سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

باید بار سهمیه‌بندی بنزین را روی دوش چند خودرویی‌ها بیندازیم

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

کشور آمادگی استفاده مجدد از کارت های سوخت را ندارد

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور گفت: در حال حاضر شرایط کنونی کشور آمادگی استفاده مجدد از کارت های سوخت را ندارد مگر اینکه تغییرات بایسته در سیستم های منصوب جایگاه فراهم گردد که متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نپذیرفته است.
کد خبر: ۱۱۷۳۷۶۲
کشور آمادگی استفاده مجدد از کارت های سوخت را ندارد

بیژن حاج محمدرضا در گفتگو با جام جم آنلاین بیان کرد: استفاده از کارت سوخت و یا هر مانع دیگری در جهت جلوگیری از ازدیاد سوخت مربوط به زمان ها و دوره های خاص می شود. به عنوان مثال، کشور در جنگ تحمیلی با استفاده از این طرح توانست مدیریت مناسبی بر مصرف بنزین داشته باشد. همچنین مجلس در آن زمان قانونی را به تصویب رساند مبنی بر آنکه ظرف دو سال باید قیمت بنزین داخلی به اف او بی خلیج فارس برسد؛ در صورتیکه بنزین لیتری 1000 تومان و حتی قدری هم بیشتر از اف او بی خلیج فارس بود. همچنین در همان مقطع بنزین در امارات یک درهم خریداری می شد(درهم در آن زمان کمتر از 1000 تومان بود).

وی افزود: در نتیجه میزان مصرف بنزین در سراسر کشور آزاد شد؛ البته آزادی به معنای استفاده از کارت های شخصی نبود بلکه سوخت گیری توسط کارتهای موجود در جایگاه صورت می گرفت که ناگفته نماند این طرح در زمان خود هیچ نارضایتی را به همراه نداشت و همچنین میزان فروش نیز کنترل شده بود و سالیانه تنها با 7 الی 8 درصد اضافه فروش بنزین رو به رو بودیم که آن هم مربوط به 1 میلیون دستگاه خودروی داخلی کشور بود.

حاج محمدرضا در خصوص میزان افزایش مصرف سوخت، گفت: در کشور تولید و عرضه خودروهای داخلی به شدت افزایش پیدا کرد لذا تصمیم بر آن شد با افزایش خودروهای داخلی، خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و دیگر حق تردد در شهر را نداشته باشند، اما متاسفانه در مقابل این افزایش خودرو تعداد بسیار اندکی از ماشین های فرسوده از مدار خارج شدند.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از افراد به ناچار از خودروهای فرسوده خود برای تامین مخارج زندگی استفاده می‌کنند.

رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور مصرف بنزین را در حدود 80 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: با احداث بزرگترین پالایشگاه منطقه «ستاره خلیج فارس» در حدود 40 میلیون لیتر بنزین مازاد برای صادرات تولید می‌شد. اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل افزایش مصرف بنزین در داخل کشور این میزان سوخت صرف تولیدات داخل کشور می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت احیای کارت های سوخت، زیرساخت هایی را برای این طرح در نظر گرفتند یا خیر، گفت: متاسفانه زیر ساخت های کشور در این خصوص مربوط به سال 86 است؛ یعنی همزمان با راه اندازی سیستم پارس سیستم های دیگر نیز در سراسر کشور ارتقاء داده شداما با توجه به آنکه در سیستم های کامپیوتری هر لحظه شاهد تکامل و گستردگی هرچه بیشتر هستیم، در نتیجه در حال حاضر شرایط کنونی کشور آمادگی استفاده مجدد از کارت های سوخت را ندارد مگر اینکه تغییرات بایسته در سیستم های منصوب جایگاه فراهم گردد که متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نپذیرفته است.

حاج محمدرضا خاطرنشان کرد: با توجه به صحبت ها و حاشیه های مربوط به بنزین هدف بر گران کردن قیمت آن است. ولی در افزایش قیمت آن اتفاق نظری صورت نگرفته، چرا که برخی معتقدند کارت های سوخت احیا شود برخی سهمیه بندی را پیشنهاد می‌کنند و برخی دیگر گرانی بنزین بدون محدودیت را خواستارند.

به گفته رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت کشور، در حال حاضر محدودیتی برای مصرف سوخت در کشور وجود ندارد، لذا به تدریج باید در خصوص مصرف بهینه بنزین در میان مردم فرهنگ سازی شود. البته تا زمانی که خودروهای داخلی بالای 10 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف دارند و با این وجود به تولید آنها ادامه می دهیم مسلما قادر به فرهنگ سازی و مدیریت مصرف سوخت در کشور نخواهیم بود.

وی در پایان اظهار داشت: مدیریت مصرف بنزین با افزایش قیمت آن کنترل نخواهد شد چرا که این موضوع تبعات و پیامدهای بسیاری را از سوی مردم به دنبال خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها