بر روی کالاهای اساسی بگذاریم و همچنین زمینه اشتغال را فراهم کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها