رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در جریان سفر این هفته به ترکیه، به فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی روزنامه نگار سعودی گوش داد.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۶۵
افشای فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، جدیدترین اخبار مربوط به قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول و همچنین واکنش ها به این اقدام به شرح ذیل است.

رئیس سیا در سفر به ترکیه به فایل صوتی مربوط به قتل خاشقجی گوش کرده است

دو منبع به خبرگزاری رویترز گفتند: جینا هاسپل رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جریان سفر این هفته به ترکیه، به فایل صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی گوش داد.
به گزارش رویترز از استانبول، نمایندگان سیا و نیز سازمان اطلاعات ترکیه از اظهار نظر درباره این مسئله خودداری کرده اند.

ترزا می همکاری عربستان را در پرونده خاشقجی خواستار شد

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، ترزا می نخست وزیر انگلیس از عربستان سعودی خواست با بازرسان پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی همکاری کند.

پرس تی وی افزود امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرد پاریس آماده است از تحریم های بین المللی ضد کسانی که در قتل قاشقجی نقش داشته اند، حمایت بکند.

وزیر خارجه چک خواستار توقف فروش سلاح از سوی اروپا به عربستان شد

وزیر خارجه جمهوری چک ضمن اعلام خبر فراخواندن یک دیپلمات این کشور از ریاض خواستار گفتگو درباره توقف صادرات سلاح از اروپا به عربستان سعودی شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، توماس پتریجک، وزیر خارجه جمهوری چک، با غیرقابل قبول توصیف کردن حملات به روزنامه نگاران، گفت: روز چهارشنبه در دیدار با سفیر عربستان در پراگ موضع کشورش را درباره قتل هولناک جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی به سفیر عربستان اعلام کرد.

وی در صفحه اش در توئیتر نوشت: جمهوری چک در پاسخ دیپلماتیک، یک دیپلمات را از عربستان سعودی فرا می خواند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری چک به رسانه ها توضیح داد دیپلمات مزبور رایزن وزارت کشاورزی چک است که در سفارتخانه این کشور در عربستان مستقر است.

پتریجک همچنین خواستار تحقیقات شفاف درباره مرگ فجیع خاشقجی شد و گفت اکنون انتظار دارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره محدودیت هایی که می توان بر عربستان سعودی اعمال کرد، از جمله ممنوعیت صادرات تجهیزات نظامی، تبادل نظر کنند.

وی افزود صادرات نظامی پراگ به عربستان سعودی به طور عمده محدود به تجهیزات غیرمرگبار همچون وسایل، ابزار و خودروهاست.

جمهوری چک در حالی قتل خاشقجی را محکوم کرد که خشم بین المللی از مرگ وی رو به افزایش است.

در حالی که مقامات سعودی اذعان کرده اند عوامل سعودی مسئول قتل این روزنامه نگار هستند، توضیحات درباره علت واقعی و نحوه مرگ وی بطور گسترده ای تغییر کرده است.

دستور پراگ برای بازگرداندن مقام دیپلماتیک خود از عربستان سعودی قاطع ترین اقدام محکوم کننده ای است که تاکنون یک کشور عضو اتحادیه اروپا از زمان ناپدید شدن خاشقجی در دوم اکتبر صورت داده است.

با اینکه بسیاری در تشکیلات سیاسی غرب از اینکه عربستان یکی از روزنامه نگاران خود را هدف قرار داد, ابراز شگفتی کرده اند، چشم انداز اعمال تحریم های اقتصادی یا لغو توافق های تسلیحاتی چند میلیون دلاری متفاوت بوده است.

صریح ترین اظهارنظر از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بوده است که صادرات تسلیحاتی آلمان را همزمان با تحقیقات درباره قتل خاشقجی متوقف کرده است. وی قتل خاشقجی را بسیار هولناک توصیف کرد.

این در حالی است که انگلیس, فرانسه و اسپانیا که تا همین حالا نیز در برابر درخواست ها برای توقف فروش سلاح به عربستان به خاطر اتهامات درباره جنایت های جنگی عربستان در یمن مقاومت کرده اند، در برابر فشارهای مشابه در پی قتل خاشقجی نیز مقاومت می کنند.

با وجود مدارک فزاینده دال بر اینکه قتل خاشقجی از پیش برنامه ریزی شده بود، آمریکا و کانادا نیز در برابر درخواست برای توقف فروش تسلیحاتی مقاومت کرده اند.

لوبلاگ: ادعاهای عربستان در مورد خاشقجی ساختگی است

عربستان سعودی در مورد سرنوشت جمال خاشقجی ادعاهای ساختگی بیان می کند و باید در مورد سرنوشت محمد بن سلمان ولیعهد این کشور نیز بررسی شود.

پایگاه اینترنتی آمریکایی لوبلاگ در مطلبی نوشت: ­هر کسی که نحوه فعالیت رژیم های قبیله ای در کشورهای حاشیه خلیج فارس را دنبال می کند, می داند که هیچ تصمیم گیری عمده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی در داخل و خارج از کشور بدون اطلاع و تایید کادر ارشد رهبری به ویژه امیر یا پادشاه یا معاون یا وارث تعیین شده او اتخاذ نمی شود. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی ادعا کرد از قتل و احتمالا قطع اعضای بدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی روزنامه واشنگتن پست در داخل کنسولگری سعودی در استانبول مطلع نبوده است. ولیعهد عربستان همچنین ادعا می کند این قتل را عناصر سرکش در داخل آن ساختمان مرتکب شدند یا این قتل نتیجه یک بازجویی بود که بد پیش رفت. این دلایل، با منطق جور در نمی آیند و نادرست بودن آنها با توجه به اطلاعات موجود، مشخص شده است.

چنین ادعای دروغینی می تواند برای سعودی ها، آمریکایی ها و ترکیه ای ها، پوشش سیاسی لازم برای محفاظت از منافع اقتصادیشان را فراهم کند، اما این امر نمی تواند در برابر اطلاعات فزاینده ای قرار بگیرد که رژیم عربستان سعودی به ریاست محمد بن سلمان را با این جنایت وحشتناک مرتبط می کنند.

سازمان های اطلاعاتی آمریکا و ترکیه باید تاکنون از طریق نظارت الکترونیکی، صوتی و تصویری، در مورد بیشتر اعضای تیم ترور سعودی که از ریاض به استانبول فرستاده شده بودند، تخصص های آنها - بازجویی، پزشکی قانونی، جدا کردن اعضای بدن انسان- و گفتگوهای آنها در مدت زمان کوتاه به قتل رساندن خاشقجی، جدا کردن اعضای بدنش و بیرون بردن آن از کنسولگری، اطلاع داشته باشند.

چاووش اوغلو: متهمان قتل خاشقجی باید براساس قوانین ترکیه بازجویی شوند

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: تحقیق و بازجویی از متهمان پرونده قتل جمال قاشقجی روزنامه نگار سعودی باید بر اساس پیمان وین و قوانین ترکیه انجام شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، مولود چاووش‌ وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با ریاض المالکی همتای فلسطینی خود در آنکارا در پاسخ به این سوال که درباره ترور جمال خاشقجی تحقیقاتی صورت گرفت و ترکیه اعلام کرد باید هجده فرد مظنون در ترکیه محاکمه شوند.

برای انتقال این موضوع به محافل بین المللی چه اقدامی انجام می دهید و اینکه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد از عربستان حمایت می کند گفت: اظهارات عباس پس از ترور به معنای حمایت از جنایت نبود. باید میان این دو موضوع فرق قائل باشیم و در قبال فلسطین بی انصاف نباشیم. چون فلسطین و مردم آن از هیچ گونه مسائل جنایی حمایت نمی کنند. منظور از حمایت، حمایت از واکنش های عربستان در برابر آمریکا بود. برای اعلام واقعیت های مربوط به این جنایت ما به عنوان یک ملت و یک دولت همه تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد. سازمان های بین المللی و رسانه ها از نزدیک بر این مرحله نظارت می کنند. از اینرو باید واضح و شفاف در این مرحله گام برداریم و اطلاعات مربوط به تحولات و مسائل مربوط به جامعه ما و جامعه بین المللی را در زمان مناسب ارائه کنیم. ادله های مربوط به این جنایت را به کسانی که برای به دست آوردن اطلاعات در این باره تلاش می کنند ارائه کردیم. متاسفانه این برهه زمانی طولانی شد. سوال هایی وجود دارد که باید به آن پاسخ داده شود. چرا این هجده نفر بازداشت نشدند؟ چه کسی به آنها دستور داد. رئیس جمهور این سوال ها را مطرح کرده بود. هنوز جسد جمال خاشقجی را پیدا نکرده ایم. جسد کجاست؟ اگر شما اعتراف می کنید، چرا مسئله را علنی نمی کنید؟ باید طرف سعودی درباره عوامل اجرای این جنایت، پاسخ دهد. جنایتی صورت گرفت اما در عین حال این یک موضوع انسانی هم به شمار می آید. خانواده خاشقجی نیز می خواهد واقعیت ها را بداند. آنها همچنین می خواهند مراسم تدفین را انجام دهند. می دانید که در کسنولگری و منزل سرکنسول تحقیقات صورت گرفت و عوامل دست اندرکار از جمله دادستان کل و نهادهای امنیتی ترکیه و کارشناسان مسائل حقوقی به فعالیت های خود ادامه می دهند. همچنین این موضوع به محافل بین المللی هم انتقال یافت. از سوی دیگر پیمان وین هم باید مورد توجه قرار بگیرد. درست است که خاشقجی در کنسولگری یعنی خاک عربستان کشته شد. اما طبق پیمان وین باید تحقیقات بر اساس مبانی حقوقی ترکیه انجام شود. چه کسی در این جنایت دست داشته است؟ بر اساس قوانین ترکیه باید این افراد بازجویی و طبق همین قوانین محاکمه شوند. اینها درخواست های رئیس جمهور (ترکیه) است و ما در حال حاضر به تحقیق ها ادامه می دهیم. ما آماده همکاری با کسانی هستیم که می خواهند با ما همکاری داشته باشند. عربستان، پیشنهادهایی مطرح کرد و ما با این پیشنهادها مخالفت نکردیم. در حال حاضر نیتی برای انتقال این موضوع به دادگاه های بین المللی وجود ندارد. اما اگر دادگاه های بین المللی در این زمینه خواستار اطلاعاتی باشند بدون شک ترکیه ادله و همه اسناد را به آنها ارائه خواهد کرد. ما به ارائه این اطلاعات به دادگاه های بین المللی پایبند هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها