مدیر کل حفاظت محیط زیست استان:

ثبت ملی سیاهگوش در چهارمحال و بختیاری

گونه کمیاب سیاهگوش منطقه حفاظت شده شیدا ثبت شد.
کد خبر: ۱۱۷۱۱۴۶
ثبت ملی سیاهگوش در چهارمحال و بختیاری

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: این گونه جانوری از خانواده گربه سانان با نام فارسی «سیاه گوش» و نام علمی Lynx lynx است،

شهرام احمدی افزود: این گونه نادر و کمیاب نخستین باردرمنطقه حفاظت شده شیدا شناسایی و تصویربرداری شد که پس از طرح و بررسی در کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه های حیات وحش ایران ثبت شد.

به گفته وی، سیاه گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگتر از خودش را به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند.

مدیر کل محیط زیست استان افزود: وضعیت حفاظتی این گونه بر اساس قوانین شکار و صید جزو «گونه‌های حمایت شده» و براساس سایتیس (CITES) جزو «گونه‌های درمعرض نابودی» است.

شهرام احمدی گفت: به طور کلی در دنیا چهار گونه سیاه گوش وجود دارد که سیاه گوش اوراسیایی از نظر جثه از سایر گونه ها بزرگتر و دارای گسترده ترین پراکنشی است که در ایران مشاهده می شود، از مشخصات بارز این گونه ارزشمند و کمیاب علاوه بر خال های روی پوست و دم کوتاه، موهای سیاه و بلند در انتهای گوش‌ها است.

وی افزود: در حال حاضر حمله سگ های گله به گربه سانان کوچک نظیر سیاه گوش، آتش سوزی، تخریب مراتع و چرای بی رویه و تخریب زیستگاه ها عوامل مهم کاهش جمعیت سیاه گوش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها