بحران‌ های ریاض تمامی ندارد

کشف اجساد دو خواهر سعودی در آمریکا +عکس

گاردین اعلام کرد: غول‌های رسانه‌ای سعودی با پول محمد بن سلمان و خریدن رسانه‌ها سعی می‌کنند جهان را تغییر دهند؛ این پول از دربار سلطنتی می‌آید.
کد خبر: ۱۱۷۳۷۸۸
ارتباط شبکه «ایران اینترنشنال» انگلیس با عربستان

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، ­گاردین فاش کرد شبکه تلویزیونی موسوم به «ایران اینترنشنال» در انگلیس را شرکتی تامین مالی می کند که با ولیعهد عربستان ارتباط دارد.

این روزنامه چاپ انگلیس در گزارشی اختصاصی نوشت: یک شبکه تلویزیونی مستقر در انگلیس با نام «ایران اینترنشنال» از سوی یک نهاد مخفی برون مرزی و شرکتی که رئیس آن یک تاجر سعودی است و رابطه نزدیکی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دارد، تامین مالی می شود.

این افشاگری روزنامه گاردین احتمالا نگرانی هایی را درباره استقلال شبکه ایران اینترنشنال ایجاد می کند آن هم زمانی که نگرانی های روز افزونی درباره فعالیت تعدادی از شبکه های مرتبط با سعودی در سراسر لندن وجود دارد.

یک منبع آگاه به گاردین گفته است محمد بن سلمان که بسیاری معتقدند مسئول قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی است، نیروی محرکه شبکه ایران اینترنشنال است. این شبکه نیز این ادعاها را که از دربار سلطنتی سعودی پول دریافت کرده، رد نکرده است.

سال گذشته شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال ناگهان در عرصه رسانه های لندن ظاهر شد. این شبکه با حدود صد کارمند حقوق های سخاوتمندانه ای به آنها پرداخت می کند که اغلب دو برابر حقوقی است که رقبایش به کارکنانشان می پردازند اما همیشه از اظهار نظر درباره منبع این پول طفره رفته است.

این منبع ادعا کرد سعود القحطانی، مشاور ولیعهد عربستان که یکی از دو نفری بود که در ارتباط با قتل خاشقجی برکنار شد، در پشت پرده تامین مالی شبکه ایران اینترنشنال است.

وی گفت، غول های رسانه ای سعودی با پول محمد بن سلمان و خریدن رسانه ها سعی می کنند جهان را تغییر دهند؛ این پول از دربار سلطنتی می آید.

در همین حال، ایران اینترنشنال اعلام کرد، اظهاراتی مبنی بر اینکه این شبکه در کارهای خلاف دست دارد، تحت نفوذ است یا مستقل نیست، بی پایه و اساس است.

در حالی که عربستان در مقابل انتقادات از حکومت سلطنتی خودکامه خود هیچ تحملی از خود نشان نمی دهد، رسانه هایی را به زبان های دیگر تاسیس می کند و آزادی بیان را به خصوص درباره ایران ترویج می کند.

ایران اینترنشنال ضمن استخدام طیف گسترده ای از ایرانیان خارج از کشور از جمله فعالان حقوق بشر، ارتباط مالی خود با عربستان را برای کارکنان خود که اکثر آنها ایرانی هستند، افشا نکرده است و در نتیجه خانواده های آنها را در ایران در خطر قرار داده است.

یکی از کارکنان این شبکه تلویزیونی گفت: "به من گفته شد که حتی یک ریال سعودی نیز در این کمک های مالی وجود ندارد. اگر من می دانستم که این پول از عربستان می آید، هرگز به این شبکه ملحق نمی شدم. من می توانم بگویم که ایران اینترنشنال تبدیل به محلی برای جانبداری های قومی و فرقه گرایی شده است."

شرکت ولانت مدیا (Volant Media) که ایران اینترنشنال را اداره می کند، مدیری به نام عادل عبدالکریم دارد که سعودی است. وی رابطه کاری دیرینه ای با مدیران اجرایی سعودی دارد که برخی از آنها نیز با خاندان سلطنتی از جمله عبدالرحمن الراشد ارتباط دارند. الراشد عضو هیئت مدیره گروه تحقیقات و بازاریابی سعودی، بزرگترین شرکت انتشاراتی در خاورمیانه، است.

چندین منبع ادعا می کنند راشد نیز که مدیرکل سابق شبکه خبری العربیه عربستان بوده است، در فعالیت و تامین مالی شبکه ایران اینترنشنال دست داشته است.

نبیل الخطیب، که به عنوان مشاور با ایران اینترنشنال همکاری دارد، به عنوان ناظر این شبکه یا نماینده سرمایه گذاران معرفی شده است. ادعا شده است که سردبیران ایران اینترنشنال از ملیت فلسطینی الخطیب برای مخفی کردن کمک مالی عربستان به این شبکه استفاده کرده اند.

به گفته یک منبع، عربستان دویست و پنجاه میلیون دلار برای راه اندازی ایران اینترنشنال کمک کرده است. این منبع هیچ دوره زمانی را مطرح نکرد اما بررسی دقیق اجاره محل و حقوق کارمندان این شبکه نشان می دهد که این پرداخت طی یک دوره پنج ساله بوده است که برای هر سال پنجاه میلیون دلار در نظر گرفته شده بود.

راب بینون قائم مقام این شبکه تلویزیونی تامین مالی این شبکه از سوی عربستان را رد نکرد.

وی گفت: ایران اینترنشنال برای همه ایرانی ها در داخل و خارج از کشور خبر تهیه می کند و طیف گسترده ای از عقاید را منعکس می کند. خروجی ما نه از سوی افراد خارجی بلکه توسط دستور العمل های سردبیری ما که به زبان فارسی و انگلیسی در پایگاه اینترنتی ما نیز منتشر می شود، تعیین می گردد.

وی افزود: همانطور که می توانید از خروجی ما ببینید، رویکرد ما شفاف و بی طرفانه است. ساختار مدیریتی آن همانطوری است که شما از هر شبکه خبری انتظار دارید. تصمیمات را مدیران ارشد ما اتخاذ می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها