سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

باید بار سهمیه‌بندی بنزین را روی دوش چند خودرویی‌ها بیندازیم

رئیس کمیته حقوقی انرژی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

گرانی سوخت فرمول مناسب مهار مصرف نیست

رئیس کمیته حقوقی انرژی مجلس با غیرواقعی خواندن خبر دونرخی شدن بنزین بعد از اربعین، گفت: هنوز هیچ تصمیمی در مورد قیمت بنزین اتخاذ نشده و در صورت تصویب قیمت‌های جدید، اجرای آن به سال آتی موکول خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۷۳۷۶۳
گرانی سوخت فرمول مناسب مهار مصرف نیست

حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در خصوص سرنوشت قیمت بنزین و سهمیه‌بندی سوخت اظهار کرد: بحث افزایش قیمت بنزین و برداشتن یارانه‌ها از مدت‌ها پیش مطرح بوده و کارشناسان و مسئولان امر اعتقاد داشتند با این روش مصرف بی‌رویه سوخت کنترل خواهد شد.

وی یکی دیگر از اهداف افزایش قیمت‌ها را ایجاد درآمد برای وزارت نفت و نیرو برای مدیریت بهتر کشور برشمرد و افزود: واقع امر این است باگذشت یک دهه از افزایش قیمت بنزین هیچ‌یک از اهداف ما، در زمینه مهار مصرف و جلوگیری از قاچاق و درمجموع ساماندهی بازار عرضه و تقاضای سوخت در کشور محقق نشده است.

این نماینده مجلس دراین‌باره تصریح کرد: دولت همچنان می‌گوید ما به‌ویژه در بخش انرژی باوجود گرانی بنزین به درآمد کافی دست پیدا نکرده‌ایم و اعلام می‌کنند در حوزه برق و آب هم تعرفه‌ها پایین است و این مسئله منابع مالی دولت را با مشکل مواجه می‌کند.

ناصری نژاد با نگاهی به سابقه قیمت‌گذاری بر نرخ بنزین خاطرنشان کرد: درگذشته نرخ بنزین کمتر از 100 تومان بود بعدها به‌تدریج تا 1000 تومان افزایش یافت. اما در مقابل مصرف بنزین بیشتر شده که کمتر هم نشده است و دولت دائماً از پایین بودن قیمت گلایه دارد و درخواست افزایش قیمت می‌کند.

رئیس کمیته حقوقی انرژی مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی ازجمله بنزین را راه‌حل مناسبی برای تعدیل و مدیریت مصرف در کشور ندانست و گفت: سهمیه‌بندی، افزایش قیمت و برداشتن یارانه‌ها تاکنون کمکی به کشور نکرده و باید در پی راه‌حل مناسب‌تری بود ازجمله آن بهینه‌سازی ناوگان حمل‌ونقل کشور و خودروهای ساخت داخل است.

وی در همین راستا افزود: مشکلات فنی در خودروهای ما از اصلی‌ترین مشکلات حوزه انرژی است. بنابراین باوجود بضاعت اندکی که در بحث اصلاح فنی خودروهای خود داریم هراندازه هم قیمت بنزین افزایش یابد اتفاقی برای کاهش مصرف رخ نخواهد داد. چون شهروندان مجبور به استفاده از این خودروها هستند.

ناصری نژاد تأکید کرد: اگر قرار باشد بنزین سهمیه بندی و دو نرخی شود حتماً باید بین دهک‌های مختلف جامعه فرق قائل شد. الآن پرمصرف‌ها همچنان به مصرف بالای خود ادامه می‌دهند درحالی‌که ما یارانه را از سوخت حذف کردیم و عملاً آسیب اصلی به دهک‌های پایین جامعه رسید. از سویی دیگر نظام یارانه‌ای طوری اجرا شد که در حال حاضر قشر فقیر، متوسط و ثروتمند جامعه به یک‌میزان یارانه دریافت می‌کنند.

وی در ادامه درباره شایعه دونرخی شدن قیمت سوخت بعد از مراسم اربعین گفت: این مسئله به‌هیچ‌وجه واقعیت ندارد ما در این خصوص چندین و چند بار در کمیسیون انرژی تشکیل جلسه داده‌ایم اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. دولت در تدوین بودجه 97 هم در پی گرانی بنزین یا دونرخی کردن و بازگرداندن کارت سوخت بود اما فعلاً به یک‌راهکار قابل‌اجرا دست نیافته‌ایم.

ناصری نژاد تصمیم‌گیری در مورد قیمت بنزین را با توجه به مشکلات موجود در اقتصاد کشور و جو روانی بعد از اجرای آن را بسیار سخت ارزیابی کرد و ابراز داشت: هرگونه تصمیمی باید عقلایی و اصولی گرفته شود و تمام جوانب امر و دغدغه‌های مردم مدنظر مسئولان قرار گیرد.

وی تعیین نرخ دستوری برای دلار 4هزار و 200تومانی را سیاستی اشتباه و زیان‌بار برای نظام اقتصادی کشور بشمار آورد و بیان کرد: این تصمیم‌گیری بسیار غلط بود و نه‌تنها باعث کنترل قیمت‌ها نشد بلکه بازار سکه و ارز را در بی‌سابقه‌ترین التهاب ممکن فروبرد. اگر قرار باشد در مورد قیمت بنزین هم به‌این‌ترتیب نرخ اعلام شود، لطمات جبران‌ناپذیری به مردم و کشور وارد خواهیم آورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص اینکه فضای عمومی مجلس در بحث سهمیه‌بندی و دونرخی کردن بنزین با چه سمت‌وسویی سرنوشت قیمت بنزین را رقم خواهد زد، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم چنانچه بررسی‌های اصولی ادامه پیدا کند مجلس به افزایش بهای بنزین نظر مثبت می‌دهد. چون وضعیت مصرف ما امروز بسیار نگران‌کننده است و در حال حاضر هیچ کنترلی روی آن نیست.

وی دراین‌باره تأکید کرد: البته جامعه ما امروز با نوسان شدید قیمت‌ها در بازار روبروست و بنده به‌شخصه در مورد نحوه محاسبه و عرضه بنزین به جمع‌بندی نرسیده‌ام چون با وضعیت خوبی در حوزه اقتصادی مواجه نیستیم و در صورت رشد قیمت‌ها فشار مضاعفی روی مردم خواهد آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها