نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با «جام جم آنلاین»:

آخوندی به شعارهایی که با آن‌ها رأی گرفت، عمل نکرد

کارشناس مسکن در گفتگو با «جام جم آنلاین»:

رشد 74 درصدی قیمت مسکن نتیجه عملکرد نامناسب آقای آخوندی است

یک کارشناس مسکن گفت: آقای آخوندی حتی به بازار آزاد هم اعتقاد نداشت، نکته مهم در بازار آزاد، مقابله با رانت و دلالی است که در این قضیه بر عکس عمل کرد.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۳۱
رشد 74 درصدی قیمت مسکن نتیجه عملکرد نامناسب آقای آخوندی است

ابوالفضل نوروزی، کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین و در واکنش به استعفای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با انتقاد از عملکرد وی اظهار داشت: متاسفانه از زمانی که آقای آخوندی مدیریت مسکن را در این 5 سال بر عهده گرفت، عرضه مسکن به شدت افت پیدا کرد، این در حالی بود که تقاضای مسکن همچنان وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: قاعدتاً وقتی تقاضا بیشتر از عرضه می‌شود، افزایش قیمت شدیدی رخ می‌دهد، و شاهد هم بودیم که امسال نسبت به سال گذشته قیمت مسکن 74 درصد افزایش پیدا کرد، ولی طبق طرح جامعی که آخوندی تهیه کرده بود، باید سالانه یک میلیون مسکن در سال ساخته می‌شد، ولی در این پنج سال گذشته، سالانه در بهترین حالت 400 مسکن ساخته شده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آمار امسال تولید مسکن نسبت به سال گذشته هم کاهش جدی داشته است، گفت: این مسئله منجر به افزایش قیمت مسکن شد؛ کما اینکه در دولت آقای هاشمی هم که آخوندی وزیر مسکن بود. در آن زمان هم که ایشان داشت تحویل می‌داد افزایش بالای قیمت مسکن را شاهد بودیم.

وی گفت: دلیل این که هم در آن زمان و هم در این دوره‌ی وزارت آقای آخوندی، افزایش قیمت را شاهد بودیم همان موضوع کاهش عرضه و افزایش تقاضا است.

نوروزی اظهار داشت: ما معتقد هستیم که ایشان باید زودتر از این استعفا می دادند، آقای آخوندی خودش در متن نامه‌اش گفته است که "من به بازار آزاد اعتقاد داشتم به همین خاطر دارم استعفا می‌دهم" اما آقای آخوندی عملاً نشان داد که حتی به بازار آزاد هم اعتقاد نداشته است. اگر به بازار آزاد اعتقاد داشت باید شاهد یک سری اتفاقات خوب حداقلی در حوزه مسکن بودیم.

وی یادآور شد: از منطق‌های اقتصاد آزاد بخش شفافیت است اما آقای آخوندی سامانه املاک و مستغلات را که باید طبق قانون مصوب مجلس 6 ماهه انجام می‌شد، دو سال است که انجام نداده است. سامانه‌ای قرار بود شکل بگیرد که در آن همه املاک شفاف شود که چه کسی صاحب کدام ملک است، رئیس جمهور هم به وی دستور داده بود که این کار را انجام دهند اما آقای آخوندی دو سال این مسئله را پشت گوش انداخت و سامانه شفافیت حوزه املاک را ایجاد نکردند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: یک نکته مهم در بازار آزاد، مقابله با رانت و دلالی است که ایشان در این قضیه باز بر عکس عمل کرد؛ زمانی که قرار شد گرفتن مالیات از دلالی در حوزه مسکن در مجلس مصوب شود، آقای آخوندی مخالفت شدیدی کرد تا این مالیات از دلالان گرفته نشود و صراحتاً نامه به رئیس مجلس زد که روی عدم تصویب مالیات بر دلالی مسکن بسیار تاثیرگذار بود.

نوروزی افزود: از طرف دیگر، نکته‌ بسیار خوبی که در اقتصاد بازار آزاد و در کشورهایی که به این بازار اعتقاد دارند اجرایی می‌شود مالیات بر خانه‌های خالی است. آقای آخوندی برای این مسئله هم هیچ کاری نکرد و گفت مالیات بر خانه‌های خالی را انجام نمی‌دهم چون کار سختی است و برای کشور درآمد ندارد. در صورتی که مالیات بر خانه‌های خالی مالیاتی تنظیمی است که وقتی شما آن را اجرایی می‌کنید، کسانی که خانه‌های خود را احتکار کردند آنها را عرضه می‌کنند و این عرضه باعث می‌شود نابرابری بین عرضه و تقاضا کمی معقول‌تر شود و قیمت مسکن با کاهش مواجه شود.

این کارشناس مسکن همچنین با انتقاد از مجلس گفت: هم نماینده‌های مجلسی که سه بار طرح استیضاح آقای آخوندی را مطرح کردند؛ هم در مجلس گذشته و هم در مجلس فعلی، اما هر بار او رای بیشتری گرفت، با وجود اینکه کمیسیون عمران مخالف حضور ایشان بود، ولی با لابی‌هایی که صورت گرفت هر بار که استیضاح شد، رای بیشتری نسبت به رای اعتماد اولیه بدست می‌آورد، بنابراین نماینده‌های مجلس اولین کسانی هستند که به عنوان وکلای مردم باید پاسخگوی وضع بد مسکن باشند.

نوروزی در پایان اضافه کرد: دومین فردی که باید از ایشان بازخواست شود رئیس جمهور است که آخوندی را برند دولت خود می‌دانست. ایشان می‌گفت آخوندی و زنگنه و ظریف برندهای دولت من هستند. برند ایشان قلابی از کار درآمد. این برند چگونه است که نامه می‌نویسد که شما و سیاست‌های شما را اصلاً قبول ندارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها