حسینی در واکنش به نتایج انتخابات آمریکا در گفتگو با جام‌جم آنلاین:

هشدار آمریکایی‌ها نسبت به سیاست‌های ترامپ

در حالی که تنها چند روز تا برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا باقی مانده است، نظرسنجی‌ها نشان از احتمال درگرفتن رقابتی بسیار فشرده میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها دارد.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۹۹
روزهای دشوار  ترامپ می رسد؟

اکثر ناظران معتقدند شانس دموکرات‌ها برای تصاحب کنترل مجلس نمایندگان بالاست. البته پیش‌بینی می‌شود جمهوریخواهان همچنان کنترل خود بر مجلس سنا را حفظ کنند.

انتخابات میاندورهای کنگره آمریکا قرار است روز سهشنبه ششم نوامبر برگزار شود. در این انتخابات تمامی ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان آمریکا و یکسوم از صد سناتور این کشور انتخاب خواهند شد.

پیشبینیهای انتخاباتی نشان میدهند دموکراتها شانس خوبی برای پیروزی در مجلس نمایندگان این کشور دارند. با این حال جمهوریخواهان همچنان میتوانند کنترل سنا را در اختیار داشته باشند.

یکی از موسسات نظرسنجی به نام FiveThirtyEight برآورد کرده که شانس دموکراتها برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان آمریکا ۸۲ درصد است. بر همین اساس این موسسه پیشبینی کرده که ۸۰ درصد شانس وجود دارد که دموکراتها حائز ۱۸ تا ۵۳ کرسی و به طور میانگین حائز ۳۵ کرسی جدید در این مجلس شوند.

با این حال همین منبع پیشبینی کرده که جمهوریخواهان همچنان بعد از انتخابات میاندورهای کنترل مجلس سنا را در دست خود خواهند داشت. از ماه آگوست تاکنون در تمامی پیشبینیهای این سایت دموکراتها دارای برتری قابل توجهی بودهاند. از سال ۲۰۱۰ تاکنون دموکراتها اکثریت کرسیهای مجلس نمایندگان را در دست نداشتهاند.

پایگاهFiveThirtyEight از شبیه سازیهای کامپیوتری برای تعیین شانس نتایج مختلف بر پایه نظرسنجیها و شاخصهای دیگر استفاده میکند. نتایج نظرسنجی موسسه «لنگر ریسرچ اسوشیت» نیز نشان میدهد که ۵۳ درصد از شرکتکنندگان از حزب دموکرات حمایت کردند.

این در حالی است که ۴۲ درصد از شهروندان آمریکایی شرکتکننده در این نظرسنجی اعلام کردند به نمایندگانی از حزب جمهوریخواه رای خواهند داد. نظرسنجی مشترک واشنگتن پست با موسسه شار نیز نشان داده که رایدهندگان به طور قابل ملاحظهای به نامزدهای دموکرات علاقه نشان داده و آنها را ترجیح میدهند.

رفراندوم برای ترامپ

وضعیت جمهوریخواهان آنقدر نگرانکننده هست که رئیسجمهور آمریکا را به تلاش برای کمک به حزب خود وادارد. ترامپ که میداند پیروزی دموکراتها در انتخابات مخالفتها با وی را افزایش داده و کارش را سختتر خواهد کرد، در آستانه انتخابات بسیار فعال شده و این روزها در میتینگهای تبلیغاتی متعددی در ایندیانا، مونتانا، فلوریدا، جورجیا، تنسی، اوهایو و میسوری حضور داشته است.

دموکراتها علاوه بر مخالفت با تصمیمهای او میتوانند پروندههای گوناگونی را علیه ترامپ به جریان بیندازند. در صورتی که دموکراتها مجلس سنا را هم تسخیر کنند، که البته این احتمال ضعیف ارزیابی میشود، حتی امکان آغاز روند برکناری رئیسجمهوری(impeachment) هم وجود خواهد داشت. ترامپ گفته است گرچه نام وی روی ورقههای رأی نیست، اما این انتخابات برای او حکم رفراندوم را دارد.

گرچه ترامپ سعی میکند به هواداران حزب جمهوریخواه امیدواری دهد، اما واقعیتها آنقدر عیان هستند که ترامپ روز جمعه مجبور به اعتراف در خصوص احتمال بالای شکست جمهوریخواهان شد. وی در یک سخنرانی انتخاباتی ابراز تاسف کرد که که احتمالا جمهوریخواهان در انتخابات کنترل خود بر مجلس نمایندگان را از دست میدهند. ترامپ درباره احتمال پیروزی دموکراتها در این انتخابات اعلام کرد: این مساله میتواند اتفاق بیفتد. ممکن است اتفاق بیفتد. ما در حال حاضر خیلی خوب عمل میکنیم و در سنا نیز عملکرد خیلی خوبی داریم، اما این اتفاق (شکست جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان) ممکن است بیفتد.

این یکی از موارد نادری است که ترامپ به احتمال پیروزی دموکراتها در انتخابات میاندورهای کنگره اذعان میکند. ترامپ پیش از این گفته بود که او در صورت شکست جمهوریخواهان هیچ مسؤولیتی نخواهد داشت، زیرا نمیتواند برای هر کاندیدای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در تجمعات شرکت کند. ترامپ روز پنجشنبه گفت: مشکل مربوط به مجلس نمایندگان این است که تعداد افراد خیلی زیادی وجود دارند. من دوست دارم که برای تکتک آنها در تجمعات حضور پیدا کنم، اما تعداد این افراد خیلی زیاد است.

البته همه جمهوریخواهان ناامید نیستند. ساعاتی بعد از سخنان ترامپ، مایک پنس، معاون او گفت که بر این باور است جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان را در انتخابات میاندورهای همچنان حفظ خواهند کرد. وی گفت: تصور میکنم ما اکثریت خود را در سنای آمریکا افزایش خواهیم داد و تصور میکنم اکثریت جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان نیز حفظ خواهد شد.

آمریکا به دنبال تغییر

زک وولف، تحلیلگر مسائل سیاسی شبکه تلویزیونی سیانان معتقد است که رایدهندگان آمریکایی به واقع خواهان تغییرات در کشور هستند.

وولف روز شنبه به این شبکه گفت: بنابر نظرسنجیهای به عمل آمده، شاهد آن هستیم که دراین انتخابات قشر تحصیلکرده و زنان از حزب جمهوریخواه رویگردان و به سمت نامزدهای حزب دموکرات روی آورده‌‌اند که این میتواند نشاندهنده یک تغییر در سیاستهای آمریکا باشد.

وی افزود: ترامپ برای جلب نامزدهای حزب جمهوریخواه بخصوص در میان رایدهندگان ایالتهایی مانند، پنسیلوانیا، ویرجینیای غربی و مونتانا پاسخی مثبت دریافت خواهد کرد و به نظر میرسد جمهوریخواهان در این ایالتها کرسیهای مجلس سنا را تصاحب کنند.

وولف ادامه داد: اما به نظر میرسد دموکراتها خواهند توانست اکثریت کرسیهای مجلس نمایندگان را تصاحب کنند؛ دموکراتها نه در کاخ سفید، نه در دیوان عالی، نه در مجلس سنا و نه در مجلس نمایندگان قدرتی در دست ندارند، اگر آنها بتوانند درجایی قدرت را به دست گیرند، آنگاه قادر به تغییر اوضاع هستند. وی افزود: چنانچه دموکراتها بتوانند درانتخابات پیش رو قدرت را در مجلس نمایندگان در اختیار گیرند آنگاه آنها هرلایحهای که از سوی ترامپ ارائه شود را درهم خواهند کوبید.

امیر عباس اصغری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها