مشاور رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفت و گو با جام جم انلاین؛

مصدق، رهبر یک جبهه ملی یا یک جریان مرتد ملی...

مشاور رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی(ره) تا حدی با اعضای جبهه ملی مخالف بودند که بعد از جریان خرداد 60 که آنها در مقابل لایحه قصاص ایستادگی کردند، امام حتی حکم ارتداد آنها را اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۸۳
مصدق، رهبر یک جبهه ملی یا یک جریان مرتد ملی...

جواد منصوری در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: پس از جنگ جهانی دوم و رفع اشغال ایران توسط متفقین یکی از مسائل مهم در سطح ملی، موضوع ملی شدن صنعت نفت بود. دولت انگلیس با مقاومت سرسختانه خود ناچار به پذیرش مذاکره و دادن امتیازات جدید نفتی به ایران شد تا دولت ایران از موضوع ملی شدن نفت نیز صرف نظر کند. بدین ترتیب در دوره پانزدهم مجلس لایحه جدیدی تحت عنوان قرار داد الحاقی گس-گلشاییان مطرح گردید که البته اکثر نمایندگان با این لایحه مخالف بودند و آنقدر گفت و گو در خصوص این قرارداد به طول انجامید تا زمان مجلس پانزدهم به پایان رسید.

وی ادامه داد: سپس دربار مجلس شانزدهم را با طراحی خود مهندسی کرد و عوامل خود را روی کار آورد، بگونه ای که یک انتخابات دروغین را رهبری کردند تا بتوانند لایحه الحاقی گس-گلشاییان را به عنوان اولین مصوبه مجلس جدید به تصویب برسانند.

منصوری افزود: در 18 مهر ماه 1328 جمعی از مدیران، شخصیت های سیاسی و سران احزاب گروه ها در خانه دکتر مصدق گرد هم آمدند تا در رابطه با انتخابات دروغین گفت و گو کنند. مصدق که به تازگی فعالیت سیاسی خود را آغاز نموده بود به عنوان رهبر مخالفین دولت و در اعتراض به انتخابات دروغین به حرکت درآمد.

به گفته مشاور رئیس مرکز انقلاب اسلامی، برخی از معترضین معتقد بودند برای بیان اعتراض خود باید به مجلس رفته در صورتی که مرحوم مصدق مشکل اصلی را در دربار می‌دید و پیشنهاد تحصن در برابر دربار را داد، چراکه بسیاری از تصمیمات از آنجا نشات می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: درخواست های معترضین حاکی بر لغو انتخابات دوره شانزدهم مجلس، آزادسازی مطبوعات و اصلاح قانون حکومت نظامی بود که متاسفانه دربار با هیچ کدام از آنها موافقت نکرد. همین افراد مجددا در اول آبان 1328 بازهم درخواست های خود را مطالبه کردند و در ادامه به پیشنهاد دکتر فاطمی و رهبری مصدق این مجموعه اقدامات با نام «جبهه ملی» به فعالیت خود ادامه داد.

منصوری اشاره کرد: همچنین یک کمیسیون مرکب از دکتر شایگان، دکتر سنجابی، محمود نریمان و امیر علایی تشکیل شد تا قطعنامه جبهه ملی را تکمیل کنند. هدف این جبهه ایجاد حکومت بوسیله تامین آزادی انتخابات و آزادی افکار بود، و سرانجام این گروه و گروه های حامی جبهه ملی نیز توانستند در 12 اردیبهشت سال 1330 در مجلس شانزدهم قانون ملی شدن صنعت نفت را به تصویب برسانند و چون دکتر مصدق رئیس کمیسیون نفت مجلس بود، به نخست ویزی نیز انتخاب شد تا خود نیز این قانون را اجرایی نماید.

مشاور رئیس مرکز انقلاب اسلامی متذکر شد: پس از کودتای 28 مرداد تمام احزاب و گروهها بخصوص جبهه ملی منحل گردید اما مجددا در سال 1339 با انتخاب کندی به ریاست جمهوری امریکا و اعلام تحمیل سیاست های جدید به شاه از جمله آزادی احزاب و گروه ها ، «جبهه ملی دوم» تاسیس شد که البته ناگفته نماند این جبهه به شاه تحمل گردید چرا که شاه هیچ اعتقادی به آزادی سیاسی بخصوص جبهه ملی نداشت. در نتیجه جبهه ملی دوم علی رغم اینکه با حمایت امریکا بوجود آمد اما باز هم نتوانست بیش از یکسال دوام آورد.

وی ادامه داد: نکته ای که در رابطه با جبهه ملی و گروه های تشکیل دهنده آن حائز اهمیت است، بحث اعتماد ایران به غرب و همچنین اعتقاد به همکاری با دولت های غربی با شعار آزادی و توسعه است. متاسفانه این مسئله در یکی دو دهه گذشته علی رغم سابقه بسیار منفی غرب در ایران مجددا بخشی از روشنفکران نیز به نوعی خواسته یا ناخواسته مروج تفکرات غرب در کشور هستند.

به گفته منصوری، درصورتی که اگر موضع حضرت امام(ره) و همچنین مقام معظم رهبری را در رابطه با جبهه ملی بررسی کنیم کاملا مشخص است که نه تنها آن دو بزرگوار موافقتی در این موضوع نداشتند بلکه جبهه ملی را برای استقلال و پیشرفت کشور مفید نمی دیدند. همچنین امام خمینی(ره) تا حدی با اعضای جبهه ملی مخالف بودند که بعد از جریان خرداد 60 که آنها در مقابل لایحه قصاص ایستادگی کردند، امام حتی حکم ارتداد آنها را اعلام کرد.

مشاور رئیس مرکز انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی راه پیشرفت و توسعه را اتکا به نیروها و امکانات، راه و روش و سبک زندگی خودمان می داند؛ نه تقلید از دیگران و هم تراز نمودن آنان با خود. امروزه متاسفانه برخی از افراد و مسئولین از تجربه انقلاب درس نگرفته و همچنان منتظر کمک های غربی ها برای بهبود کشور هستند.

وی در پایان افزود: بعد از انقلاب نیز شاهد موارد بسیاری از رفتار نامناسب غرب با ایران بودیم اما جای تعجب دارد که چطور امثال جبهه ملی به این مجموعه اعتماد کرده و می کنند. برای مثال قرارداد بیانیه الجزایر که به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند ویا نمونه ای دیگری که در برجام شاهد بودیم و علی رغم تمامی امتیازاتی که ایران به غرب داد باز هم آنان سر عهد خود باقی نمانند. لذا بی شک نسل جوان ما نیاز دارد روی این دسته از وقایع متمرکز شوند و دریابند غرب ها در طول تاریخ چه بدعهدی هایی به ما کرده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها