معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: اربعین حسینی خود رسانه ای در برابر تفرقه افکنی های دشمن جهت انعکاس حقیقت دین اسلام است؛ این برخلاف دشمنی ها، حساسیت ها و مخالفت دشمنان با تبیین وانتشار آموزه های دینی و وجود گروه های تکفیری تروریستی و گرانی ها وتورم داخلی و مشکلات اقتصادی مردم ایران وعراق هر سال درخشان تر از سال گذشته نمود می یابد به نوعی که خود این حرکت تبدیل به رسانه ای تاثیر گذار در افکار عمومی جهان شده است.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۲۶
اربعین حسینی رسانه ای در برابر تفرقه افکنی های دشمن جهت انعکاس حقیقت دین اسلام است

حجت الاسلام محمد تقدیری در گفتگو با «جام جم آنلاین» با اشاره به ویژه بودن اربعین حسینی گفت: اربعین گرامیداشت چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام است که از جمله زیارت هایی است که خاص امام حسین علیه السلام به شمار می رود و مورد تاکید بزرگان دین قرار دارد. از جمله ویژگی های شرکت در مراسم اربعین حسینی که از بیان معصوم عنوان شده مومن بودن توجه کنندگان به اربعین حسینی است که امام حسن عسکری آن را در زمره پنج علامت مومن عنوان نموده اند.

وی با اشاره به تاریخ اولین زیارت اربعین امام حسین(ع) افزود: براساس اقوال تاریخی زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین توسط خاندان اهل بیت،معصومین و یاران آنها پایه گذاری شده است بنحوی که در سال اول یا سالهای بعد از شهادت امام حسین علیه السلام جابر به همراه عطیه و گروهی بعد از شام به کربلا رسیده و مزار مطهر امام حسین علیه السلام را زیارت نمودند.
این استاد حوزه در تبیین ارزشهای زنده نگاه داشتن اربعین حسینی خاطر نشان کرد: اربعین امام حسین از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که حوادث روز عاشورا را زنده می کند و اهداف امام حسین و یارانش را هر ساله به نحو احسن دربرابر دیدگان آزادی خواهان جهان قرار می دهد. این مساله به قدری اهمیت دارد که مقام معظم رهبری زنده نگاه داشتن نام و راه شهید به مراتب از خود شهادت مهم تر است، لذا اربعین از ظرفیت زنده نگاه داشتن یاد و هدف شهدای کربلا برخوردار است.
حجت الاسلام تقدیری در بیان کارکردهای اربعین گفت: مقام معظم رهبری با بیان اینکه درسی که اربعین به ما می دهد به زنده نگاه داشتن یاد حقیقت و خاطره شهادت کمک می کند، اشاره ظریفی به ایستادگی در برابر طوفان تبلیغات دشمن علیه اسلام و تشییع با استفاده از ظرفیت ها و کارکردهای اربعین است.
وی با اشاره به تاثیر گذاری امام بر جریانهای آزادی خواه جهان افزود: امام حسین علیه السلام مظهر آزادی و آزادی خواهی است از این رو در طول تاریخ منشاء جریانهای بزرگی در بین مسلمانان و حتی غیر مسلمانان بوده است بنحوی که یکی از موضوعاتی که از گاندی رهبر فقید هند پرسیده می شود این است که به راه و مرام چه کسی متوسل شده ای؟ وی در پاسخ به این سوال از حسین بن علی به عنوان مظهر استقامت و آزادگی در برابر ظالمان و ظلم آنها یاد می کند چرا که می داند دنباله روی از مقاومت امام حسین علیه السلام برکات وثمرات بسیاری به دنبال دارد.
این کارشناس دینی افزایش وحدت اسلامی را از کارکردهای اربعین عنوان کرده و خاطر نشان کرد: در پیاده روی اربعین دو مقوله با هم ادغام می شوند، زیارت امام حسین علیه السلام و پیاده روی اربعین. ترکیب این دو مقوله منجر به ایجاد یک حادثه جهانی می شود که می توان آن را عامل وحدت جهانیان در دنیای کنونی عنوان کرد. بی شک اهداف و فلسفه قیام امام حسین(ع) می تواند منجر به افزایش وحدت جهانی شود بنحوی که هر ساله شاهد بارور شدن آثار آن هستیم.
حجت الاسلام تقدیری با بیان اینکه اربعین حسینی خود رسانه ای در برابر تفرقه افکنی های دشمن جهت انعکاس حقیقت دین اسلام است، گفت: حرکت اربعین حسینی برخلاف دشمنی ها، حساسیت ها و مخالفت دشمنان با تبیین وانتشار آموزه های دینی و وجود گروه های تکفیری تروریستی و گرانی ها وتورم داخلی و مشکلات اقتصادی مردم ایران وعراق هر سال درخشان تر از سال گذشته نمود می یابد به نوعی که خود این حرکت تبدیل به رسانه ای تاثیر گذار در افکار عمومی جهان شده است.
وی دراین باره افزود: هیچ رسانه ای قادر به تاثیر گذاری حرکت ده ها میلیون نفری و تبیین چرایی حرکت آنها بر افکار عمومی جهان نیست. مسلما مردم سایر کشورها که آشنایی با قیام و آموزه امام حسین علیه السلام ندارند نسبت به چرایی این حرکت عظیم حسینی حساس شده واز صاحب آن زیارتگاه, مشتاقان و اصحابش, چگونگی و چرایی شهادتش می پرسند بنابراین این موضوعات می تواند منجر به افزایش همراهی دلهای مردم جهان با امام حسین علیه السلام شود.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: انتظار می رود رسانه ها با دقت نظر بیشتری زوایای اربعین حسینی را به تصویر کشیده و منعکس کنند. بی شک یادآوری و تبیین ارزشهای حسینی می تواند منجر به کاهش شبهات رسانه های دشمن, تبلیغات ماهواره ای و اطلاع رسانی های کذب در فضای مجازی شود.
حجت الاسلام تقدیری با اشاره به توجه غیر مسلمانان به آموزه های حسینی گفت: نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد انعکاس پیاده روی نیست بلکه اهداف پیاده روی اربعین باید رسانه ای شود. بی شک تبیین ارزشهای اهداف حسینی کار صدها منبر، سخنرانی ومداحی را در راهپیمایی وپیاده روی اربعین انجام می دهد. نکته بسیار مهم در اربعین حسینی افزایش وحدت میان امت های اسلامی ودولتهای منطقه است. این موضوع نه تنها در میان مردم کشورهای منطقه بلکه در میان ورزشکاران و کسانی که در گروه های جهانی پیاده روی حضور دارند دیده شده که عده ای از گروه های پیاده روی سال گذشته با شرکت در مراسم اربعین حسینی با آنکه همگی بی دین و لائیک بوده هنگامی که با واقعیت عاشورا و شهادت امام حسین(ع) آشنا شدند اشک از دیدگانشان جاری شده ودر کنار مسلمانان و شیعیان دراین مراسم شرکت کرده اند.
وی در پایان با تاکید بر قدرت نرم اربعین حسینی در برابر قدرتهای نرم و سخت دشمنان تاکید کرد: بی شک اربعین حسینی به عنوان قدرت نرم بسیار تاثیر گذار در برابر قدرتهای سخت اهمیت و کارکرد بسیار تاثیر گذاری دارد. اگر مانور قدرت شیعیان و مسلمانان در اربعین حسینی به نحواحسن نمایش داده شود مسلما نمایش قابل توجهی از اقتدار جهان اسلام در برابر دشمنان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها