قرار بود شهرها جایی باشد برای ساختن زندگی بهتر و برخورداری از امکانات بیشتر؛ برای تامین آرامش به مدد دانش متخصصان حوزه شهری و مکانی برای ارتقای سطح رفاه شهروندان؛ نه جایی با سقف خاکستری، خیابان‌های شلوغ و پرترافیک،‌ صداهای کرکننده بوق وسایل نقلیه و ویراژ موتورسیکلت‌ها و حضور ساختمان‌ها و خانه‌هایی بی‌قواره با دیوارهای سنگی.
کد خبر: ۱۱۷۰۰۷۸
درختان قطع شده پارک شاهد ایلام سالم و سرحال بودند

نفس کشیدن در چنین فضای تنگ و شلوغ و پر از دودی سخت است و سخت‌تر می‌شود آنگاه که اندک فضاهای سبز و دارای پوشش گیاهی را هم به نفع توسعه عمرانی شهر تخریب می‌کنیم؛ هر بار به یک بهانه؛ یک‌بار به با انگیزه تعریض خیابان برای کم کردن از بار ترافیکی، یک‌بار با بهانه نوسازی و زیباسازی و در شکل تازه آن به نام ساختن پارک!

پارکی در ایلام که قرار است برای بانوان باشد و آنطور که مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری این شهر به خبرگزاری مهر گفته، برای آغاز عملیات عمرانی این پروژه، 200 اصله از درختان تپه شاهد که خشک یا آسیبدیده و آفتزده بودند شناسایی و نسبت به قطعشان اقدام شده است. البته شهرداری ایلام مدعی است قطع این درختان با مجوز شهرداری و دادستانی بوده؛ ادعایی که اعضای شورای شهر آن را تکذیب کرده و به جامجم گفته اند از طریق دادستانی در حال پیگیری این تخلف هستند.

ظاهرا قرار است در تپه «شاهد» که یکی از قدیمیترین تپههای شهر ایلام است، یک پارک احداث شود؛ پارکی برای بانوان که عملیات عمرانی آن از هفته گذشته آغاز و طی آن حدود 200 اصله درخت قطع شده. اما قطع این درختان 40ساله، واکنش اعتراضی فعالان محیطزیست و شهروندان ایلامی را بهدنبال داشته و با مداخله شورای شهر مواجه شده است.

یک عضو شورای شهر ایلام ضمن بیان مراتب اعتراض اعضای شورا به این اقدام به جامجم میگوید: شهرداری شورای شهر را در جریان تصمیمش برای قطع درختان تپه شاهد قرار نداده و این در حالی است که بر اساس ماده 14 که درخصوص قطع اشجار در فضاهای شهری، هرگونه تصمیمگیری درباره قطع درختان به دلیل خشکی، آفتزدگی یا با هدف تسهیل عملیات عمرانی، بدون طرح آن در کمیسیونی که عضوی از شورای شهر نیز در آن حضور دارد، دارای اشکال قانونی است.

هادی کرمی میافزاید: نهتنها شورای شهر در جریان این تصمیم شهرداری قرار نگرفته که دلایل مطرح شده برای قطع درختان نیز فاقد اعتبار است.

شهرداری علاوه بر خشکی و آفتزدگی که صحت آن از سوی فعالان محیطزیست و نیز اعضای شورای شهر رد میشود، جمع شدن معتادان در محوطه میان درختان را هم از جمله علل قطع این درختان عنوان میکند؛ دلیلی که کرمی آن را هم مردود دانسته و معتقد است که با ایجاد پارک روی تپه به خودی خود این مساله حل شده و این محل دیگر نمیتوانسته پاتوقی برای مصرفکنندگان مواد باشد.

درآمدزایی از درختان قطع شده!

این عضو شورای شهر همچنین فروش چوب درختان قطع شده را هم اقدامی غیرقانونی عنوان کرده که بدون طرح در کمیسیون مذکور صورت گرفته است.

به گفته کرمی، قیمتگذاری برای فروش چوب درختان قطع شده براساس مقیاسی مشخص و در کمیسیون انجام میشود.

آنطور که جامجم مطلع شده، شهرداری فروش تنه درختان را به پیمانکاری که درختان را قطع کرده، سپرده و پیمانکار نیز هر کیلو از این چوبها را با حداقل قیمت یعنی کیلویی 90 تومان به فروش رسانده است.

قطع می‌کنیم، دوباره می‌کاریم!

شهردار ایلام در پی اعتراض شورای شهر و نیز مردم نسبت به قطع درختان تپه شاهد، در گفت‌وگو با مهر، از برنامه‌های شهرداری درخصوص جایگزین کردن درختان قطع شده در فصل زمستان از طریق کاشت درختان متناسب با آب و هوای ایلام سخن گفته است؛ امری که به باور یکی از فعالان محیط‌زیستی استان ایلام، غیرعقلانی و در مسیر خلاف توسعه پایدار توصیف شده است.

به گفته احسان معتمدی، این استدلال که درختان سوزنی برگ به دلیل مصرف آب بیشتر و نیز تاثیر کمتر در پالایش هوا، مناسب اقلیم ایلام نبوده و باید با درختان پهن برگ جایگزین شوند،‌ موضوعی نیست که در مورد درختان کاشته شده، مطرح شود؛ بلکه ملاحظه‌ای است که باید در کاشت درختان تازه مدنظر قرار گیرد.

او ضمن ابراز تاسف از قطع درختان بدون دلیلی منطقی، در عین حال از این‌که شورای شهر توانسته مانع قطع دست کم تعداد اندکی از همه 200اصله درخت شود، ابراز خوشحالی کرده و توضیح می‌دهد: 185 اصله درخت قطع و از نابودی 15 درخت دیگر جلوگیری به عمل آمد؛ 185 درختی که تنها 20درصدشان و آن هم به دلیل بی‌توجهی شهرداری خشک شده بود و بقیه سبز و بدون داشتن آفت قطع شدند.

آن‌طور که فعالان محیط زیستی ایلام می‌گویند، قطع درختان در این شهر هعمچون بسیاری دیگر از شهرهای کشور مسبوق به سابقه بوده و دو مورد اخیر آن به خیابان شهدا در سال 95 و نیز قطع 200 چنار در خیابان آیت‌ا... حیدری در سال 93 مربوط می‌شود.

به باور کارشناسان،‌ قطع درختان شهری، امری در ضدیت با معیارهای توسعه و بسیار غیراقتصادی است. آنها تاکید می‌کنند که در طراحی معماری شهری، حفظ پوشش گیاهی و فضای سبز شهری یکی از اولویت‌ها بوده و توسعه شهری نمی‌تواند از مسیر تخریب محیط‌زیست محقق شود.

شیما رئیسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها