رئیس دانشگاه صداوسیما از آغاز به کار شبکه رادیو و تلویزیونی دانشگاه صداوسیما خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۷۵
دانشگاه صداوسیما شبکه رادیو و تلویزیونی راه‌اندازی می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین، «شهاب اسفندیاری» رئیس دانشگاه صداوسیما در گفت‌وگو با فارس، با اعلام این خبر گفت: این شبکه در بستر IPTV و تلویزیون‌های تعاملی که از طریق اشتراک کابلی در دسترس همه مخاطبان قرار خواهد گرفت، بزودی کار خود را آغاز خواهد کرد.

وی در توضیح گیرنده‌ای که برای دسترسی به این شبکه باید در اختیار عموم باشد، گفت: IPTV دستگاه کوچکی شبیه به ستاب باکس‌ها است، منتهی با امکاناتی جدید. این دستگاه به خط اینترنت متصل می‌شود و از این طریق تمام برنامه‌های تلویزیون از دو هفته قبل نیز قابل مشاهده و ضبط و فیلم‌های ذخیره شده نیز در این دستگاه قابل رویت است. این دستگاه با کابلی به اینترنت وصل می‌شود و این قابلیت هم وجود دارد تا پورت یو اس بی را به این دستگاه متصل کنید و از این طریق مخاطبان امکان تماشای هیچ برنامه تلویزیونی را از دست نخواهند داد.

رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به شرکت‌هایی که برای تولید این گیرنده مجوز دریافت کردند، بیان داشت: شرکت‌های مثل آیو، لنز، تیوا، شیما از جمله شرکت‌هایی هستند که از صداوسیما مجوز رسمی دریافت کردند تا در حوزه IPTV فعالیت کنند. این شرکت‌ها غیر از اینکه شبکه‌های صداوسیما را پوش می‌دهند، برنامه‌های خود را نیز دارند.

وی در ادامه افزود: ما روی بستر ‌IPTV شبکه رادیو و تلویزیون دانشگاه صداوسیما را راه اندازی می‌کنیم. در این شبکه فیلم‌های کوتاه، مستندها، انیمیشن‌ها و برنامه‌های استودیویی و ترکیبی که دانشجویان این دانشگاه تولید می‌کنند به نمایش درمی‌آید.

اسفندیاری درباره مشارکت دانشگاه صداوسیما در سایر برنامه‌های تلویزیونی نیز گفت: با شبکه‌های تلویزیونی برای تولید برنامه در موضوع‌های خاص علمی و یا موضوعاتی که به دانشگاه مربوط می‌شود همکاری‌هایی را شروع کردیم. در حال حاضر دانشکده ارتباطات صداوسیما و دانشکده مطالعات جهان و دانشگاه تهران با شبکه چهار سیما همکاری‌هایی شروع کردند و طی آن قرار است تا در برنامه «جهان‌نما»- مرور فضای مجازی در حوزه بین الملل با نقد و تحلیل- همکاری‌هایی داشته باشیم. علاوه بر این با شبکه آموزش نیز صحبت‌هایی انجام شده و بنا بر این قرار شده تا باکس هفته‌ای ثابت برای تولیدات دانشگاه صداوسیما در اختیارمان قرار دهند. قصد داریم در این زمینه‌ها هم در شبکه‌های سراسری و هم در آی پی تری فعالیت داشته باشیم.

وی با اشاره به اولویت‌بندی برنامه‌های این شبکه‌ها افزود: تمامی این تولیدات، دانشجویی هستند و محدودیتی برایمان ندارد. دانشجوهای ما در سبک‌ و ژانرهای مختلفی آثاری تولید می‌کنند. دانشگاه صداوسیما تنها دانشگاهی است که در مقطع کارشناسی رشته کارگردانی، گرایش‌های مستند و نمایشی قابل انتخاب است و در مقطع ارشد نیز تهیه‌کنندگی مستند، نمایشی و آموزشی از انتخاب‌های دانشجویان ما هستند.

اسفندیاری با اشاره به اینکه در دسته‌بندی برنامه‌هایمان، از نظر ژانر و سبک اولویتی نداریم، افزود: ما در دسته‌بندی برنامه‌هایمان برای این شبکه از نظر ژانر و سبک اولویتی نداریم بلکه اولویت‌هایمان از نظر موضوعی است. برای مثال امسال سال کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی است. اگر دانشجوهایمان در این‌باره کاری داشته باشند در اولویت قرار می‌دهیم، ‌از طرفی در ژانرهایی که نیاز به تولیدات جدید هست، مثل برنامه‌های کودک، تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و طنز که نیازمند ظهور و بروز استعدادهای جدید هستیم امیدواریم که با حضور دانشجوهایمان بتوانیم فعالیت موثری داشته باشیم.

وی ضمن بیان اینکه پخش برنامه‌های این شبکه بلافاصله از سایر شبکه‌ها نیز آغاز می‌شود، گفت: برنامه‌هایی که از شبکه رادیو و تلویزیون دانشگاه صداوسیما پخش خواهند شد، با یک فاصله زمانی از شبکه‌های سراسری هم پخش خواهد شد. در حال حاضر برخی شبکه‌ها که نمونه کارهای دانشجوهای ما را دیده بودند، سفارش تولید دادند تا همان آثار را در مقیاس بزرگتر تولید کنیم تا در شبکه‌های سراسری پخش شود.

اسفندیاری درباره زمان راه‌اندازی این شبکه نیز گفت: در حال حاضر دانشجوها مشغول طراحی زیرساخت‌های فنی این شبکه‌ها در داخل دانشگاه و خوابگاه‌ها هستند و به محض آماده شدن زیر ساخت‌های فنی، امیدواریم تا پایان سال و احتمالا قبل از دهه فجر این شبکه آغاز به کار کند. همچنین آرشیو مفصلی از تولیدات دانشجویی داریم و این آرشیو منبع بسیار ارزشمندی است که می‌توانیم برای شروع از آنها استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه صداوسیما درباره انتخاب عنوانی برای نامگذاری این شبکه نیز بیان داشت: در حال حاضر این شبکه به همان نام شبکه رادیو و تلویزیون دانشگاه صداوسیما شناسانده شده است، اما به دنبال این هستیم که اسمی خاص را برایش انتخاب کنیم که منتظر پیشنهادهای استادها و دانشجوهایمان هستیم.

وی با اشاره به انتخاب مدیر این شبکه رادیویی و تلویزیونی نیز بیان داشت: مدیر این شبکه از مدیران دانشگاه صداوسیما انتخاب خواهد شد. بسیاری از مدیران دانشگاه ما در گذشته در شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیونی فعال بودند و تجربه کار در رسانه را دارند که بنا است برای مدیریت این شبکه از آنها کمک بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها