رفتار پیامبر اکرم (ص) با جهانی که در اطرافش بوده از مشرکین مکه و مدینه و کفار و اهل کتابی که به عنوان معاند بودند، تا جایی که امکان داشته تألیف قلوب بوده است و به عبارتی دلها را به سوی خودش جذب می‌کرده است که قرآن هم در آخر سوره توبه می‌فرماید: "اگر تو مهربان نبودی و اگر نفوذ قلب را نداشتی همه از کنار تو پراکنده می‌شدند."
کد خبر: ۱۱۷۴۵۳۷
مردم سیره مدیریتی رسول اکرم را از مسئولین مطالبه کنند

به‌گزارش جام جم آنلاین- هر رفتاری که پیامبر اکرم (ص) انجام داده ‌اند می تواند برای ما معیار و اصل باشد که باید به درستی تجزیه و تحلیل شود اما متأسفانه امروز بعضی افراد نادان حرف‌های ناقصی در مورد حقوق بشر می ‌زنند که در فلان دین این طور رفتار می‌کردند و بعد رفتار پیامبر را بر این اساس تحلیل می‌کنند، در حالی که طبق بیان قرآن، پیامبر اکرم (ص) معیار ما مسلمانان است و هر آنچه که ایشان انجام دادند باید معیار باشد و بر اساس آن معیارها باید نسبت به اتفاقات و برخوردهای اجتماعی ورود پیدا کنیم.

در مورد پیامبر اکرم (ص) اهتمام خوبی از سوی بزرگان و علمای ما انجام شده و سیره و رفتارهای پیامبر و حتی تمام مکاتبات ایشان مضبوط و محفوظ شده و خوشبختانه منابع بسیار خوبی نسبت به روش‌های عملی و اقداماتی که در سیره و سنن انجام دادند در دست داریم و دست ما از نظر منابع اطلاعاتی خالی نیست.

در این شرایط مبادا وامدار یک برداشت غیر نبوی یا غیر اهل بیتی باشیم که هر گونه انعطاف و هر گونه پذیرش و پیشداوری ما را به نفاق و به برداشت‌های متناقض بکشاند، این نکته بسیار مهمی است.

کتاب و دانشنامه‌ های مربوط به سیره پیامبر را می بایست به جوامع علمی معرفی کنیم. از وی دیگر رفتار ما با دشمنان اسلام باید بر اساس رفتار پیامبر اکرم (ص) باشد و در این زمینه، اصول و معیارهای مبنایی را انجام دادیم؛ کتاب و دانشنامه‌هایی تنظیم شده و مهم این است که ما این منابع را در جوامع علمی بیان و توزیع کنیم.

ضروری است که منابع مربوط به سیره پیامبر اکرم (ص) در برخورد با دشمنان در میان دانشجویان و میان نخبگان معرفی و توزیع شود که متأسفانه این اتفاق کمتر افتاده و بسیاری از آثار ما بایگانی شده و در بعضی موارد دیگران بررسی و استفاده کردند و ما کمتر از این منابع استفاده کردیم.

تا زمانی که سیره مدیریتی پیامبر اکرم (ص) در منابر و سخنرانی‌ها و مقالات و مصاحبه‌ها گفته شود دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید مردم این مهم را واقعا از مسئولین مطالبه کنند و بخواهند و تا زمانی که مردم نخواهند و مسئولین را مورد خطاب و عتاب قرار ندهند این موضوع اجرایی نمی‌شود.

باید مردم رودربایستی را با مسئولین کنار بگذارند و هم چنین در تریبون‌های نماز جمعه قبل از اینکه مردم، دعوت به تقوا شوند باید مسئولین را دعوت به تقوا و حاکمان را توبیخ کنند و به عبارتی نماز جمعه محلی باشد که حاکمان و مدیران از نماز جمعه چشم بزنند و بترسند از اینکه اگر خطا کنند در روز جمعه رسوا و توبیخ می‌شوند. اگر این اقدامات انجام شود الگوهای رفتاری و سیره عملی پیامبر در مدیریت جامعه امروز اجرایی می‌شود و در غیر این صورت در حد حرف باقی می‌ماند.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی

پژوهشگر علوم اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها