عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی درباره آغاز تحریم‌های ثانویه در گفتگو با جام جم آنلاین :

بهترین راه مقابله با تحریم‌های آمریکا کاهش خام فروشی است

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: بهترین راهکار مقابله با تحریم‌های آمریکا کاهش وابستگی به نفت و حذف خام فروشی است اما نباید فراموش کنیم که اگر دوباره دوران تحریم‌ها در مناقشات گروه‌های سیاسی بگذرد بازهم از این تهدید که می‌تواند تبدیل به فرصت شود، استفاده نخواهیم کرد.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۳۹
بهترین راه مقابله با تحریم‌های آمریکا کاهش خام فروشی است

محمدحسین برخوردار عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران با اشاره به اینکه بالاخره تحریم‌ها در مراودات بین‌المللی کشور اثرگذار خواهد بود اظهار داشت: بودجه‌های جاری ما بر اساس نفت بسته می‌شود و هرچند در سال‌های اخیر بر روی بحث مالیات تمرکز شده است اما نفت هم جای خودش را دارد.

برخوردار با اشاره به اینکه ایران سالیان درازی تحت تحریم‌های آمریکا یا مسائلی ازاین‌دست بوده‌ است اظهار داشت: تحریم‌های گذشته موجب شده کشور در برخی از موضوعات توانمند شود و نسبت به سابق نیازهای خود را برطرف کند، اما هنوز در بعضی از بخش‌ها کمبودهایی وجود داریم و این کمبودها در دوران گذشته به نحو احسن برطرف نشده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش صنعتی و کشاورزی هنوز کشور نتوانسته خود را به سطح تکنولوژی روز برساند گفت: دلیل این موضوع این است که متأسفانه برخی از مسئولین فقط مونتاژکاری را یاد گرفته‌اند و به همین دلیل است که بخش صنعت و کشاورزی کشور از تکنولوژی روز کمتر برخوردار شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی با تأکید بر اینکه می‌توان به‌جای صادرات مواد خام مورد تحریم با تولید محصولاتی باارزش افزوده منافع بیشتری برای کشور ایجاد کرد و تحریم‌ها را هم دور زد خاطرنشان کرد: زمانی این مسئله اتفاق می‌افتد که خودمان طراحی محصول را انجام داده از خام فروشی دست‌برداریم و همچنین به سمت صنایع دیگری برویم که این مقدار وابستگی به نفت نداشته باشد.

وی بابیان اینکه لازم است در برخی از صنایع همان‌طور که جزء شعارهای اولیه انقلاب هم بود خودکفا شویم اظهار کرد: البته من نمی‌گویم باید در همه صنایع خودکفا شویم، چون این حرف بیهوده‌ای است. ولی بعضی از صنایع مانند لوازم‌خانگی و خودرو که می‌تواند در افزایش GDP و رشد اقتصادی کشور تأثیر بگذارد را باید با طراحی خود تولید کنیم.

برخوردار با تأکید بر اینکه متأسفانه در هر دو بخش وابستگی لوازم‌خانگی و خودروی شدیدی داریم اظهار کرد: دلیل این موضوع این است که مسئولین وزارت صنایع در این سال‌ها فقط علاقه‌مند بودند نوار خط مونتاژ را در کشور پاره کنند، خط مونتاژهایی که متأسفانه بیش از 2 تا 3 سال در کشور دوام ندارند.

وی با تأکید بر لزوم سهمیه‌بندی انرژی در شرایط فعلی کشور اظهار کرد: مسئولین اکنون باید سهمیه‌بندی انرژی را موردتوجه قرار دهند و به‌جای اینکه پول آن را به بودجه‌های جاری بیاورند در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند؛ حتی می‌توانند بعضی از متخصصین خارجی صنایع را که در اروپا بازنشسته‌ هستند در بخش خودرو، لوازم‌خانگی، نساجی و غیره استخدام کند و از این طریق از تهدید تحریم فرصت ایجاد کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی در ادامه با انتقاد از رفتار گروه‌های سیاسی در زمان تحریم‌ها گفت: معمولاً در ایران دودسته سیاسی هستند که در دوران تحریم مشکلات را طرف گردن آن‌طرف می‌اندازد و آن‌طرف گردن این‌طرف و در این میان کارهای اصلی مملکت انجام نمی‌شود، درحالی‌که باید صرفاً در راستای منافع ملی و بر اساس فرمایشات رهبری دست‌به‌دست هم داده و از فرصت‌ها استفاده کنیم.

برخوردار با اشاره به اینکه مسلماً تفاوت ارزی که دولت در اختیار کارخانه‌ها می‌گذارد با ارز آزاد برای ورود کالای قاچاق آن‌قدر زیاد باشد که جذابیت تولید داخل را نشان بگیرد، خاطرنشان کرد: در این شرایط حتماً نیاز به افرادی در وزارت صمت داریم که با تأکید بر موضوع تحقیق و توسعه توسط متخصصین داخلی و حتی خارجی صنایع، طی یک کار جهادی ظرف یک یا دو سال کارهای خوبی برای حل مشکلات کشور انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها