سردار کوثری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

دانشجویان اردوهای جهادی با رنج محرومان آشنا هستند

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله به مناسبت سالروز بسیج دانشجویی گفت: مناطق محروم یکی از مهم‌ترین مناطق خدمت دانشجویان بسیجی محسوب می‌شود و اردوهای جهادی بسیج دانشجویی در فقرزدایی کشور نقش مهمی ایفا می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۶۹
دانشجویان اردوهای جهادی با رنج محرومان آشنا هستند

سردار اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با درود به ارواح پاک شهدای بسیج دانشجویی و طلاب، حضرت امام (ره) را متولی اصلی و پایه‌گذار مکتب بسیج دانشجویی خواند و اظهار کرد: دوراندیشی سیاسی ایشان موجب شد به‌خوبی نسل جوان به‌ویژه دانشجویان را ظرفیت شناسی کنند و آن در راستای نیل به آرمان‌های انقلاب در تمام ابعاد مختلف اجتماعی فرهنگی و...بکار گیرند.

وی افزود: امام راحل به این نکته توجه داشتند، جوانانی که در اوج جوانی به‌منظور کسب علم وارد دانشگاه و حوزه می‌شوند حتماً در سال‌های بعد در سرنوشت کشور نقش بسزایی ایفا خواهند کرد. اما به دلیل اینکه قبل از انقلاب تشکل مناسبی برای ایجاد هم‌گرایی و تجمیع ظرفیت‌های این جوانان مستعد و متعهد وجود نداشت، به همین دلیل دستور تأسیس بسیج دانشجویی و طلاب از سوی ایشان صادر فرمودند.
این مقام ارشد نظامی بسیج دانشجویی را پایگاهی برای شکوفا شدن استعدادهای نسل‌های بعدی انقلاب اسلامی در کشور بشمار آورد و تصریح کرد: امام با این اقدام به‌خوبی توده جوانان دانشجو را باهم متحد کردند. بااینکه فرمان تأسیس بسیج دانشجویی در سال 67 به‌طور رسمی از سوی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران صادر شد، لیکن روحی که امام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از آغاز جنگ تحمیلی در دانشجویان و فرهیختگان دمید موجب مشارکت آن‌ها در عرصه‌های سازندگی کشور شد.
کوثری خاطرنشان کرد: با آغاز جنگ تحمیلی طیف گسترده‌ای از دانشجویان از رشته‌های مختلف پزشکی- فنی مهندسی – حقوق و علوم انسانی برای دفاع از کیان اسلامی به‌طور خودجوش روانه جبهه‌ها شدند و نقش بی‌بدیل دانشجوی بسیجی را در میدان نبرد به منصه ظهور رساندند.
وی افزود: لذا بعد از پایان جنگ هم فرمان تأسیس بسیج دانشجویی و طلاب به‌طور رسمی صادر شد و این نهاد انقلابی در هیئت یک قشر خاص و فرهیخته با ورود به جهادی دیگر یعنی صحنه‌های کمک به محرومان و اقشار آسیب‌پذیر کشور شکل گرفت.
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله مناطق محروم را یکی از مهم‌ترین مناطق خدمت دانشجویان بسیجی در کشور برشمرد و در خصوص اردوهای جهادی که در این زمینه شکل‌گرفته است، گفت: امروز این اردوها در فقرزدایی و مدد رساندن به اقشار محروم جامعه بسیار اثرگذار بوده و دستاوردهای دیگر آن در درازمدت برای کشور قابل‌لمس و مشهود خواهد بود.
وی دراین‌باره گفت: دانشجویان بسیجی که در ابتدای جوانی به مناطق محروم سفر می‌کنند از نزدیک با درد و رنج مردم آشنا می‌شوند و به عمق گرفتاری مردم اشراف پیدا می‌کنند. لذا وقتی همین جوان بسیجی تحصیلات خود را به پایان برد و در جایگاه مسئولیتی یا قانون‌گذاری قرار گرفت؛ با آن شخصی که اصلاً خبری از و منطقه محروم ندارد و در ناز و نعمت بزرگ‌شده و اساساً فلسفه جهاد سازندگی را نمی‌داند به لحاظ مسئولیت‌پذیری بسیار متفاوت خواهد بود.
سردار کوثری ادامه داد: طبیعتاً کسی که در طول برگزاری اردوهای جهادی و سفرهای استانی که از دل بسیج دانشگاه‌ها بیرون می‌آید به مناطق کم‌بضاعت دائماً سرکشی می‌کند باپوست و گوشت خود مشکلات جامعه را لمس کرده است. بنابراین به لحاظ نوع تفکر و سیستم مدیریتی با مقام مسئول که در رفاه بزرگ‌شده و در غرب تحصیل‌کرده متفاوت خواهد بود و در تصمیم گیرها منافع مردم را نسبت به منافع شخصی در اولویت قرار می‌دهد.
وی دانشجوی بسیجی را پیشرو در مطالبه گری از مسئولان کشور دانست و گفت: این قشر از جامعه به‌واسطه اینکه از نزدیک با مشکلات محرومان جامعه دست‌وپنجه نرم کرده به یک مطالبه گر مهم در کشور تبدیل‌شده و از مسئولان و متصدیان می خواهند تا به مشکلات جاری مردم رسیدگی کنند.
کوثری در این راستا ابراز کرد: امروز مقام معظم رهبری به جد پیگیر تداوم رسالت و اهداف بسیج دانشجویی هستند و به همین خاطر این مسئولیت از مدت‌ها قبل در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گذاشته شد تا جهاد سازندگی در بعد از دفاع مقدس هم ادامه داشته باشد. اما متأسفانه در مجلس ششم شاهد بودیم این نهاد در وزارت کشاورزی ادغام شد و عملاً کارکرد آن را به حاشیه راندند.
وی گفت: اما پس از انحلال جهاد سازندگی، بسیج دانشجویی راه جهاد را دنبال کرد و ما شاهد بودیم در قالب اردوهای جهادی نسبت به ساخت‌وساز مدرسه- درمانگاه و مراکز خدماتی اقدامات شایانی در مناطق محروم به انجام رساندند. در اصل باید تأکید کنم این بسیج دانشجویی بود که جهاد سازندگی را پس از انحلال احیا کرد و خوشبختانه امروز در همان مسیر اهداف سازندگی و فقرزدایی آن را دنبال می‌کند.
این مقام نظامی گسترش فعالیت‌ها و افزایش ضریب نفوذ معنوی بسیج دانشجویی را در عمران و آبادانی کشور امری ضروری مورد ارزیابی قرارداد، خاطرنشان کرد: باید مدیریت سازمان‌ها و نهادهای دخیل در سازندگی کشور را به سمتی ببریم تا جوانان بسیجی برخاسته از دانشگاه‌ها به‌شرط تخصص و تعهد لازم به مردم و انقلاب اسلامی در عمران و آبادانی کشور نقش‌آفرینی کنند.
کوثری افزود: ما باید برای ساخت‌وساز کشور و پیشرفت حوزه‌های مختلف به سمت مدیریت جوان و بااستعداد برویم و اجازه دهیم مدیران مسن به‌عنوان مشاوری باتجربه جوانان را در مسئولیت‌های خودیاری دهند. امروز دانشجوی بسیجی به‌خوبی آموخته تا ظرفیت‌های داخلی را چگونه باید در محرومیت‌زدایی- تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره – توسعه شهرها و روستا- بالا بردن سطح عملی کشور و...بکار بندد و ما شاهد بودیم هر وقت این عزیزان پای‌کار آمده‌اند با شورونشاط خاصی مشکلات مرتفع شده است.
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه ثارالله توانمندی بسیج دانشگاه‌ها در سازندگی کشور را عاری یک بلوف سیاسی و جناحی دانست و گفت: قرار نیست در این خصوص بزرگ‌نمایی کنیم بلکه واقعیتی است که به عینه خود مردم و مسئولان در عرصه‌های مختلف با آن مواجه بوده‌اند. بنابراین چنانچه تفکر جهادی و روحیه رزمندگی در دفاع از کشور همچنان در دانشجوی بسیجی جاری و ساری باشد، قطعاً ما در بکار گیری آن‌ها از مدیریت کشور منفعت خواهیم برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها