یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

کارنامه درخشانی از عملکرد وزارت صنعت نداریم

طی چند روز اخیر انتشار اخبار مربوط به احتمال وزارت محمد شریعتمداری در وزارت رفاه قوت گرفته و در این زمینه کارشناسان اظهارنظرهای متفاوتی از اتفاق مطرح کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۷۰۸۹۰
کارنامه درخشانی از عملکرد وزارت صنعت نداریم

به گزارش جام جم آنلاین، محمدصادق مفتح، کارشناس اقتصادی در این زمینه گفت: با توجه به کوتاهی مدت‌زمان فعالیت شریعتمداری شاید قضاوت درستی نمی‌توان از مدیریت ایشان داشت، این در حالی است که نباید فراموش کنیم این دوره یکی از ملتهب‌ترین دوران اقتصادی کشورمان نیز بوده است.
مفتح در ادامه افزود: البته با در نظر گرفتن ارتباط گسترده وزارت صنعت، معدن و تجارت با سایر نهادها و تصویر ذهنی گذشته‌ای که در میان مردم دیده می‌شود معمولاً حتی اگر مشکلی در وزارتخانه‌های مرتبط با این وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشته باشد، برآیند مشکلات به نام این وزارتخانه خواهد شد و انتظارات روانی برای برطرف شدن مشکلات از وزارت صمت است.
وی اظهار کرد: به‌عنوان ‌مثال اگر مشکلی درباره سیب‌زمینی یا گوجه‌فرنگی هم ایجاد شود، مسئول تولیدکننده زیاد پاسخگو نیست. بلکه این وزارت صنعت، معدن و تجارت است که باید با توجه به گسترده فعالیت‌هایش در مقابل این کمبود اظهارنظر کرده و مسئولیت‌پذیر باشد. به همین دلیل است که به‌واقع باید بدانیم عملکرد این وزارتخانه به‌تنهایی بسیار سخت قابلیت رصد و اظهارنظر خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی به خبرنگار ما گفت: جایگاه وزارت صنعت و مسئولیت گسترده آن باعث شده تا رد پای مدیریت وزارت یادشده در اغلب تصمیم‌گیری‌ها دیده شود، درحالی‌که واقعاً وزارتخانه‌های دیگری باید درست عمل کنند که وزارت صنعت نیز بتواند به مسئولیت‌هایش عمل کند.
مفتح معتقد است پاسخ‌های دیرهنگام وزارت صنعت یا بطور کلی لَختی در واکنش‌های مناسب در شرایط خاص جزو یکی از گله‌ها و عارضه‌های همگانی در بخش تولید، توزیع و صادرات است، هرچند عوامل خارجی و داخلی گسترده‌ای در این زمینه نیز وجود دارد که انتظار می‌رفت وزیر صنعت و گروه مدیریتی همراهش دقیق و سریع به این مشکلات واکنش نشان دهند.
وی تصریح کرد: هرچند نباید فراموش کنیم سستی و لختی بطور کلی اکنون متوجه کل دولت تدبیر و امید شده است و نمی‌توانیم بگوییم تنها یک وزارتخانه کند عمل کرده است، به این دلیل که در بخش‌های مختلف اقتصادی و شرایط فعلی می‌بینیم واکنش‌های شتاب‌زده و مُسکن‌های ارائه‌شده از سوی مسئولان دقیقه شاهد مثال همین نکته است.
این کارشناس اقتصادی به خبرنگار ما گفت: نکته‌ای که مسئولان باید درباره آن جدیت واقعی داشته باشند این است که هرگز نباید تجارب شکست‌خورده گذشته را دوباره تکرار کنیم به این دلیل که به‌جای اینکه مشکلات برطرف شود، درواقع گره را کورتر کرده و نهایتاً هزینه‌های اضافه‌ای به اقتصاد کشورمان تحمیل می‌کنیم.
صادقی در ادامه افزود: متأسفانه تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده درزمینه صادرات واقعاً تولید و صادرات کشور را گرفتار کرده است، درحالی‌که همه می‌دانیم برای کاهش اثرات تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان بهترین گزینه افزایش و تنوع کالاهای صادراتی ایران به‌غیراز نفت است، ولی می‌بینیم دستورالعمل‌های زودگذر و همچنین متعدد نه‌تنها صادرکنندگان را گرفتار کرده، بلکه باعث سردرگمی خود مسئولان نیز شده است.
وی معتقد است، سیاست‌های صادراتی غیر کارشناسی نه‌تنها تأثیری در مدیریت بازار داخلی ندارد، بلکه درنهایت عاملی برای ازدست‌رفتن بازارهای صادراتی کشورمان است که تولیدکنندگان به‌سختی آنها را مهیا کرده‌اند و زمینه عرضه کالاهای ایرانی را در این بازارها فراهم کرده‌اند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ممنوعیت‌های یک‌باره و شتاب‌زده صادراتی دقیقه به‌جای امید در بازار ایجاد التهاب کرده و واکنش هیجانی را از سوی مردم دامن می‌زند که امروز می‌بینیم چنین مشکلاتی بلای جان تولید و اقتصاد کشورمان شده است و هیچ‌یک از طرفین معادله عرضه و تقاضا رضایت از شرایط ندارند.
وی با اشاره به اینکه چنین شرایطی می‌تواند آفتی بسیار نگران‌کننده برای اقتصاد کشورمان باشد تأکید کرد: بهترین راهکار برای مدیریت بهینه وزارتخانه‌ صنعت، معدن و تجارت این است که با حلقه قبل و بعد خود در نهادها و وزارتخانه‌های دیگر ارتباط تنگاتنگ و گسترده‌ای داشته باشد، تا به‌این‌ترتیب بتواند سیاست‌گذاری‌های اصولی و دقیقی برای کنترل بازار از خود بروز دهد.
این کارشناس اقتصادی معتقد است وزارت صنعت باید همانند وزارت بازرگانی دهه هفتاد شمسی دارای قدرت تصمیم‌گیری و اعمال‌نفوذ برای تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی کشور را داشته باشد، درحالی‌که امروز چنین نیست و تأثیرگذاری نهادهای دیگر در این وزارتخانه باعث شده کارنامه درخشانی در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تجربه نشده باشد.
مفتح به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات کنونی کشور که متأسفانه هنوز بهینه نشده، نظام توزیعی است و به همین دلیل می‌بینیم آسیب‌های قابل‌توجهی به سایر شاخه‌ها واردشده و نهایتاً مشکلاتی را برای جامعه ایجاد خواهد کرد درحالی‌که دولت می‌بایست با افزایش قدرت وزارت صنعت به‌عنوان مرجع اصلی شرایطی فراهم کند که نظام توزیعی کشورمان اصلاح شود.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها