یکی از معماهای ماجرای مک فارلین که در آمریکا به ایران گیت و ایران کنترال نیز مشهور است، این است که دلیل اصلی حمایت رژیم صهیونیستی از ماجرای تبادل سلاح با ایران چه بود. جنگ عراق علیه ایران در حال ورود به ششمین سال خود بود که صهیونیست ها از اینکه بارقه های پایان جنگ وجود داشت، نگران بودند.
کد خبر: ۱۱۷۴۲۰۳
چرا اسرائیل در ماجرای مک فارلین دخالت کرد؟

پیروزی ایران در عملیات متعدد سبب شده بود تا صهیونیست ها به این نتیجه برسند که بایستی با از بین بردن موازنه قدرتی که به وجود آمده بود، موجبات تداوم جنگ را فراهم کنند. بنابراین حضور صهیونیست ها با وارد کردن سلاح های دست چندمشان در ماجرای مک فارلین دقیقا در همین راستا بود که زمینه را برای تداوم جنگ فراهم کنند.

1. تداوم جنگ و تضعیف دو دشمن اسرائیل

اصلی ترین استدلال صهیونیست ها این بود که تداوم جنگ عراق علیه ایران سبب خواهد شد تا نیروهای هر دو طرف فرسایشی شوند و هر دو طرف در صحنه ای قرار گیرند که نتوانند علیه اسرائیل حرکتی را ترتیب دهند. در همین راستا سلاح های خود را به عنوان بخشی از معامله فرضی در قالب سفر مک فارلین به ایران فرستادند تا بتوانند این سناریوی خود را پیاده کنند. آمریکایی ها نیز با علم نسبت به همین موضوع اسرائیلی ها را با خود همراه کردند. همین موضوع سبب شد تا بعد از ناکام ماندن پروژه مک فارلین، آمریکایی ها کماکان از تداوم جنگ عراق علیه ایران حمایت کنند و با تحریک ایران با انهدام سکوهای نفتی و ... موجب تداوم جنگ شوند تا نیروهای هر دو طرف تضعیف شده و متعاقبا مانع از رشد قدرت هر دو طرف شوند. بنابراین استدلال اسرائیل این بود که تا موقعی که طرفین درگیر در جنگ به بن بست نرسیده اند باید از طولانی شدن جنگ دفاع کرد و پیشنهاد فروش اسلحه به ایران هم روی همین استدلال استوار بود.

2. بدنام کردن ایران

آمریکایی ها نیز که در همان هنگام درگیر ماجرای نیروهای کنترای نیکاراگوئه شده بودند، اسرائیل را با خود همگام کردند تا هم وجاهت ایران را زیر سوال ببرند و هم زمینه ای را فراهم کنند که ایران با دیدن یک محصول عینی راحت تر بتواند تصمیم گیری کند. یکی از پیوست های مک فارلین این بود که در جریان تبلیغاتی ایران را به این متهم کنند که با اسرائیل رابطه پنهانی داشته است. البته صهیونیست ها نیز توانستند به این سیاست دست یابند و صدام را به این ماشین تبلیغاتی مجهز کردند تا در جهان اسلام جار و جنجال به راه اندازد که ایران با اسرائیل معامله پنهانی کرده است.

واکنش امام به حضور نحس صهیونیست ها

زمانی که حضرت امام خمینی (ره) متوجه ورود اسرائیل به بازار خرید اسلحه ایران می شوند می فرمایند: « اسرائیل دست به دریا هم که بزند دریا نجس می شود.» پس از افشای جریان ورود مک فارلین به تهران که به دستور حضرت امام خمینی (ره) صورت گرفت و در حالی که رژیم صهیونیستی به نوعی در این قضیه زیر سوال رفته بود بیانیه ای ازسوی اسحاق شامیر منتشر شد که در آن تاکید شده بود که « دولت اسرائیل تایید می کند که به درخواست آمریکا در انتقال تسلیحات به تهران همکاری کرده است و وجه این تجهیزات توسط یک نماینده ایرانی به بانکی در سوئیس واریز شده است.» نام فرد مورد ادعای اسرائیل هرگز افشا نشد اما نام دو دلال دیگر که هاشمی رفسنجانی نیز به آنها اشاره کرده بود پس از این افشاگری‌ها برسر زبان‌ها افتاد، «منوچهر قربانی فر» و «عدنان خاشقجی» سرمایه دار اهل عربستان سعودی.

جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها