«خودنویس» عنوان مسابقه ای است که فرصتی را فراهم کرده تا به سراغ کشف و تربیت استعدادهای ناشناخته نویسندگی برود.
کد خبر: ۱۱۷۱۶۴۴
خودنویس را بردار و بنویس!

به گزارش جام جم آنلاین، این مسابقه توسط نشر جام جم شکل گرفته و قرار است تا با برگزاری کارگاه ها و برنامه هایی ویژه برگزیدگان و افراد مستعد، زمینه فعالیت نوظهوران عرصه قلم را فراهم کند.

مسابقه داستان‌نویسی «خودنویس» با موضوع کلی سبک زندگی به داستان هایی می پردازد که به هر شکلی مواردی مثل تجمل‌گرایی، چرایی عملیاتی نشدن ایده‌های کسب و کار، حقوق افراد در رسانه‌ها و فضای مجازی، جامعه بی‌خانواده، خاستگاه مشکلات روانی و همدلی و اعتماد اجتماعی را در داستان های بلند مدنظر قرار داده اند. این مسابقه که شرط شرکت در آن تنها داستان اولی بودن است، عاملی شد تا به سراغ دبیر آن بروبم.

میرشمس الدین فلاح هاشمی دبیر علمی اولین دوره «خودنویس» ابتدا از شکل گیری این مسابقه گفت و افزود: ایده این مسابقه توسط آقای صفایی نژاد مدیر نشر جام جم ارائه شد.

در این میان فضای ادبیات و چاپ کتاب دغدغه همه ما بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا مسابقه ای را شکل دهیم که در آن فرصتی برای کسانی که کتابی را نوشته اند ولی یا اعتماد به نفس لازم را برای ارائه آن را نداشتند و یا در زمان تحویل آن با بازخوردهایی مواجه شدند که مانع از ادامه کارشان شده، فراهم کنیم. هدف اول ما حمایت از آن هاست چون این که در زمان محدود از کسی یک رمان یا کتاب بخواهیم عاقلانه نیست. بنابراین مخاطب مسابقه «خودنویس» کسانی هستند که کتاب منتشر نشده ای را در دست دارند.

موضوعات انتخاب شده برای این مسابقه نیز از مواردی بود که دبیر علمی آن درباره اش می گوید: بحث سبک زندگی سال هاست که مطرح است و همه عناوین این مسابقه هم به آن برمی گردد، به همین دلیل ما یکسری از موضوعات را انتخاب کردیم تا در این فضا که بیشتر معطوف به خانواده است به آن بپردازیم. خیلی از موضوعات و نوشته هایی که وجود دارند هم در این حطیه جای می گیرند و ما هم می خواستیم تا با پررنگ کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی، حواس بقیه را هم به این سمت جلب کنیم. حال ممکن است در این بین رمانی عاشقانه باشد، اما عاشقانه ای که در خدمت سلامت خانواده و جامعه است، به همین دلیل طیف گسترده ای از داستان ها و سوژه ها در این دایره قرار می گیرند.

نویسندگانی که حرفه ای می شوند

فلاح هاشمی در بخش دیگری از این گفت و گو به سراغ بحث داوری و کارگاه هایی رفت که میزبان برگزیدگان می شود.

او با اشاره به این بخش ادامه داد: ما سعی کردیم گروهی را برای داوری انتخاب کنیم که همه سلایق را در بربگیرد. در حال حاضر هم مجید قیصری، وجیهه سامانی، حسین محمودی و خود من به عنوان داور حضور داریم و اگر کسی از بیرون به فضای داستان و ادبیات اشراف داشته باشد، متوجه می شود که این ترکیب به گونه ای شکل گرفته که می تواند همه سلایق را با پوشش مخاطبان گوناگون دربر بگیرد. از سوی دیگر ما در این فضا و شیوه داوری که وجود دارد، با شرکت کنندگان مثل افراد حرفه ای برخورد نمی کنیم چرا که همه داوران در جریانند که مخاطبان این مسابقه از تازه کارانی هستند که شاید اصلأ اسم نوشته شان را نشود رمان یا داستان بلند گذاشت، به همین دلیل هدف ما پرورش و تربیت نویسنده است. یعنی این مسابقه بهانه ای است که آثار را تحویل می گیرد و با کار کردن روی آن ها یا اثر قابل توجهی از آب درمی آید و یا ایده جداگانه ای مطرح می شود که در آن کارگاه شکل می گیرد.

او اضافه کرد: این یکی از وجوه تمایز ما با دیگر رویدادها و مسابقات است که در آن تنها به دنبال انتخاب چند برنده و اهدای جایزه نیستیم و نمی خواهیم آن ها را رها کنیم، بلکه هدفمان این است که کسانی که استعداد بیشتری داشتند را با یک مربی حرفه ای آموزش دهیم تا آن ها در قالب کارگاه با یکدیگر کار کنند و علاوه بر کشف نقاط ضعف و قوت، نکات دیگری مثل داستان نویسی، عناصر داستان و… برای اشراف بیشتر روی متن هم آموزش داده شود. در ادامه بعد از گذشت چندین جلسه من می توانم با قاطعیت بگویم که با نویسنده نوقلمی مواجه هستیم که می تواند روی پای خودش بایستد و آثارش را به هر جایی ارائه دهد.

آراء مردمی

فلاح هاشمی همچنین از امکان نشر آثار توسط نشر جام جم گفت و در ادامه درباره آراء مردمی که در بخشی از این مسابقه تأثیرگذار است بیان کرد: در پایان آثار ۲۰ نفری که برگزیده می شوند به صورت کتاب الکترونیک در اپلیکیشن کتابخوان «طاقچه» قرار می گیرد و مردم می توانند با مراجعه به آن، کارها ببینند و امتیاز دهند. در این بخش هم به سه نفر اولی که انتخاب می شوند جوایزی اهدا خواهد شد. این بخش در واقع به گونه ای برای درگیر کردن مردم با مطالعه شکل گرفته است. در همین راستا علاوه بر این امکان قرار است تا در برنامه کتاب باز هم با پوشش تصویری کارگاه هایی که داریم، این تعامل با مخاطبان را ادامه دهیم، اتفاقی که یک شروع برای برنامه های مفصلی است که در سال های آتی داریم.

کشف استعدادها

فلاح هاشمی «خودنویس» را بهترین فرصتی خواند که برای کسانی که نوشته ای را در دست دارند و از رد شدن آن در انتشاراتی ها سرخورده شده اند، فراهم کرده است؛ او علت این اتفاق را نگاه حرفه ای ناشران به همه نویسندگان می داند و می گوید: برای ناشران مهم نیست که یک نویسنده حرفه ای یا تازه کار است و اغلب به دنبال آثار خوب هستند به همین دلیل بسیاری از این آثار در مسیری که وجود دارد به هدر می رود و آن نویسنده هم دیگر ادامه نمی دهد ما می خواهیم آن ها را کشف و به طور جدی کمکشان کنیم.

او با بیان ادامه دار بودن این رویداد یادآور شد: این دوره از مسابقه تاز مان اعلام برندگان تا زمستان طول می کشد و به احتمال زیاد برای سال بعد ما در سایر قالب ها مثل داستان کوتاه و… هم ورود پیدا می کنیم تا بتوانیم سایر استعدادها را نیز در این زمینه کشف کنیم. همچنین با توجه به صحبت های مطرح شده من می توانم حتی این شعار را بدهم که اگر از چاپ کتابتان ناامید شدید، این جا بهترین فضا برای عرضه آن است، مسابقه ای که تنها شرط شرکت در آن کتاب اولی بودن است و سن، جسنیت یا موارد دیگر در آن تأثیری ندارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها