سقوط اقتصادی قرن کجا رقم خورد؟

داستان یک خیابان

بازار بورس نیویورک تاریخی بلند بالا دارد. این بازار در مقطعی طولانی اقتصاد جهان را تحت تاثیر منفی قرار داد و سقوط بی سابقه ای را رقم زد. موقعیت جغرافیایی این سقوط نیز همواره مورد توجه قرار داشته است.
کد خبر: ۱۱۷۲۴۰۶
داستان یک خیابان

به گزارش جام جم آنلاین ، 100 سال قبل از سقوط تاریخی بازار بورس آمریکا، تعدادی معمار هلندی به آمریکا و شهر نیویورک آمدند. آنها برای اینکه در برابر سرخ پوستان و دزدان دریایی مانع ایجاد کنند دیواری ساختند. سال ها بعد جای آن دیدار را خیابانی گرفت که وال استریت نام گرفت.

اینجا جایی است که مدت ها بعد تاجران و بازرگانان ساکن نیویورک شروع به ساخت مراکز تجاری کردند.

یک کلیسا هم در همین خیابان ساخته شد.

خیابان وال استریت در جزیره منهتن در ایالت نیویورک بین منطقه برادوی و ایست ریور قرار دارد. بازار بورس نیویورک بزرگترین بازار داد و ستد بورس و اوراق بهادار، در این خیابان واقع شده‌است.

نیویورک به مدت 5 سال یعنی سال های 1785 تا 1790 پایتخت ایالات متحده آمریکا بود و همین باعث شد تا ساختمان مرکزی فدرال در آن ساخته شود. جورج واشنگتن در همین ساختمان سوگند یاد کرد.

بازار بورس خیابان وال استریت شروع به کار کرد. فردی به نام آنتونی استکهلم ریاست این بازار را در دست داشت و هر روز گزارش خرید و فروش سهام ها را اعلام می کرد.

در آن زمان شرایط وارد شدن به بازار بورس نیویورک نسبت به آنچه که اکنون جریان دارد، بسیار متفاوت است. ورود به هیئت مدیره نیز به رای دیگر اعضا نیاز داشت. یعنی اگر فردی رای نمی آورد جایی در هیئت مدیره نیز نداشت.

همچنین ورود به بازار سهام مستلزم این بود که جایگاه خریده شود. در سال 1817 هر جایگاه 25 دلار به فروش می رسید.

در سال 1827 قیمت جایگاه ها افزایش یافت و به 100 دلار برای هر جایگاه رسید.

پایه های نظام اقتصادی آمریکا در خیابان وال استریت هنگامی قوی تر شد که قرن بیستم میلادی آغاز شد.

حالا خیابان وال استریت تبدیل به مرکزی برای بزرگ ترین خرید و فروش های بازار سهام بود. در این خیابان چه در قرن نوزدهم و چه حالا همیشه صدای فریادها برای خرید و فروش بسیار بالا بوده است.

در 1901، جی پی مورگان با ساخت یک شرکت چند میلیارد دلاری که «شرکت استیل آمریکا» نام داشت به وال استریت رونق بخشید.

این بازار همانطور که گفته شد در 1792 در پلاک 40 وال استریت شروع به کار کرد. در سال 1865 این بازار به پلاک 10-12 خیابان براد منتقل شد. اما به هر حال پایه وال استریت در اقتصاد دنیا به پلاک ها وابسته نبود.

در 22 آوریل 1903 این بازار به ساختمانی 4 میلیارد دلاری در پلاک 18 خیابان براد منتقل شد.

در سال 1922 یک ساختمان برای دفاتر اجرایی بازار در پلاک 11 وال استریت (محل کنونی بازار بورس نیوروک) بازگشایی شد.

در سال 2008 بازار بورس آمریکا با بازار بورس نیویورک ترکیب شدند و سالن اصلی آن به تالار خرید و فروش بورس نیویورک منتقل شد.

وال استریت هنوز شلوغ و پرازدحام است با این تفاوت که سقوط تاریخی سال 1929 درس عبرتی برای همه سرمایه گذاران شده است و این باعث شده تا یک «احتیاط» دائمی به آرامی در خیابان وال استریت قدم بزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها