تاریخی‌ترین تکیه‌های عزاداری سیدالشهدا در ایران

تکیه‌گاه‌هایی برای عشق

یک متخصص امور دینی گفت: حمایت از کشاورز و ترویج وقف و قرض‌الحسنه و توصیه به داشتن حساب و کتاب معیشت از مهمترین راهکارهای پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) جهت توسعه و رونق اقتصاد بود که می‌توان به عنوان الگو به جامعه امروز هم تعمیم داد.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۵۱
میانه‌روی در اقتصاد از مهمترین راهکارهای اقتصادی پیامبر اکرم (ص) بود

حجت‌الاسلام سیداسماعیل حسینی حاتمی در گفت‌و‌گو با «جام جم آنلاین» در خصوص راهبردهای پیامبر اکرم (ص) در حل تنگناهای اقتصادی و چگونگی تعمیم به جامعه امروز اظهار داشت: یکی از اموری که برای پیامبر اکرم (ص) بسیار اهمیت داشت و ترویج و توسعه داد نفس کار کردن و کار و تلاش و کارگری بود.

متخصص امور دینی با تأکید بر اهمیت کار کردن گفت: پیامبراکرم (ص) در همین راستا فرمودند: کسی که برای خرجی زن و بچه‌اش کار کند مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و یا فریضه است بر هر مرد مسلمان و زن مسلمان که دنبال روزی حلال باشد و در سیره شخص پیامبراکرم (ص) هم نقل شده زمانی که با حلیمه سعدیه بود با اصرار در چراندن گوسفندان و شتران کمک می‌کرد.

وی افزود: زمانی هم که پیامبر اکرم (ص) در مکه بودند چوپانی می‌کردند و زمانی هم که در خانه بودند حتی بافندگی و دوزندگی هم انجام می‌دادند و اهمیت کار کردن را در عمل به مردم نشان می‌دادند.
پیامبر اکرم (ص) به مدت سه سال در شعب ابی طالب در تحریم بودند یعنی گندم و حتی جو هم به بنی هاشم نمی‌فروختند که در این شرایط حضرت محمد مصطفی با همراهی حضرت خدیجه به داد مسلمانان رسیدند و امروز می‌توان گفت تجار وظیفه دارند همان کاری که حضرت خدیجه (س) برای حفظ اسلام و مسلمین انجام داد تجار ما هم الگو بگیرند و همین مسیر را ادامه دهند.

حجت‌الاسلام حسینی حاتمی بیان داشت: راهکارهای اقتصادی پیامبر اکرم (ص) سفارش به کار و تلاش و میانه روی در اقتصاد بود و در روایتی سه مرتبه تأکید بر میانه روی در اقتصاد کردند اما اکنون این مصرف گرایی در میان برخی از مردم ما رواج گشته است طبق سفارش پیامبر نیست.

وی ابراز کرد: اساس و مبنای اسلام که پیامبر اکرم و اهل بیت (ع) در اقتصاد بسیار سفارش داشتند تولید بیشتر و مصرف کمتر بود؛ امام علی (ع) هم یک نخلستان با هزار درخت نخل داشت اما با این وجود زندگی بسیار ساده‌‌ای داشتند.

کارشناس ارشد فلسفه و کلام گفت: امام جعفر صادق (ع) فرموده بود اگر بخواهید پنج نفر سرمایه دار و پولدار را در مدینه معرفی کنید یکی از این افراد من هستم و یا امام موسی بن جعفر (ع) ثروتمندترین امام ما بودند که تولید زیادی داشت و بهترین و بزرگترین نخلستان را ولی مصرف کمی داشتند.

وی ادامه داد: اما برخی از ما متأسفانه بر عکس عمل می‌کنیم چرا که مصرفمان زیاد اما تولیدمان ضعیف و کم است در صورتی که اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ما را از مصرف گرایی نهی و به میانه روی سفارش کردند.

حجت‌الاسلام حسینی حاتمی بیان کرد: حدیثی از امام محمد باقر (ع) داریم که تمام کمال را خداوند در سه چیز قرار داده است و این حدیث را مرحوم آیت الله‌العظمی سید محمد هادی میلانی نوشته و قاب گرفته و در معرض دید قرار داده بود که مورد مرتبط با این حوزه این است که زندگی و معیشت شما حساب و کتاب داشته باشد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید با توجه به شرایط امروز که با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم چگونه سیره و مشی اقتصادی پیامبر اکرم (ص) را به جامعه امروز تعمیم دهیم؟ گفت: روش پیغمبر همانطور که ذکر شد تشویق به تولید بود و مردم را به کشاورزی ترغیب می‌کردند.

متخصص امور دینی ابراز کرد: زنده کردن صنعت کشاورزی در زمان پیغمبر اسلام (ص) اتفاق افتاد به این ترتیب که زمین‌های خشک کشاورزی را تحویل مردم می‌داد و می‌فرمود این زمین‌ها را آباد کنید نخلستان بکارید و گندم زار بکارید و به عبارتی زمین را زنده کنید و به رایگان مالک زمین شوید.

وی ادامه داد: اما اگر صاحب زمینی، سه سال به زمین نمی‌رسید زمین را می‌گرفت و به فرد دیگری تحویل می‌داد و پیامبر اکرم (ص) با حمایت از کشاورزان آنقدر تولید را زیاد کرد که زمانی که امام علی (ع) به شهادت رسید فرمود با وجود اینکه پنج سال حکومت کردم و سه تا جنگ هم داشتیم که تنها جنگ صفین یک سال و شش ماه طول کشید با این وجود گزارش می‌کنم که در مملکت ما فقیر وجود ندارد؛ بی خانمان وجود ندارد؛ مسکینی که بلاتکلیف و بدون مساعدت باشد وجود ندارد.

حجت‌الاسلام حسینی حاتمی بیان داشت: پیغمبر و اهل بیت (ص) کاری کردند که اگر شیوه و راهکارهای اقتصادی ایشان را در جامعه امروز پیاده کنیم حداقل این است که دنیای ما آباد می‌شود.

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) دست کشاورز را می‌بوسید و با حمایت از کشاورز و کشاورزی تولید را توسعه داد و اشتغالزایی را بسیار تشویق کرد و سفارش کرده بود که از کشاورز مالیات زیادی گرفته نشود و با ترویج کار و اشتغال و تولید، اقتصاد زمان خودش را رونق داد.

این متخصص امور دینی با اشاره به داستان فقیری که رسول الله در تهیه وسیله کار یاری‌اش داد و وی را تشویق به کار کردن کرد یادآور شد: ترویج انفاق و بخشش بدهکار و ترویج وقف و قرض‌الحسنه از دیگر روش‌های پیامبر اکرم (ص) جهت توسعه و رونق اقتصاد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها