یکی از دغدغه های والدین امروزی برخورد مناسب با نوجوانان و مشکلات آنهاست.
کد خبر: ۱۱۷۳۴۲۵
چرا نوجوانان امروزی پرخاشگر هستند؟

جام جم آنلاین- دنیای نوجوان دنیایی متفاوت و پر از فراز و نشیب های جسمانی و روانشناختی است که نحوه برخورد با آنها را سخت و حساس می کند. دوره نوجوانی مانند دوره کودکی و بزرگسالی ثبات کامل ندارد و نوجوان در مدت زمان های خیلی کوتاه در حال تغییرات جسمانی و روانی هستند و در واقع یک دوره بحرانی را سر می کند.

کودکی که به دوره نوجوانی نزدیک می شود باید از جزیره کودکی به جزیره بزرگسالی کوچ کند، اما مسیر این کوچ اقیانوسی پر از تلاطم است .حالا فرزند شما نه کودک است و نه بزرگسال ،گاهی کودکی می کند و با برخورد والدین روبرو می شود ،و گاهی می خواهد مثل بزرگترها رفتار کند و باز هم مورد انتقاد قرار می گیرد. این دوگانگی هم برای والدین سخت است و هم نوجوان.

با این همه خصوصیت های خاص جسمانی، شناختی و رفتاری نوجوان داشتن یک رفتار مناسب و متعادل دشوار است. به همین دلیل ما به والدین توصیه می کنیم فرزند خود را که در بحران به سر می برد بیشتر درک کنند.

در این دوره والدین شاید بیشتر از هر زمانی نیاز به راهنمایی دارند. یکی از بهترین راهنمایی ها افزایش اطلاعات بیشتر آنها در مورد دوره نوجوانی است.

یکی از مشکلات شاخص والدین با نوجوانان افزایش پرخاشگری آنهاست.که البته این ویژگی طبیعت این سنین است، اما گاهی والدین را آزار می دهد و یا گاهی به دلایلی بیشتر از حد عادی این پرخاشگری ها نشان داده می شود.

از جمله عواملی که باعث این موضوع است، تغییرات هورمونی و تغییرات روانی و شناختی این دوره ،افزایش استفاده از فضاهای مجازی توسط نوجوان و عدم کنترل بازی ها صفحات و مطالبی است که نوجوان می بیند، عدم آگاهی والدین در مورد نحوه درست رفتار با نوجوان (مثل امر و نهی زیاد،تنبیه ،توهین و تمسخر ،استقلال عمل ندادن ،کم تحملی در مقابل نوجوان،ایجاد مانع در انجام کارهای مورد علاقه) ،مشکلات مربوط به دوست یابی ،مشکلات زناشویی که بر نوجوان فشار می آورد و برخی عوامل دیگر است که والدین را مجبور می کند تا برای کاهش این پرخاشگری چاره ای بیندیشند.

راه های مناسب برخورد با پرخاشگری نوجوانان

۱-باید بگوییم اولین راه حل این مشکل داشتن اطلاعات کامل در مورد بحران نوجوانی است که باعث می شود والدین درک بهتری نسبت به شرایط نوجوان داشته باشند و کمتر نسبت به پرخاشگری هایش واکنش نشان دهند.

آگاهی از اینکه نوجوان امر و نهی شدن ،تمسخر و توهین،تنبیه شدن ،و عدم استقلال عمل را دوست ندارد،و اینکه تغییرات هورمونی او هم باعث تکانشگری بیشتر او می شود.

۲-آموزش روش های مناسب مدیریت خشم به نوجوان که می تواند توسط یک روانشناس ،مشاور مدرسه یا والدین انجام شود

۳-کنترل داشتن بر برنامه های تلویزیونی ، فضای مجازی و بازی های رایانه ای آنها که هر کدام می تواند به نوعی بر افزایش پرخاشگری نوجوان اثر بگذارد

۴-انتخاب یک ورزش مناسب و مورد علاقه برای نوجوان تا انرژی مضاعف خود در این دوره و هیجانات منفی خود را تخلیه کند

۵- آموزش شناخت احساسات مختلف به نوجوان،چگونگی بروز این احساسات و چگونگی پذیرش و مدیریت آنها

۶-کمک به نوجوان در شناخت علایق و استعدادهایش و فراهم سازی شرایط برای پرداختن به آنها

و در نهایت برای کسب راهنمایی های بیشتر در این زمینه ها والدین می توانند از یک روانشناس کمک و راهنمایی دریافت کنند.

دکتر الهه میرآخورلی

روان شناس تربیتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها