پژوهشگر تاریخ در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

زمین‌بازی کوروش را از دشمن بگیریم!

بر من برهان و انگیزه برگزیدن 7 آبان، چونان روز بزرگداشت کوروش یکسره روشن نیست اما انگارم که کوروش چهره‌ای است که نه تنها در تاریخ و پیشینه ایران در تاریخ جهان نیز چهره‌ای است بسیار گرامی، گرانمایه، ارجمند، حتی به گونه‌ای سپند.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۹۴
برهان برگزیدن 7 آبان، چونان روز بزرگداشت کوروش روشن نیست

جام‌جم آنلاین: بر من برهان و انگیزه برگزیدن 7 آبان، چونان روز بزرگداشت کوروش یکسره روشن نیست اما انگارم که کوروش چهره‌ای است که نه تنها در تاریخ و پیشینه ایران در تاریخ جهان نیز چهره‌ای است بسیار گرامی، گرانمایه، ارجمند، حتی به گونه‌ای سپند زیرا در نامه‌های مینوی و آئینی نیز از کوروش با ستایش سخن رفته است. برای نمونه دو تورات او فرستاده یهوه، خدای ابرامیان، دانسته شده است و رهانده این مردم از بند ستم و آوارگی.


در نُبی (نام پارسی قرآن) هم می‌توانیم برآن بود که این شهریار فراه‌اندیش و مهربان و مردم دوست چونان مردی پارسا، پاک و نکو کردار ستوده شده است، در این نامه‌ مینوی از چهره‌ای رازآلود با برنام (لقب) خداوند دوشاخ یا ذوالقرنین سخن رفته است، برپایه همانندی‌هایی استوار این چهره‌ را با کوروش بزرگ شهریار هخامنشی یکی می‌توان شمرد. برای چهره‌ای چنین نام‌بردار که آوازه‌ای جهانی یافته است، می‌سزد که در گاه‌شمار فرهنگی ایران روزی را با نام روز او نشان بزنند و در آن روز این ابرمرد تاریخ ایران را گرامی بدارند اما می‌باید با کندوکاوی سنجیده دانشورانه زینبده‌ترین روز را برگزید.

​دکتر میرجلال الدین کزازی/ استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها