یک اقتصاددان در گفتگو با جام جم آنلاین:

رهایی از وابستگی به نفت منوط به تکیه بر نیروهای داخلی است

مهرابی گفت: اگر در ساخت تکنولوژی داخلی تلاش نکنیم از چاله نفت درآمده به چاله تکنولوژی می‌افتیم.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۵۲
رهایی از وابستگی به نفت منوط به تکیه بر نیروهای داخلی است

علی اکبر مهرابی، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین اظهار داشت: وابستگی به نفت برای امروز و دیروز نیست بلکه از زمانی که صاحب نفت شدیم دولت‌هایی که داشتیم و دولت‌های خارجی باعث شدند که چرخ مملکت خود را با پول نفت بچرخانیم.


وی ادامه داد: باید پس از انقلاب این وابستگی را کاهش می دادیم و به جایی می رسیدیم که نفت آن چنان تاثیری در زندگی اقتصادی ما نداشته باشد، اما این کار را به صورت جدی نکردیم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: البته کارهایی انجام شده است، اما کافی نبوده، مهم‌ترین چاره‌ای که می‌توان اندیشید این است که به دنبال این برویم که بر نیروهای درونی سازنده اقتصاد تکیه کشور کنیم. متاسفانه در این رابطه هم خیلی خوب عمل نکردیم و حتی می توان گفت که بد عمل کردیم.

وی با بیان این مطلب که دولتمردان ما باور ند اشتند که می توانند بر نیروهای داخلی تکیه کنند، گفت: الان هم شرایط نامساعد نیست و اگر چنانچه به نیروهای جوان تکیه کنیم، می‌توانیم به تدریج از این وابستگی کم کنیم و پول نفت و درآمد نفت و منابعی دیگر را برای کشور ذخیره کنیم.

شیخی تأکید کرد: خطری که در حال حاضر برای خروج وابستگی به نفت و صنعتی شدن ما را تهدید می‌کند، وابستگی‌های تکنولوژیکی است. این هم راه دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر می‌گویند باید کارخانه‌ها را بازسازی کنیم، راهبرد و استراتژی درست این است که به نیروهای داخلی تکیه کنیم. یعنی به فعالان اقتصادی به خصوص جوانان تسهیلات دهیم که وارد میدان فعالیت اقتصادی شوند.

این اقتصاددان عنوان کرد: متأسفانه حتی برای این نوسازی و بازسازی تکیه بر واردات تکنولوژی پیشرفته از کشورهای پیشرفته داریم، در صورتی که اگر بخواهیم وابستگی را به طور کلی کاهش دهیم باید تمام تلاشمان را بکنیم که سازنده تکنولوژی هم خود ما باشیم، توانش را هم داریم.

وی افزود: بایداز فعالیت‌های صنعتی که متکی به تکنولوژی ساخت داخل هستند، مانند صنایع دفاعی، یاد بگیریم و از آن‌ها تجربه کسب کنیم.

مهرابی با اشاره به این مطلب که چگونه ممکن است توان ساخت موشک نقطه زن را داشته باشیم، اما ‌نتوانیم خودروی مناسب بسازیم؟ بیان داشت: 40 سال است که یک مدل خودرو که تماماً ساخت ایران باشد نداریم. باید به پژو فرانسه و یا رنوی فرانسه، هیوندای کره و یا فلان مارک چینی وابسته باشیم و این می شود که خودروری ما سالادی از کلیه محصولات تکنولوژی خودرو می شود که در دنیا وجود دارد.

وی تصریح کرد: ایران‌خودرو و سایپا می‌توانستند در این مدتی که مرتب به به تکنولوژی بیرون متکی بودند، خودرو و لوازم یدکی را در داخل بسازند و از بخش‌هایی از تولید کمک بگیرند که در آن صاحب حرف هستیم و از دیگران جلوتر بوده ایم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اگر این اقدامات را انجام ندهیم و سعی در ساخت تکنولوژی داخلی نداشته باشیم از چاله نفت درمی‌آئیم و در چاله تکنولوژی می‌افتیم و آن هم باز یک وابستگی دیگر است.
مهرابی در پایان خاطرنشان کرد: به نفت نباید به عنوان عنصر منفی و بد نگاه کرد، نفت برای ما نعمت است و اگر از این نعمت نمی‌توانیم درست استفاده کنیم اشکال از ما است. اشکال از نفت نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها