دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی اعلام کرد

هیچ کمبود کالایی نداریم؛ اضافه خرید نکنید

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی ضمن اشاره به‌ وفور کالا در بازار اعلام کرد: به‌هیچ‌عنوان کمبودی در کالاهای مورد نیاز جامعه نیست، بنابراین خرید مازاد تنها به زیان اقتصاد خانواده‌هاست.
کد خبر: ۱۱۷۰۵۱۸
هیچ کمبود کالایی نداریم؛ اضافه خرید نکنید

به گزارش جام جم آنلاین دکتر قاسمعلی حسنی، دراین‌باره تأکید کرد: از ابتدای سال جاری تا ماه گذشته 4 اتفاق خاص در اقتصاد کشورمان روی داد که تقریباً سنگینی بار آن به دوش مصرف‌کنندگان قرار گرفت و همین نکته عاملی برای واکنش‌های هیجانی در سطح جامعه شد.

حسنی در ادامه افزود: از 20 فروردین‌ماه سال جاری به دلیل تغییرات عمده نرخ دلار در کشور جریان واردات کالا و مواد اولیه دستخوش تغییراتی شد که پس ‌از آن این تغییرات رفته‌رفته به کلان جامعه منطق و باعث بروز تقاضا کاذب در کشورمان شد.
این مقام صنفی تصریح کرد: نوسان نرخ ارز باعث شد تا برخی از واردکنندگان، کالای خود را گران‌تر به متقاضیان عرضه کردند و درنهایت برخی از تولیدکنندگان نیز در چرخه تولید خود کم‌فروشی کردند یا اینکه قیمت‌ها را افزایش دادند. این در حالی است که در سیستم توزیعی هم متأسفانه گروهی با احتکار، جریانی را در کشورمان ایجاد کردند که خریداران یک‌باره خود را در میدان تنها دیدند.
وی معتقد است، ایجاد چنین شرایطی درنهایت باعث این شد که خریداران برای جلوگیری از زیان اقتصادی خودشان دست به خریدهای عمده زده و حتی بعضاً بدون نیاز، گنجه یا قفسه‌های منزل را به ‌نوعی سوپرمارکت تبدیل کردند که این اتفاق حاصلی جز تنش بازار، افزایش قیمت و در برخی موارد کمبود کالا نداشت.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی به جام جم آنلاین گفت: خوشبختانه این جریان تا ابتدای ماه پیش در بازار ایران تجربه شد. ولی با توجه به اینکه مردم رفته‌رفته بازار را مملو از کالا دیدند کمی از خریدهای غیرضروری دست کشیدند، بنابراین اکنون شرایط بازار منطقی شده و خریداران هم تقریباً به‌اندازه نیاز خرید می‌کنند. اما رسانه‌های خارجی همچنان مشغول پمپاژ ناامیدی در کشور برای ایجاد موج دوباره هستند.

حسنی تأکید کرد: امروز وظیفه مقابله با چنین جریانی بر عهده رسانه‌های داخلی است که هرچه می‌توانند با استفاده از اطلاعات شفاف و دقیق خود به خریداران و مردم این نکته را یادآوری کنند که هیچ کمبودی در بازار نیست و نهادهای نظارتی در حال رصد و کنترل بازار هستند تا از هرگونه سودجویی جلوگیری کنند.
وی درباره نقش سازمان‌های نظارتی و حمایتی نیز تصریح کرد: اگرچه این نهادها ظرفیت‌های محدودی دارند و ممکن است در تمام عرصه‌ها نتوانند رصد قابل‌توجهی داشته باشند، اما اکنون لازم است با استفاده از نیروهای مردمی این کار را انجام دهند تا اینکه هرگونه تفکر سوداگر از ذهن سودجویان خارج‌شده و دوباره شاد آرامش بازار باشیم.
دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی معتقد است: متأسفانه عملکرد شتاب‌زده مردم باعث شده تا برخی مشکلات به اقتصاد کشورمان تحمیل شود و گروهی هم از این شرایط سوءاستفاده کنند، پس امروز که شرایط خوشبختانه به حال عادی بازگشته است، مردم به‌جای اینکه به دنبال احتکار خانگی باشند، باید نقش چشم و گوش نهادهای نظارتی را بر عهده گیرند و با مدیریت خریدهایشان آرامش را به بازار هدیه بدهند.
حسنی به خبرنگار ما گفت: منظور از چشم و گوش سازمان‌های نظارتی این است که مردم می‌توانند با اعلام تخلف و همچنین مدیریت خریدهای روزانه خود سوداگران و سودجویان را محدودتر کرده و درنهایت با افزایش هزینه تخلف برای آنها روند حذف تخلف را در اقتصاد کشورمان ایجاد کنند.
این مقام صنفی تأکید کرد: البته فراموش نکنیم شبکه‌های اجتماعی جعلی نیز می‌توانند همچنان مشغول به شیطنت هستند؛ بنابراین مردم باید با هوشیاری اقدام کنند تا دوباره آشفتگی به بازار تحمیل نشود.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها