اجتماع 20 میلیونی شیعیان در روز اربعین، توطئه‌ها و کارشکنی‌های دشمن را محو کرد

پیام اربعین 1440

امسال هم اربعین با عظمت برگزار شد. این در حالی است که حضور گسترده مردم در اربعین سال هاست به مذاق عده ای خوش نمی آید. این راهپیمایی پر برکت چند سالی هست مثل خوره به‌جانشان افتاده است. نه چشم دیدن وحدت واقعی بین ملیت های مختلف حاضر در این رویداد را دارند و نه قادر به تحمل پیام روشن آزادگی این قیام هستند؛ چراکه می‌تواند بروز سیاسی و اجتماعی داشته باشد و هر آنچه را که در این سال ها بافته‌اند پنبه کند.
کد خبر: ۱۱۷۳۷۵۵
پیام اربعین  1440

تمام هم وغمشان این بود که این مراسم در حد یک مراسم معمولی آیینی در دنیا باقی بماند و حرکت روشنگر امام و یارانش حصر در یک ماجرای افسانه‌ای شود. وقتی واقعیت جاری در زندگی اجتماعی مردم تبدیل به افسانه‌ای شیرین شود دیگر دشمن چه باکی از داستان کربلا دارد؟ اگر شبیه مراسم تزیینی هالووین و جشن رنگ های هند و غیره باشد چه هراسی دارند مگه؟ اصلا مگر بدشان می‌آید؟

به خاطر همین بود که ابر و باد و مه و خورشید و فلکشان دست به کار شدند تا خنجی به صورت این مراسم بکشند.

به طور مثال ماجرای مشکوک مشهد و خلاف جوانان عراقی در این شهر با چه هدفی در خط اخبار قرار گرفت؟ به اخبار بعدی این ماجرا خوب توجه کنید: درگیری یک ایرانی با دو جوان عراقی به دلیل تلاش برای عمل منافی عفت، زخمی شدن یک عراقی در نیشابور، گفت و گو با پدری که به دلیل کمبود مالی ناچار شد....

و حالا آن طرف را ببینید: روزنامه سعودی الشرق الاوسط شایعه ارتباط برقرار کردن مردان ایرانی با زنان عراقی را چاپ کرد. این روزنامه به نقل از سخنگوی سازمان بهداشت جهانی نوشته بود که این مرکز نگران افزایش بارداری‌های ناخواسته در راهپیمایی اربعین بین زنان عراقی است. در این خبر حتی ادعا شده بود که در یک سال، ۱۶۹ مورد بارداری گزارش شده است اما پیگیری رسانه‌ها جعلی بودن خبر را درپی داشت و این سازمان مجبور شد طی یک بیانیه رسمی چنین مطلبی را تکذیب کند.

یا ماجرای ناآرامی‌های داخلی عراق در بصره که منجر به آتش گرفتن سرکنسولگری ایران در عراق شد، برخی از این فرصت استفاده کرده تا وانمود کنند تنها کنسولگری ایران آسیب دیده و به کنایه عنوان کردند که این سزای کمک به مردم عراق است!

این را هم بگذارید کنار ماجرای توییت های دروغینی که به برهام صالح، رئیس جمهور جدید عراق علیه ایران و سردار سلیمانی نسبت دادند و بعدتر ها تکذیب شد. این میزان از بدگمان کردن در همسایه آیا تصادفی به نظر می‌رسد؟

البته ماجراهای روانی بدگمانی دو طرفه با حضور میلیونی مردم در راهپیمایی بی اثر شد. دست مریزاد به مردم ایران که جدای از اثرناپذیری از این متلک های نامبارک، جلوی افزایش هزینه ها هم سر خم نکردند. آنهایی که سال پیش به راحتی می‌توانستند خرج این سفر را مهیا کنند امثال با چنگ و دندان هم که شده سختی خرید ویزا با دلار چند برابر شده و گرانی دینار که این یکی واقعا سخت بود و سیاست اشتباه توزیع دلار در شعب بانک ها در نجف و آن مشکلات عجیب و غریب را به جان خریدند و با هر وسیله ای که بود خود را به آزادراه کربلا رساندند. مشکلات نبود؟ حتما که بود. بی نظمی ها نبود؟ دروغ است بگوییم که نبود ولی با همه اینها نگذاشتند این ترافیک شیرین جمعیت بی‌رمق شود و دیگرانی که می‌دانید که هستند با دمشان گردو بشکنند.

مردم عراق چه کردند؟

نوع رفتار مردم عراق از قبل اربعین بسیار جالب بود. از پلاکاردهایی که برادران عزیز ایرانی شان را دعوت می‌کردند در این مراسم حضور داشته باشند گرفته تا جمع‌آوری هزینه برای تقبل ویزای بخشی از مردم ایران. این کمپین موفق شد صد میلیون دینار (هر دینار عراق ۱۴۴ تومان) جمع آوری کرده و نزدیک ۷۰ کامیون و اتوبوس برای انتقال زوار ایران برای زیارت اربعین تهیه کند.

کمپین «حُبّ الحسین» همچنین توانسته است هزاران لیتر سوخت برای خودروها و اتوبوس‌ها جمع کند و حتی موفق شده کمک‌هایی برای دریافت ویزای عراق جمع‌آوری کند.

در کنار این رفتارها دقت کنید به عکس هایی که از این مراسم بیرون می‌آید. از پذیرایی بی منت مردم عادی و حتی روسای دانشگاهی تا مهمان نوازی فرماندار کربلا در خانه اش برای زوار ایرانی نشان از بی منت بودن این مراسم داشت.

امسال زائرین کم شدند؟

همه سطور بالا اگر تعداد زوار اربعین کم می‌شد غیرقابل باور بود. اما از سال 90 که 50 هزار نفر به این سفر رفتند سیر صعودی جمعیت تا به امروز افزیش چشمگیری داشت تا جایی که سال گذشته میزان ویزای صادر شده برای اربعین دو میلیون و 300هزار نفر بود که طبق گفته شهریار حیدری(دبیر ستاد اربعین)، طبق آخرین جمع بندی که داشتیم؛ میزان زائرین امسال نیز از مرز دو میلیون نفر گذشته و حضور مردم نسبت به زمان مشابه در سال قبل به صورت برابر بوده است.

در حالی‌که طبق محاسبه سرانگشتی هزینه حضور مسافرت زمینی به نجف برای حضور در مراسم اربعین بدون احتساب غذا و اسکان که همه مهمان برادران عراقی خود بودند نسبت به سال گذشته صد در صد افزایش داشت. بماند که هزینه سفر هوایی بیشتر از اینها افزایش داشت و بعضا یک سفر چهار الی پنج میلیون برای هر نفر هزینه داشت ولی این مسئله مهم هم اثری در کاهش جمعیت نتوانست بگذارد.

رسانه هایی مثل بی بی سی فارسی هم که همیشه در ماجراهای مختلف دنبال ماهی خودشان می‌گردند با فراخوان صوت و تصویری می‌خواستند بستر های نارضایتی زائرین اربعین را به رخ مسئولان دو دولت بکشانند و به رسانه خودشان هم اعتبار مضاعف بدهند که دیدید حتی اربعینی ها هم درد و دلشان را به ما می‌گویند که البته از کانال تلگرامی یک میلیون و خوردی شان این فراخوان دو الی سه مشتری بیشتر نداشت که یکی از آن ها هم گفته بود به شما ربطی ندارد!

این اراده خانواده‌های ایرانی برای حضور در مراسم پیام‌های فرا اربعینی نیز دارد. مردمی که برای از رونق نیفتادن زیارت اباعبدالله در اربعین این چنین به آب‌و‌آتش می‌زنند و در رفتارهای دیگر نظیر شب‌های قدر هم ظهور و بروز دارند، در مقابل تهدیدهای اقتصادی و رسانه ای دنیا نیز خواهند ایستاد، اگر دولتمردان قدرشان را بدانند و در مشکلات کنارشان باشند. بگذریم که این اراده هنوز به صورت کامل توسط مدیران عملی نشده است و بعضا بیشتر از تحریم های خارج با سومدیریت داخل این مردم نازنین را اذیت می‌کنند.

حالا شاید بیشتر متوجه شده باشید چرا همیشه بعد مراسم اربعین رسانه های آن طرفی روضه سکوت می‌گیرند. این همگرایی و اشتراک جدایی ناپذیر بین‌ملیتی و قطب جاذب کربلا سال به سال عظیم تر خواهد شد. این دیپلماسی فرد با فرد و ملیت با ملیت است که پیام شیعه را در جای جای این کره خاکی به دیگران می‌رساند. به قول گروه موسیقی هیپ‌هاپ دیتاکس حاضر در پیاده‌روی اربعین: حسین(ع) را در آمریکا هم فریاد می‌زنیم.

اربعین امسال به همه این دلایلی که گفته شد یکی از مهم‌ترین مراسم های اربعینی چند سال اخیر بود. پیام این رفراندوم میلیونی یک رنگی و یک دلی چند ملیت زیر سایه دولت حسینی است. دولتی که 1400 سال یک‌تنه دسیسه ها را خنثی کرد. ایران و العراق لا یمکن الفراق زیر بیرق "حب الحسین یجمعنا" اربعین امسال را دیدنی تر کرد.

سجاد بلوکات

عضو شورای سردبیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها