امام‌ جمعه شمیرانات در گفت‌وگو با جام جم آنلاین؛

تنها فقر ممدوح در اسلام فقر در برابر خدا است

امام‌جمعه شمیرانات با اشاره به جایگاه مبارزه با فقر در اسلام، گفت: اسلام با پدیده فقر بسیار مخالف است و تنها فقر ممدوح در اسلام فقر در برابر خدا است، یعنی انسان خود را در برابر خدا فقیر بداند.
کد خبر: ۱۱۷۰۹۸۹
تنها فقر ممدوح در اسلام فقر در برابر خدا است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید سعید لواسانی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین با بیان اینکه باید نگاهی ویژه به فقر داشته باشیم، بیان داشت: این عارضه جهانی تمام کشورهای جهان را در بر گرفته است. طبق آمار رسمی ، 44 میلیون نفر در آمریکا زیر خط فقر به سر می‌برند که در سال‌های متمادی این آمار در حال افزایش نیز بوده و از 13.2 درصد به 14.3 درصد رسیده است.

وی بابیان اینکه از میان 180 کشور جهان، 25 کشور از نظر درآمد جزو بالاترین کشورها هستند، افزود: در این کشورها نیز فقر دیده می‌شود، از آن جمله ایران که جزو کشورهایی با متوسط درآمد بالا است. فقر در سه حوزه تغذیه، سرپناه و سلامتی تعریف می شود. ناهماهنگی در سطح زندگی در جهت عدم رفع احتیاجات اساسی به عنوان فقر تعریف می شود.

امام‌جمعه شمیرانات در ادامه با بیان اینکه فقر یا شدید مطلق یا نسبی است، گفت: اسلام با پدیده فقر بسیار مخالف است و تعبیرهای زیادی نیز در روایات و ادعیه‌ها در این خصوص داریم. تنها فقر ممدوح در اسلام فقر در برابر خدا است، یعنی انسان خود را در برابر خدا فقیر بداند.

لواسانی تأکید کرد: چند راهکار در اسلام وجود دارد و از آن‌جمله بحث انفال است که در آن ثروت عمومی در سطح جامعه باید به سمت فقرزدایی برود. ثروت‌های طبیعی همچون نفت، معادن و .. باید در جهت فقرزدایی به‌کار گرفته شوند.

وی بابیان اینکه بحث بعدی در روایات موضوع موقوفات است، ادامه داد: موقوفات نیز باید در این جهت به‌کار گرفته شود اما متاسفانه در دوره جدید این جنبه از آن که باید وقف خاص شود، در موقوفات دیده نمی‌شود و در اختیار تهیدستان قرار نمی‌گیرد.

امام جمعه شمیرانات ادامه داد: دیگر بحث صدقات است، صدقات مستحبی و صدقات واجب همانند کفارات مالی، نذولات، وصایا، قرض‌الحسنه و خمس؛ از مهم‌ترین راه‌هایی که برای مبارزه با فقر اسلام بر آن تاکید دارد این است که مسئولین که اقتصاد کشور در اختیارشان است، باید توان و عقل اداره کشور را داشته باشند.

لواسانی با اشاره به آیات قرآن و فرمایش خداوند با بیان اینکه اموال را نباید در اختیار سفحا قرار داد ، در ادامه گفت: ثروت جامعه باید دست افرادی باشد که قدرت مدیریت صحیح ثروت را داشته باشند و عقل اقتصادی و نگاه عدالت‌گرا نداشته همچنین صاحب ایدئولوژی‌های نامناسب مثل لیبرالیسم و .. نباشد چرااکه این افراد به اجتماع آسیب می‌زنند.

وی با اشاره به اداره مملکت توسط افراد نوکیسه و آسیب‌های آن، بیان داشت: اگر این افراد مسئول مملکت شوند، موجب شکاف و فاصله اجتماعی در کشور می‌شوند؛ امروز نیز متاسفانه گروهی نوکیسه در کشور ما هستند که کاملا برخلاف انقلاب اسلامی، مبانی امام و انقلاب مستضعفین زندگی می‌کنند و سیاستگذاری‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی‌شان به سمت رفع فقر و زندگی عامه نمی‌رود بلکه به سمت و سوی تجمل، ایجاد فقر اجتماعی و فاصله طبقاتی در حرکت است.

امام‌جمعه شمیرانات ادامه داد: از جنبه‌های مهم مبارزه، بحث مسئولین اقتصادی کشور است و باید از حیث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جزء طبقه محرومین و متوسط جامعه باشند. مبارزه با مفاسد اجتماعی در فقرزدایی بسیار کمک می‌کند و بخش عمده آن وظیفه مسئولین نظارتی قوه قضائیه است.

لواسانی با بیان اینکه مهم‌ترین اثر فقر این است که دین مردم را به چالش می‌کشد و از آن را بین می‌برد، افزود: چراکه فقر باعث می‌شود مردم با سختی زندگی را گذرانده و دین را به حاشیه می‌رود، زمانیکه دین نباشد، دزدی، اختلاس، رشوه‌گیری، زورگیری مجاز می‌شود و پرونده‌های کوچک مربوط به آن بزرگ‌تر خواهد شد و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی بیش‌تر می‌شود.

امام‌جمعه شمیرانات در پایان گفت: برخی روایات، به بدی از فقر سخن گفتند و به خوبی چهره زشت آن را ترسیم می‌کنند؛ روشن است هدف این روایات پرهیز دادن مردم از فقر و هشدار نسبت به زمینه‌های پیدایش آن است.

نسترن نعمتی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها