جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

چرایی و چگونگی تبعید امام خمینی (ره)

سیزدهم آبان سال 1343 امام خمینی توسط رژیم ستم شاهی از ایران به ترکیه تبعید شدند. اجمال ماجرا از این قرار بود که امام با اطلاع و شناختی که از حضور مستشاران نظامی و امنیتی آمریکایی و اسرائیلی و عملکرد زیانبار و توهین آمیز آنها در کشورمان داشتند پس از تصویب قانون کاپیتولاسیون برای نظامیان آمریکایی در مهرماه 43، تصمیم گرفتند تا این توطئه بزرگ را که رژیم دست نشانده شاه علیه اسلام و استقلال کشور تدارک دیده بود افشا نمایند.
کد خبر: ۱۱۷۴۵۱۶
چرایی و چگونگی تبعید امام خمینی (ره)

به گزارش جام‌جم آنلاین- امام در پی بازداشت در نیمه شب 15 خرداد 1342، در شب فروردین 1343 از زندان آزاد شدند و به قم بازگشتند و مبارزه خود بر ضد رژیم شاه را سرسختانه دنبال کردند.

امام پس از آزادی از زندان و بازگشت به قم با سخنرانی‌ها و اعلامیه‌ها به مبارزه خود ادامه دادند. تا اینکه در اواخر مهرماه 1343 به ایشان خبر رسید که در مجلس قلابی شورای ملی، بار دیگر رژیم کاپیتولاسیون را حاکم ساخته‌اند و به سرجوخه‌های عربده‌کش و دیگر اتباع آمریکا در ایران مصونیت قانونی داده‌اند و دست آنان را برای انجام هر جنایتی در ایران باز گذاشته‌اند.

این خبر، امام را سخت ناراحت و متأثر ساخت تا آن حد که خواب و آرامش از ایشان سلب گردید. امام، رنج و ناراحتی که از این جریان می‌کشیدند، در آن روز و روزگار در سخنرانی خود این‌گونه بیان کردند:

«من تأثرات قلبی خودم را نمی‌توانم اظهار کنم، قلب من در فشار است. از آن روزی که جریان اخیر ایران را شنیده‌ام خوابم کم شده است، ناراحت هستم. قلبم در فشار است من با این ناراحتی‌های قلبی روزشماری می‌کنم که چه وقت مرگ پیش بیابد»

با در نظر گرفتن اینکه امام هیچ‌گاه اهل اغراق و گزافه‌گوئی نبودند ازجمله های بالا که ایراد فرموده‌اند شدت رنج و درد و ناراحتی ایشان از احیای رژیم کاپیتولاسیون در ایران به‌خوبی مشخص می‌شود.

امام در چهارم آبان 1343 در سخنرانی آتشین و شدیداللحنی رژیم شاه. آمریکای جهان خوار و نمایندگان قلابی مجلسین شورا و سنا را موردحمله قراردادند و پرده از روی جنایت رژیم شاه برداشتند و برای آنکه نشان دهند که با این تصویب‌نامه غیرقانونی چه فاجعه‌ای رخ‌داده است. مقایسه‌ای میان شاه و یک سگ آمریکایی کردند به این بیان که:

«... (بعدازاین) اگر کسی یک سگ آمریکائی را با اتومبیل زیر بگیرد. او را بازخواست می‌کنند. حتی اگر شاه ایران یک سگ آمریکائی را زیر بگیرد مورد بازخواست قرار می‌گیرد ولی چنانچه یک آشپز آمریکائی، شاه ایران را زیر بگیرد، بزرگ‌ترین مقام را زیر بگیرد کسی حق تعرض ندارد»

امام به دنبال نطق آتشین خود اعلامیه ایرانیان انقلابی نیز صادر کردند و ضربه‌ای را که شاه بر استقلال، حیثیت و شرافت ایران و ایرانی وارد کرده بود برملا ساختند و عموم ملت را به قیام و مبارزه درراه القای کاپیتولاسیون و گسستن زنجیر اسارت فراخواندند.

ایشان علاوه بر سخنرانی و اعلامیه، مرتب نامه هائی به اطراف‌واکناف می‌نوشتند و علما و روحانیان را از جنایتی که روی‌داده بود باخبر می‌ساختند و درراه مبارزه برای القای آن از آنان استمداد می‌جستند.

رژیم شاه که از افشاگری‌ها و روشنگری‌های حضرت امام سخت به وحشت افتاده بود و مطمئن بود که اگر امام آزاد باشند دیری نپاید که انقلابی کاخ برانداز علیه شاه و آمریکا پدید می‌آورند، سخت به وحشت افتاد و بی‌درنگ دست به جنایت دیگری زد و در نیمه‌شب 13 آبان 1343 پلیس شاه به خانه امام یورش بردند و ایشان را دستگیر کردند و برخلاف قانون اساسی ایران که به مراجع تقلید ایران مصونیت داده بود، و نیز برخلاف موازین بین‌المللی و اطلاعیه حقوق بشر، امام را بدون محاکمه و اثبات جرم به ترکیه تبعید کردند تا بدین گونه منافع شیطان بزرگ (آمریکا) و تاج‌وتخت لرزان شاه را از خطر برهانند و راه امام را کور کنند لیکن چنین نشد.

وضع زندگی امام در ترکیه/آزادی کامل یا تحت نظارت

امام در تبعیدگاه ترکیه تحت نظر بودند، یک مأمور ایرانی و چند تن از مأموران ترک همیشه مراقب و ملازم ایشان بودند و از ارتباط توده‌ها با ایشان جلوگیری می‌کردند. رژیم شاه و مقامات ترکیه برای کوبیدن روحیه امام و از میان بردن پایه مقاومت ایشان به بهانه اینکه لباس غیر متحدالشکل در ترکیه ممنوع است امام و آیت‌الله آقا مصطفی خمینی را از پوشیدن لباس روحانی بازداشتند و بدین گونه به آزاد و اذیت روحی ایشان دست زدند.

رژیم فاشیست و نوکر مآب ترکیه که از حمله و پرخاش توفان‌زای امام علیه شیطان بزرگ سخت ضربه خورده بود. با بازداشتن امام و فرزند ایشان از پوشیدن لباس روحانی کوشید از امام انتقام بگیرد. بازداشتن امام از پوشیدن لباس روحانی در تبعیدگاه ترکیه بازگوکننده این حقیقت است که رژیم‌های دست‌نشانده و سرسپرده نه‌تنها از اسلام و علمای اسلام وحشت دارند بلکه از لباس های اسلامی نیز نگران و هراسناکند.

امروز هم رژیم ضد مردمی و دست نشانده ترکیه اگر دانش آموزان و دانشجویان دختر را از داشتن روسری و حجاب اسلامی منع می کند به خاطر آنست‌که از لباس اسلامی وحشت دارد و می داند آنانکه لباس اسلامی بر تن می کنند در حد یک چریک مسلح و پارتیزان از جان گذشته به منافع غرب و دست نشاندگان آن ضربه می زنند.

امام لباس تحمیلی را نیز با کمال متانت و بزرگواری بر خود هموار ساختند و با همان لباس تحمیلی و مبدل در مراکز دیدنی ترکیه حضوری می یافتند و حضور خود را در اجتماع حفظ می کردند و بدین گونه نقشه شیطانی رژیم‌های ایران و ترکیه را که می خواستند با بازداشتن امام از لباس روحانی، ایشان را مجبور به خانه نشینی و دوری گزینی از مردم کنند نقش بر آب ساختند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حمید روحانی

مؤسس مرکز اسناد انقلاب اسلامی

عضو مجمع روحانیون مبارز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها