این کارشناس مسائل ترکیه و قفقاز با تاکید براینکه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان نقاط ارتباطی شرق و غرب هستند خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند تمام تحریم‌های ظالمانه آمریکا و دیگران را در منطقه خنثی کند.
کد خبر: ۱۱۷۳۷۹۰
وحدت ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان اجتناب ‌ناپذیر است/ ارتباطات سه‌جانبه خنثی کننده تحریم‌های ظالمانه آمریکا

علی قائم‌مقامی کارشناس مسائل ترکیه و منطقه قفقاز در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص تاثیرات نشست سه‌جانبه‌ وزرای امورخارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان برروابط سه طرف با اشاره به اهمیت جغرافیایی این نشست اظهار داشت: ترکیه به دریای مدیترانه مرتبط است، ایران به خلیج فارس و دریای عمان راه دارد و همچنین ایران و جمهوری آذربایجان همسایه دریای خزر هستند و در نتیجه این سه کشور از نظر موقعیت جغرافیایی با 4 منطقه دریایی مهم در ارتباط هستند.

قائم‌مقامی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر موقعیت جغرافیایی جمهوری آذربایجان و ایران از نظر زبانی هم با یکدیگر مشترک هستند خاطرنشان کرد: از یک طرف 4 استان ایران با بیش از 30 میلیون نفر جمعیت آذری زبان هستند و از طرف دیگر جمعیت 10 میلیون نفری جمهوری آذربایجان هم زبان آذری دارند که این نشان می‌دهد دو کشور از نظر مذهبی و فرهنگی به یکدیگر وابسته‌اند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان قبلا به عنوان منطقه آران بخشی از خاک ایران بوده است اظهار داشت: برهمین اساس این کشور بخشی از بدنه فرهنگی و سیاسی ایران است.

این کارشناس مسائل ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه از طرف دیگر ترکیه و ایران هم از نظر زبانی و دینی عمیقا به هم وابسته اند، اظهار کرد: همه این مسائل موجب شده تا وحدت این سه کشور با یکدیگر اجتناب‌ناپذیر باشد.

وی با بیان اینکه اجلاس‌ سه‌جانبه‌ای ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان می‌تواند برای ترکیه، ایران و منطقه قفقاز امنیت را بدنبال داشته باشد اظهار کرد: این روابط همکاری‌های بسیار گسترده اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به دنبال داشته است و نشان دهنده اهمیت ژئوپلیتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی روابط سه‌جانبه است.

قائم‌مقامی با اشاره به جمعیت زیاد سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: این جمعیت می‌تواند بازار بسیار بزرگ اقتصادی برای سه طرف محسوب ‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون جمهوری آذربایجان و ایران منبع انرژی نفت و گاز ترکیه هستند اظهار کرد: اکنون جمهوری آذربایجان هم می‌تواند براساس یک سیاست عاقلانه به وسیله مسیر ریلی و جاده‌ای ایران به خلیج فارس و دریای عمان وصل شود.

این کارشناس مسائل منطقه قفقاز با اشاره به اینکه ترکیه مسیر ایران برای اروپا محسوب می‌شود اظهار داشت: راه ترکیه به آسیای میانه و شرق دور از افغانستان و پاکستان تا چین و هند هم از مسیر ایران است.

وی در ادامه با تاکید براینکه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان نقاط ارتباطی شرق و غرب هستند خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند تمام تحریم‌های ظالمانه آمریکا و دیگران را در منطقه خنثی کند.

قائم‌مقامی با بیان اینکه این همکاری سه طرفه می‌تواند موجب حفظ استقلال و امنیت جمهوری آذربایجان باشد اظهار کرد: از طرف دیگر این همکاری‌ها راه گریز از تحریم‌های علیه ایران در منطقه قفقاز و ترکیه است و همچنین ارتباطات شرق و غرب دنیا را تسهیل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه اعلام کرده است در تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشارکت نخواهد کرد و همچنان به خرید نفت و گاز از ایران ادامه خواهد داد اظهار داشت: از طرف دیگر هرچند مشخص است که جمهوری آذربایجان و ایران از نظر انرژی به یکدیگر نیازی ندارند اما این موضوعات فرهنگی و دریای خزر است که می‌تواند زمینه همکاری گسترده‌ای برای دو طرف باشد.

این کارشناس مسائل منطقه قفقاز با اشاره به اینکه مساله محیط زیست دریای خزر و رودخانه ارس می‌توانند زمینه همکاری گسترده‌ ایران و جمهوری آذربایجان باشد اظهار کرد: از طرف دیگر جمهوری آذربایجان و استان‌های مازنداران، گیلان، اردبیل و تبریز می‌‌توانند با یکدیگر از نظر اقتصادی همکاری گسترده‌ای داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه برای ترکیه هم زمینه همکاری با استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و دیگر استان‌های همجوار برای گسترش تجارت‌ مرزی وجود دارد خاطرنشان کرد: این تجارت‌های مرزی می‌تواند امنیت مرزها را هم حفظ کند چرا که با افزایش رفاه در مرزها موضوع تروریسم و قاچاق از بین می‌رود و از این نظر همکاری‌های دو جانبه و سه جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان از اهمیت امنیتی و ژئوپلیتیکی هم برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها