گزارشگران بدون مرز خواستار شدند؛

مجوز کشتار به ریاض ندهید

اقدام وحشیانه عوامل رژیم سعودی در قتل روزنامه نگار منتقد این رژیم با محکومیت گسترده بین المللی مواجه شده است.
کد خبر: ۱۱۷۱۶۴۹
واکنش‌های بین المللی به قتل جمال خاشقجی

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، مقامات کشورها و سازمان های بین المللی مختلف با محکوم کردن کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول به دست عوامل رژیم سعودی خواستار توضیح بیشتر عربستان شدند.

معاون اردوغان: همه چیز درباره قتل خاشقجی آشکار شده است

معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه با اعلام اینکه عربستان سعودی در ماجرای قتل جمال خاشقجی مجبور به اعتراف شد تصریح کرد همه چیز آشکار شده است و به زودی با همه اسناد و مدارک اعلام خواهد شد.

لیلا شاهین اوستا معاون رئیس حزب عدالت و توسعه در امور حقوق بشر دیروز در نشستی در قونیه در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: «از همان روز دوم اکتبر ( که خاشقجی به سرکنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده بود نگرانی هایی درباره احتمال مرگ وی وجود داشت. با ادامه این روند به این نتیجه رسیدیم که تقریبا مرگ وی قطعی شده است. دادستان ها و مقامات پلیس نیز در تحقیقات به برخی شواهد دست یافته بودند».

لیلا شاهین با تأکید بر اینکه اگر مقامات سعودی پیش از رسیدن به این نقطه موضوع را اعلام می کردند بسیار بهتر بود، گفت:« پس از افشای ابعاد موضوع آنان مجبور به صدور بیانیه شدند. همه چیز آشکار شده است و به زودی با همه اسناد و مدارک اعلام خواهد شد».

وی با ابراز تأسف از قتل خاشقجی گفت: «اینکه شخصی صرف نظر از اینکه هویت، مذهب، زبان و نژاد وی هر چه باشد برای کاری به آن مکان مراجعه کند و در آنجا کشته شود و از آن خارج نشود بسیار تأسف آور است».

معاون رئیس حزب عدالت و توسعه گفت: اینکه مقامات سعودی به صورت خودسرانه این کار را انجام داده باشند، باور کردنی نیست. در این خصوص موضوعاتی اعلام خواهد شد اما کاش این حادثه روی نمی داد. این حادثه بسیار تأسف آور بود».

لیلا شاهین گفت: « جمال خاشقجی روزنامه نگاری بسیار ارزشمند بود که می توانست نه تنها به عربستان بلکه به جامعه بشری و مظلومان خدمات بسیار زیادی انجام دهد. قتل چنین انسانی به این صورت بسیار تأسف آور است».

وی افزود: «به نظر می رسد توطئه ای علیه جمال خاشقجی طراحی شده بود».

معاون رئیس حزب عدالت و توسعه با تأکید بر اینکه مقامات ترکیه با دقت زیاد برای روشن شدن ابعاد موضوع تلاش می کنند، افزود: «در نتیجه تلاش های آنان، عربستان سعودی نیز ناگزیر به اعتراف به این موضوع شد».

لیلا شاهین گفت: «قتل جمال خاشقجی برای همه جهان مایه شرمساری جدی است. این موضوع نه تنها برای عربستان بلکه برای همه کشورهایی که در آن دخالت داشتند مایه شرمساری است».
وی با اشاره به اظهارات مقامات عربستان در این باره که خاشقجی در نزاع فیزیکی در سرکنسولگری جان خود را از دست داد، گفت:‌ «بی تردید عربستان سعودی برای دفاع از خود مطالبی را بیان خواهد کرد اما بررسی ها که در پزشکی قانونی و دیگر مراکز صورت خواهد گرفت، همه مسائل را به تدریج آشکار خواهد کرد».

فرانس24: کشورهای غربی از توضیحات ریاض در مورد خاشقجی قانع نشده اند

توضیحات عربستان سعودی درباره کشته شدن جمال خاشقجی منتقد سعودی ، کشورهای غربی را متقاعد نکرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، هفده روز پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی، ریاض سرانجام اعتراف کرد که خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول در پی درگیری فیزیکی کشته شد.

از دیدگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که اطلاعات بیشتری درباره این رویداد خواسته است توضیحات عربستان سعودی معتبر است اما این توضیحات اروپایی ها را متقاعد نکرده است. اروپایی ها این اظهارات را تردید آمیز می دانند.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه خواستار تحقیقاتی کامل و شفاف در این زمینه شده است. وی روز شنبه اعلام کرد بسیاری از سئوالات همچنان بی پاسخ هستند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم به توضیحات عربستان سعودی واکنش نشان داد.

وی این اظهارات را ناکافی دانست و گفت به آنچه عربستان سعودی انجام می دهد نگاه کنید. هیچ توضیحی داده نمی شود. به طور قطع ما خواهان حقیقت در مورد پرونده خاشقجی هستیم.

اتحادیه اروپا هم خواسته مشابهی دارد و بر لزوم یافتن مسئول قتل خاشقجی تأکید می کند.

اما در مقابل دونالد ترامپ توضیحات عربستان سعودی را معتبر می داند و اهمیت روابط تجاری میان ریاض و واشنگتن را یادآوری می کند.

دونالد ترامپ درباره اقدامات عربستان سعودی گفت من تا زمانی که پاسخ دریافت نکنم راضی نیستم اما این گام نخست بسیار مهمی است. این آغاز خوبی است. اما من پاسخ می خواهم. ما چهارصد و پنجاه میلیارد دلار قرارداد داریم که صد و ده میلیارد دلار آن مربوط به سفارشات نظامی است. این مربوط به یک میلیون فرصت شغلی است. به نفع ما نیست که چنین قراردادی را لغو کنیم.

ترکیه اعلام کرده است در به اشتراک گذاشتن مدارکی که درباره قتل خاشقجی به دست خواهد آورد با همه جهانیان هیچ تردیدی به خود راه نمی دهد.

کانادا هم توضیحات عربستان سعودی را معتبر و منطقی نمی داند. نیوزلند هم ضمن محکوم کردن قتل خاشقجی اعلام کرد برای تصمیم گیری در مورد واکنش خود در انتظار نتیجه تحقیقات می ماند.

بازنگری آلمان برای فروش تسلیحات به عربستان بر سر ماجرای خاشقچی

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان اعلام کرد برلین تا پایان تحقیقات درباره مرگ کمال خاشقجی روزنامه نگار عربستان، نباید فروش تسلیحات به این کشور را تصویب کند.

هایکو ماس در مصاحبه با تلویزیون این کشور، در اظهاراتی متفاوت با تصمیم ماه گذشته برلین برای صادر کردن مجوز فروش سامانه های توپخانه به عربستان گفت:" تا زمانی که جزئیات مرگ خاشقجی مشخص نشده است، هیچ دلیلی برای تایید و تصویب فروش سلاح به این کشور وجود ندارد.

وی افزود تا زمانی که تحقیقات ادامه دارد و ما نمی دانیم که چه اتفاقی در کنسولگری افتاده است، هیچ دلیلی برای اتخاذ تصمیمات مثبت درباره صادرات سلاح به عربستان سعودی وجود ندارد.

روزنامه ترکیه : دستور دهنده به قتل خاشقجی حالا رئیس کمیته تحقیق درباره قتل شده !

روزنامه «ترکیه» چاپ استانبول در مطلبی با عنوان «کمدیِ سعودی» نوشت: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که دستور قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد را داده بود حالا به ریاست کمیته ویژه تحقیقات سعودی ها درباره این پرونده منصوب شده است!

روزنامه صباح چاپ استانبول نیز نوشت: جهان ادعای حکومت عربستان درباره مرگ جمال خاشقجی در درگیری فیزیکی در سرکنسولگری عربستان را باور نکرد.

روزنامه ترکیه نوشت: با دستیابی پلیس ترکیه به برخی شواهد و افزایش فشار افکار عمومی، حکومت عربستان ناگزیر شد به مرگ خاشقجی در سرکنسولگری عربستان اعتراف کند.

حکومت سعودی ادعا کرده است که این روزنامه نگار مخالف در درگیری فیزیکی در داخل سرکنسولگری با یک ضربه مشت جان خود را از دست داد اما درباره جسد وی هیچ مطلبی اعلام نکرد.

پس از این اعتراف تلاش ها برای محافظت از محمد بن سلمان آغاز شد و شاه عربستان ژنرال العسیری و قحطانی مشاور سابق محمد بن سلمان را از کار برکنار کرد.

روزنامه ترکیه به نقل از شماری از حقوقدانان این کشور نوشت: اگر عاملان جنایت در ترکیه باشند، دستگاه قضایی ترکیه می تواند آنان را محاکمه کند در غیر این صورت دادستانی باید خواستار استرداد آنان شود.

حقوقدانان ترکیه خاطر نشان می کنند که دستگاه قضایی ترکیه می تواند حکم دستگیری سرکنسول عربستان در استانبول را صادر کند.

صباح نوشت: سازمان ملل خواستار تحقیقات شفاف درباره قتل خاشقجی شد. پارلمان اروپا نیز خواستار تحقیقات بین المللی شد. اعضای مهم مجلس نمایندگان آمریکا و سناتورهای سرشناس نیز در واکنش شدید به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که اعترافات سعودی ها را قابل قبول دانسته است،‌ تأکید کردند، اعترافات سعودی ها قابل اعتماد نیست و کاملا مشکوک است.

روزنامه ینی شفق نیز نوشت: بر اساس برخی ادعاها مقامات عربستان پس از آنکه مانع خروج جمال خاشقجی از سرکنسولگری این کشور در استانبول شدند وی را وادار به گفتگوی تلفنی با محمد بن سلمان کردند. بن سلمان در گفتگوی تلفنی از خاشقجی خواست به ریاض بازگردد اما خاشقجی درخواست بن سلمان را رد کرد و پس از آن به قتل رسید.

مسئول قطری: بن سلمان می خواست چهره دوحه را تخریب کند اما خود روسیاه شد

سعود بن خالد آل ثانی، رییس هیئت مدیره باشگاه الریان قطر در صفحه توئیتر خود نوشت: این، وحشیانه ترین عملیات قتل در تاریخ معاصر است که به دست بن سلمان اجرا می شود. بن سلمان همان کسی است که برای توصیف قطر از واژه «تروریسم» استفاده می کند. او می خواست وجهه ما را تخریب کند خدا خودش را روسیاه کرد.

عفو بین الملل: تحقیقات سعودی ها درباره قتل خاشقجی غیرشفاف و نامعتبر است

سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیقات مستقل و شفاف درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار برجسته سعودی شد.

سماح حدید، مدیر پویش های عفو بین الملل در خاورمیانه روز شنبه در بیروت گفت تحقیقات سعودی ها فاقد شفافیت و اعتبار است.

روایت سعودی ها درباره مرگ خاشقجی که به ادعای آنها پس از مشاجره وی با مقامات سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد، با آنچه رسانه های ترکیه گزارش داده اند تناقض دارد.

سماح حدید گفت تحقیقات مستقل به سفارش سازمان ملل برای جلوگیری از اقدام سعودی ها به «لاپوشانی» حقایق مربوط به قتل خاشقجی ضروری است.

حدید درباره قتل خاشقجی گفت این حادثه بخشی از سرکوب گسترده ناراضیان در عربستان سعودی است و ما نگرانیم که اگر مقامات این کشور از قتل جمال قسر در بروند، این تاثیری وحشتناک بر جا خواهد گذاشت و شکی نیست که این برای کسانی در عربستان که جرات کنند حرف بزنند، پیامدهای منفی خواهد داشت.

وزارت خارجه فرانسه: سوالات زیادی درباره قتل خاشقجی بدون پاسخ مانده است

وزارت امور خارجه فرانسه تاکید کرد: سوالات زیادی درباره جزئیات قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول، بدون پاسخ باقی مانده است.

وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای قتل خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول را محکوم کرد و از ریاض خواست تحقیقات جدی درباره این ماجرا صورت دهد.

در این بیانیه آمده است: تایید قتل خاشقجی، نخستین گام برای افشای واقعیت است و عاملان این قتل باید مجازات شوند. سوالات متعددی درباره این ماجرا بدون پاسخ مانده است.

کانادا توضیحات سعودی درباره قتل خاشقجی را غیر منطقی و نا معتبر دانست

وزیر امور خارجه کانادا توجیه سعودی درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی غیر منطقی و نا معتبر دانست.

کانادا شنبه شب مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی را محکوم و اعلام کرد توضیحات ریاض در این زمینه نه معتبر و نه منطقی است.

کانادا تحقیقات عمیق در این زمینه را خواستار شد.

کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا که پیام توئیتری وی که در آن خواستار آزادی فعال حقوق بشر سعودی شده بود خشم عربستان را برانگیخت و موجب بروز بحران میان دو کشور شد در این باره گفت توضیحات ارائه شده از سوی عربستان سعودی نه منطقی است و نه معتبر.

فریلند با انتشار بیانیه ای اعلام کرد ما خواستار تحقیقاتی گسترده در همکاری با مقامات ترکیه و همچنین گزارشی دقیق در مورد شرایط مرگ خاشقجی هستیم. عامل مرگ خاشقجی باید در برابر دستگاه قضایی پاسخگو باشد.

وزیر امور خارجه کانادا همچنین با نامزد خاشقجی، خانواده و نزدیکان وی اعلام همدردی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها