عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به مناسبت روز ملی صادرات در گفت‌و‌گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

رونق صادرات با اتاق شیشه‌ای

محمدحسین برخوردار عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید پشت درهای بسته امکان هرگونه تخلفی وجود دارد اما به‌وسیله اتاق شیشه‌ای کارها برای همگی برملا است و رونق صادرات با اتاق شیشه‌ای امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۱۱۷۱۹۰۳
رونق صادرات با اتاق شیشه‌ای

بسیاری معتقدند که اگر به موضوع مهم شفافیت اهمیت داده شود جلوی بسیاری از سودجویی‌ها گرفته می‌شود و نتایجی به‌مراتب مؤثرتر از برخوردهای شدید مقطعی خواهد داشت. درباره امکان رونق صادرات با اتاق‌های شیشه‌ای و توسعه تجارت خارجی جام جم آنلاین گفت‌و‌گویی با محمدحسین برخوردار، فعال اقتصادی داشته است که در ادامه می‌خوانیم:

اتاق شیشه‌ای در رونق صادرات چه تأثیری دارد؟

شفافیت عمل، تخصص، تبحر، سرعت و دولت الکترونیک در صادرات را می‌توان به‌مثابه اتاق شیشه‌ای نامید که شفافیت در آن به رفع فساد کمک می‌کند برای آنکه تمام دستگاه‌ها در راستای ارائه گزارش عملکرد خود گام بردارند؛ در این صورت می‌توان به رونق صادرات باوجود اتاق شیشه‌ای امیدوار بود چراکه صادرات و واردات جزو لاینفک اقتصاد هر کشوری است و عدم شفافیت در تجارت موجب تخصیص غیر بهینه منابع می‌شود.

نظام تعرفه برای واردات چه مشکلی دارد؟

قسمتی از صادرات کشور در اختیار بخش دولتی و قسمتی هم در اختیار بخش خصوصی است بنابراین لازم است تا دولت و نهادهای مرتبط با تجارت خارجی مانند سازمان توسعه تجارت و گمرک بیش از گذشته شرایط و بستر صادرات را برای فعالان اقتصادی کشور مهیا کنند.

متأسفانه در کشور ما برای ورود موقت، تعرفه دریافت می‌شود، اثر آن این است که اگر ورود موقت‌ها را بدون تعرفه وارد کنند و دولت نیز از صادرات کالا اطمینان حاصل کند، هزینه‌ها برای صادرات کم‌تر خواهد شد. اگر تعرفه را برای ورود موقت صفر در نظر گرفته شود یا تضامین کافی برای صادرات گرفته شود و صادرات مجدداً انجام گردد، هزینه‌های صادرات کم می‌شود.

اهمیت رایزنان بازرگانی در توسعه تجارت خارجی چیست؟

رایزنان بازرگانی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در توسعه بازرگانی بین کشور متبوع خود و سرزمینی هستند که در آن به فعالیت اشتغال دارند. اگرچه توسعه فناوری اطلاعات و به‌ویژه پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در جهان امروز دسترسی به بسیاری از اطلاعات تجاری موردنیاز را برای بازرگانان تسهیل کرده‌ است، اما این موضوع به‌هیچ‌وجه از اهمیت نقش رایزنان بازرگانی نکاسته است؛ همچنین اگر رایزنان تجاری ایران در خارج از کشور چه در سفارت و چه در سازمان توسعه تجارت، بازار را بشناسند ، می‌توانند در جذب سرمایه و صادرات کشور سهم بسیار خوبی داشته باشند.

راهکار توسعه تجارت خارجی ایران چه می‌تواند باشد؟

راه برون‌رفت از شرایط موجود ایجاد تنوع در کالاها و بازارهای صادراتی است. برای رسیدن به این هدف، به نظر می‌رسد مدیران ما به‌خصوص مدیران تولیدی باید مفهوم صادرات را بشناسند. کیفیت کالا و خدمات باید بسیار بالا و هزینه‌های تولید آن پایین باشد. برای کالاهای صادراتی کشور در سه سطح محصول، بنگاه و ملی برند سازی صورت گیرد همچنین تبلیغات و بازاریابی کلان در بازارهای هدف برای برندهای ملی توسط دولت انجام شود. فرآیند ورود موقت مواد اولیه موردنیاز کالاهای صادراتی و استرداد حقوق ورودی مواد اولیه به‌کاررفته در کالاهای صادراتی نیز تسهیل و تسریع شود.

در این شرایط تحریم توسعه تجارت خارجی ایران چگونه حاصل می‌شود؟

در تحریم مشکلاتی وجود دارد اما درنهایت بازار جهانی دنبال جای ارزان‌قیمت می‌گردد.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها