رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تأکید کرد

بدون استاندارد؛ صادراتی نخواهیم داشت

از سال 1970 تاریخ چهاردهم اکتبر برای گرامیداشت روز جهانی استاندارد در نظر گرفته شده است. برای این روز کنفرانس ها، نمایشگاه ها، سمینارها و برنامه های تلویزیونی و رادیویی در نظر گرفته می شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۵۴
ویژگی‌هایی که یک کالای استاندارد باید داشته باشد
به گزارش جام جم آنلاین، هدف از نامگذاری چهاردهم اکتبر به عنوان روز جهانی استاندارد افزایش آگاهی عمومی نسبت به رعایت استانداردها در تمامی ارکان و ارتقای آن به سطح بالاتر است تا از این ره آورد کمک شایانی به تجارت، صنعت، سیاست و البته مصرف کنندگان سراسر جهان شود. این روز همچنین به هزاران نفری که در زمینه ارتقای سطح استانداردهای زندگی می پردازند اختصاص دارد.

استاندارد عبارت است از نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجارب بشری که به صورت قواعد، مقررات ونظامهایی که به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملی، حفظ سلامت و ایمنی عمومی، گسترش مبادلات بازرگانی داخلی و خارجی و …. به کار می رود.

ایران نیز از سال 1343 ، به عضویت این سازمان در آمد. مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران وظیفه تدوین استاندارد ملی در بخشهای کشاورزی، صنعت، معدن، ارتباطات، موادغذایی و … را برعهده دارد.
استاندارد مبحث بسیار کلان و گسترده ای است و زیرشاخه های متعددی را در بر می گیرد. در میان همه این مباحث اکنون توجه ما به کالا است. کالا و استانداردهایش در طول یک سال بارها مورد بازرسی مهندسین ویژه قرار می گیرد. اما فاکتورهای اساسی یک کالای استاندارد چیست؟

بر اساس رده بندی econlibیک کالای استاندارد موارد زیر را باید دارا باشد:
- کالای استاندارد هیچ خطری برای فرد مصرف کننده نباید به همراه داشته باشد.
- کالای استاندارد بنا بر آنچه که هست باید حداقل عمر داشته باشد. بسته به اینکه با چه کالایی روبرو هستیم «حداقل عمر» ضریب دارد. کالاهای حجیم حداقل عمر بیشتر و کالاهایی با حجم کمتر حداقل عمر کمتر دارند.
- کالای استاندارد متوسط نیاز یک مصرف کننده را باید رفع کند.
- یک کالای استاندارد دارای ضمانت های مختلف است. ضمانت های تعویض و فروش، معمولا برای هر کالا متغیر است. کالای بدون ضمانت استاندارد شمرده نمی شود.
- کالای استاندارد باید قابل تعمیر باشد.
- خرابی کالای استاندارد باید فاصله قابل توجهی از زمان خرید و آغاز استفاده از آن داشته باشد.
- تنوع در رنگ یکی از مشخصات لوازم استاندار به شمار می رود.
- تنوع در اندازه نیز یکی دیگر از مشخصات آن محسوب می شود.
- تعمیر وسیله استانداردی که خراب شده نباید طول بکشد. برای وسایل حجیم حداکثر 10 روز و وسایل کوچک تر حداکثر یک هفته باید طول بکشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها