کوچ پاییزه عشایر استان چهارمحال و بختیاری به مناطق قشلاقی خوزستان آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۶۷۶
کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیرکل امور عشایر استان گفت : این کوچ به مدت یک ماه از پنج ایلراه اصلی شامل کوه سفید، تنگ فاله، تاراز، هزار چمه و دزپارت صورت می‌گیرد.
حسین پور افزود : بر اساس آیین نامه ساماندهی عشایر، امنیت و سلامت عشایر کوچنده و دام‎های آنان در طول کوچ، از سوی نیروی انتظامی، ادارات کل دامپزشکی، هلال احمر و منابع طبیعی و آبخیزداری و دانشگاه علوم پزشکی تأمین می‌شود.
وی گفت: تمامی مایحتاج و ارزاق ضروری عشایر نیز در طول مسیر کوچ بین آنان توزیع می‌گردد.
نیمی از جمعیت 14 هزار و 657 خانواری عشایر چهارمحال و بختیاری، برون کوچ و بقیه درون کوچ هستند و یک میلیون و 600 هزار رأس دام سبک مربوط به عشایر در استان وجود دارد.
به کوچ پاییزه عشایر، «مال کَنون» گفته می‌شود که شامل دو واژه «مال» به معنی آبادی و مجموع سیاه چادر‌ها و «کَنون» به معنای از جا کندن و از آیین‌های تاریخی و دیرین عشایر بختیاری است.
کوچ عشایر همه ساله در دو فصل انجام می‌شود؛ اول در فصل بهار و هنگام کوچ ایل از گرمسیر به طرف سردسیر (ییلاق) و دوم در اواخر شهریور و اوایل فصل پاییز که ایل از سردسیر به طرف گرمسیر (قشلاق) و معمولاً خوزستان حرکت می‌کند و تا بهار سال آینده در مراتع این استان باقی می‌ماند.
چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس، دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است. جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری، حدود 62.10درصد جمعیت عشایری کشور و 5.10 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد.
بر اساس سرشماری سال 1387، جمعیت 126 هزار و 39نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب 14 هزار و 657 خانوار در 85 درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.
عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها