علاج واقعه قبل از خطر باید؛

پلاسکویی دیگر در کمین قزوین

مدیرعامل سازمان ‌آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: استان قزوین به دلیل مجهز نبودن وسایل در حوزه آتش‌نشانی توانایی مقابله با حوادثی هم چون پلاسکو را نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۶۷
پلاسکویی دیگر در کمین قزوین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، صدای آژیرهای آتش‌نشانی در سراسر خیابان پیچیده و دود نسبتاً غلیظی فضای خیابان را پُر کرده بود.
در نگاه اول می‌شد متوجه آن شد که چه اتفاقی افتاده است اما به‌محض اینکه هر مخاطبی سمت تلفن همراهش می‌رفت توجهش بیشتر می‌شد.
البته این حادثه هم مثل خیلی از حوادث دیگر با حواشی زیادی همراه بود از اخبار ضدونقیضی که در برخی کانال‌های خبری منتشر می‌شد تا تحلیل برخی از کارشناسان که پس از اتمام حادثه عنوان کردند.
به‌غیراز این نگاه‌های کارشناسی برخی از مسائل را نمی‌شد نادیده گرفت ازجمله خودروی آتش‌نشانی که هنگام خدمت‌رسانی به دلیل نامناسب بودن محل آتش‌سوزی گیر کرده بود و با هل دادن مردم به حرکت افتاد و یا برخی از مردمی که به نحوه‌های مختلف سد راه عبور و مرور شده بودند البته دراین‌بین نمی‌توان کمک بسیاری از آن‌ها را نیز نادیده گرفت.
حادثهٔ خیابان توحید بعد از مدتی با تلاش دستگاه‌های خدمت‌رسان اطفا شد و از این حادثه ۱۵ مجروح ساکن در ساختمان و سه مجروح آتش‌نشان راهی بیمارستان شدند.
به نظر می‌آید این حادثه بتواند آژیر خطری باشد که مسئولان مرتبط نسبت به اتفاقات پیش رو هشیار باشند.

ازآنجایی‌که هر خیابان قزوین را که نگاه می‌کنی یک برج تجاری خودنمایی می‌کند باید این سؤال را پرسید که آیا سازندگان این آسمان‌خراش‌ها زمانی که برای یک طبقه بلندتر شدن برج خود با یکدیگر رقابت می‌کردند به فکر مسائل امنیتی و ایمنی هم بوده‌اند یا خیر؟!

علی منتظری -مدیرعامل سازمان ‌آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین- معتقد است: اگر حادثه‌ای چون پلاسکو برای برج تجارت قزوین اتفاق بیفتد قزوین توانایی مقابله و مهار آتش را نخواهد داشت.

وی می‌گوید: قزوین در تأمین تجهیزات ایمنی در حوزهٔ آتش‌نشانی با خلاءهایی روبه‌روست، ازاین‌رو می‌طلبد تا مسئولان بالادست در این زمینه توجه بیشتری کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین یادآوری می‌کند: در سرعت عمل جهت رسیدن به محل حادثه و فرونشست مشکل چندانی در قزوین نداریم اما در اطفاء حریق بلندمرتبه‌ها به‌نوعی با فاجعه مواجه خواهیم شد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هرروزه شاهد تصویب و یا ساخت پروژه‌های جدید این‌چنینی هستیم بنابراین لازم است در کنار محدودیت‌های زیادی که وجود دارد تأمین تجهیزات در اولویت قرار گیرد.

منتظری می‌گوید: کارکنان آتش‌نشانی از افراد کارآمد و با دانش فراوان هستند و می‌توانند در حوزهٔ آموزش نیز گام‌های گسترده‌ای را بردارند.

وی اضافه می‌کند: آموزش در جامعه می‌تواند تا حدودی اثرگذار باشد و این بستر از سمت آتش‌نشانی فراهم است اما باید فرهنگ‌سازی بیشتری در حوزهٔ آموزش صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با اشاره به اینکه قطعات و ملزومات آتش‌نشانی کاهش پیداکرده است، می‌گوید: قطعات باید با ارز آزاد تهیه شود و با توجه به اینکه برای تأمین برخی از قطعات باید در نوبت ماند و پیش فاکتور تنها برای ۲۴ ساعت دارای اعتبار است بنابراین با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

وی معتقد است: با توجه به اینکه مدیریت شهری می‌تواند در بسیاری از موارد کمک‌حال باشد اگر برخی از مشوقات ازجمله اوراق خزانه را در نظر گیرد بخشی از مشکلات مالی حل خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: برخی از وسایل موردنیاز آتش‌نشانی ازجمله خودرو در برخی از ارگان‌ها بلااستفاده وجود دارد که با همدلی ارگان‌ها می‌توان مشکلاتی که درزمینهٔ فرسودگی ماشین‌های آتش‌نشانی وجود دارد را برطرف کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح می‌کند: همدلی خوبی بین ارگان‌ها و دستگاه‌ها وجود دارد اما می‌طلبد تا این همدلی افزایش پیدا کند تا خدمت‌رسانی بهتری برای مردم انجام شود.

بلایای طبیعی و غیرطبیعی همواره در حال رخ دادن است و هیچ‌کسی نمی‌تواند انکار کند که چنین بلایی در استان و یا شهرش اتفاق نمی‌افتد ازاین‌رو مسئولان مربوطه نیاز است تا با دیدن حوادث اخیری که در چندماهه گذشته در کشور رخ داده است قدری درس عبرت بگیرند و قزوین را به حال خود وا نگذارند.

سلامت و امنیت دو مقوله‌ای است که همواره باید در اولویت قرار گیرد، با رخ دادن بلایای طبیعی یا غیرطبیعی این دو مقوله تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد که در حال حاضر دستگاه‌ها باید این دردها را پیش از به وجود آمدن علاج کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها