کارل واینبرگ، اقتصاددان ارشد و مدیرعامل شرکت «اقتصاد فرکانس بالا» به سی ان بی ان گفت: « قیمت نفت بر مبنای "یوان" در حال افزایش است و عربستان‌سعودی نیز در نهایت مجبور به استفاده از یوان خواهد شد و سپس در پی سعودی ها بقیه بازار نفت به همراه آن‌ها حرکت خواهند کرد.»
کد خبر: ۱۱۷۴۵۰۰
مقاومت سعودی در مقابل ارز جایگزین/ آیا صورت حساب‌های خرید نفت رنگ یوآن خواهد گرفت؟

به گزارش جام جم آنلاین ، در سال‌های اخیر چندین کشور مخالف دلار شده اند و در پی آن هستند که واحد پول معاملات دنیا به ارز دیگری به غیر از دلار تغییر کند. در این میان عربستان سعودی به عنوان یکی از مهم ترین مهره های اوپک همچنان مشکل ساز در زمینه حذف دلار است. این در حالی است که چین در طرف دیگر این معاملات قرار دارد و با نفوذی که به سراسر جهان اعمال می کند دلار را کم کم کمرنگ کرده است.

حالا یکی از مهم ترین مسائلی در رابطه با حذف دلار وجود دارد همان ماجرای یوان و مقاومت عربستان سعودی در برابر حذف این ارز مرجع است. آیا عربستان سعودی در نهایت مجاب به این می شود که یوان چین را جایگزین دلار کند؟ به نظر می رسد چاره ای جز این ندارد.

کارل واینبرگ این اقتصاددان برجسته پیش بینی می کند در نهایت چین، عربستان‌سعودی را مجبور خواهد کرد که نفت را به یوان معاملات کند و وقتی این اتفاق بیفتد بقیه بازار نفت از سعودی ها پیروی خواهند کرد و دلار آمریکا را به عنوان واحد پول ذخیره حذف می کنند.

این اقتصاددان همچنین می گوید که پکن در حال حاضر تبدیل به برجسته‌ترین بازیگر جهان در تقاضای نفت شده‌است. در واقع این کشور پرجمعیت ایالات‌متحده را به عنوان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت روی کره زمین تحت تاثیر خود قرار داده است.

واینبرگ افزود: «عربستان باید به این مساله توجه کند زیرا حداکثر تا دو سال دیگر تمام معاملات نفتی آمریکا تحت تاثیر یوان چین قرار می‌گیرد. من باور دارم که قیمت نفت بر مبنای یوان در حال افزایش است و عربستان به محض آن که چین آن‌ها را وادار به انجام این کار کند، بقیه بازار نفت را نیز به دنبال خود به راه خواهد انداخت.»

در سال های اخیر چندین کشور مخالف دلار که ارز ذخیرۀ جهان است به تدریج سعی داشتند آن را حذف کنند. به عنوان مثال روسیه و چین در هنگام تجارت نفت سعی کرده اند از ارزی به غیر از دلار معامله کنند. زمانی که دلار سقوط کند هر دو کشور تلاش خود را برای درآمدهای حاصل از معدن و دستیابی به طلا افزایش می دهند.

واینبرگ در پاسخ به این سوال می گوید که چه چیزی باعث می شود بازار نفت از دلار آمریکا به سمت یوان حرکت کند می گوید: «در ایالات متحده آمریکا تقاضا برای خرید اوراق بهادار بر مبنای دلار کمتر شده است. حرکت تجارت نفت از دلار به یوان در حال حاضر بین 600 تا 800 میلیارد دلار ارزش کل معاملات را دربرمی گیرد. این به معنی تقاضای قوی تر برای عرضه اوراق بهادار و یا کالا و خدمات به یوان است. »

منبع: cnbc

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها