یک فوق تخصص بیماری‌های کلیه گفت: سرما به عنوان یک استرس فیزیکی موجب افزایش فشارخون در بیماران می‌شود؛ بنابراین بیماران مبتلا به فشارخون بالا باید کمتر در معرض هوای سرد قرار گیرند.
کد خبر: ۱۱۷۳۹۱۶
فشارخونی‌ ها از هوای سرد دوری کنند

به گزارش جام جم آنلاین، محمد سعد فرقانی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: افرادی که فشارخون بالا دارند لازم است در سن ۴۰ سالگی و افرادی که دارای اضافه وزن یا مبتلا به چاقی هستند حداقل سالی یکبار غربالگری انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد افراد جامعه مبتلا به فشارخون بالا هستند، افزود: فشارخون بالا در افراد می‌تواند علت ایجاد آسیب به کلیه باشد و با توجه به شیوع بالای آن متاسفانه افراد از آن بی‌خبرند.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه افزود: بیماران مبتلا به فشارخون بالا با کنترل فشار و مصرف دارو می‌توانند از ایجاد آسیب کلیه یا پیشرفت بیماری کلیوی جلوگیری کنند.

فرقانی افزود: برای درمان آسیب کلیوی در زمینه فشارخون و دیابت، کنترل قندخون و فشارخون از اساسی‌ترین اقدامات توسط پزشک است.

وی گفت: فشارخون بالا می‌تواند بیماری بی‌علامت و بی سر و صدایی باشد که در صورت پیشرفت، عوارض زیادی از جمله آسیب قلبی، کلیوی و بینایی ایجاد ‌کند. در صورت پیشرفت بیماری کلیه در مراحل انتهایی، برای درمان اقدام به جایگزینی کلیه می‌شود که شامل دیالیز صفاقی، دیالیز خونی و پیوند کلیه است. پیوند کلیه در افرادی که سن کمتر از ۶۵ سال و وضعیت عملکرد قلبی مناسب دارند، بهترین اقدام است.

فرقانی با بیان اینکه از هر سه فرد، یک نفر به فشارخون بالا مبتلا است، گفت: فشارخون عامل اصلی سکته قلبی و مغزی است که درمان آن شامل ورزش، ترک الکل، ترک سیگار، رژیم غذایی سالم و کاهش استرس است.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه افزود: فشارخون بالا در دوران بارداری به ویژه سه ماهه دوم با مشکلات و عارضه‌های جدی همراه است، لذا کنترل فشارخون قبل از بارداری بسیار مهم است.

فرقانی گفت: علاوه بر مصرف دارو، روش‌هایی برای کنترل فشارخون بالا از جمله داشتن وزن مناسب، مصرف رژیم غذایی حاوی میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنیاتی کم چرب، کم کردن میزان مصرف نمک، فعالیت بدنی (ورزش) منظم روزانه ۳۰ دقیقه، قطع مصرف نوشیدنی‌های الکلی و اندازه‌گیری فشارخون در منزل توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استرس شغلی و کم‌خوابی از علل فشارخون بالاست، افزود: فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک در استرس‌های عاطفی و فیزیکی با افزایش فشارخون و ضربان قلب همراه است. همچنین سرما به عنوان یک استرس فیزیکی موجب افزایش فشارخون در بیماران می‌شود؛ لذا بیماران مبتلا به فشارخون بالا لازم است کمتر در معرض هوای سرد قرار گیرند.

فرقانی گفت: استنشاق هوای آلوده نیز به طور حاد موجب افزایش فشارخون می‌شود. این افزایش فشار خون در افراد نرمال هم رخ می‌دهد؛ در واقع ذرات بزرگ و کوچک با ورود به گردش خون موجب استرس اکسیداتیو و التهاب عروقی و ایجاد و تشدید فشارخون بالا می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیماران دارای فشارخون در صورت ابتلا به دیابت، لازم است آپنه خواب، تپش قلب بدون علت خاص و برخی عوارض قلبی مرتبط با فشارخون را نیز بررسی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها