دبیر جشنواره کتاب شهرستان پارسیان اعلام کرد

حال خوش خواندن همه گیر می‌شود

یکی از خاص ترین اتفاقات نمایشگاه بین المللی 2018 کتاب فرانکفورت انتخاب کتابی تحت عنوان «عجیب ترین» است.
کد خبر: ۱۱۶۹۳۴۵
کتاب عجیب در نمایشگاه فرانکفورت!

به گزارش جام جم آنلاین ، هر ساله در جریان برگزاری نمایشگاه بین المللی فرانکفورت جایزه ای تحت عنوان «عجیب ترین کتاب» اهدا می شود. جایزه که به عنوان عجیب‌ترین عنوان کتاب سال اهدا می‌شود، نخستین بار به وسیله گروه ناشران دیاگرام انگلستان در جریان نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال 1978 پایه‌گذاری شد و سپس نشریه بوک سلر به آن پیوست. پس از برگزیدن 6 کتاب در فهرست اولیه به وسیله هیات داوران، در مرحله نهایی با نظرخواهی اینترنتی، عجیب‌ترین عنوان انتخاب می‌شود. «رفع خستگی» دلیل اعطای چنین جایزه ای در طول برگزاری نمایشگاه اعلام می شود!

نحوه انتخاب برترین کتاب در این بخش اینگونه است که هر کتابی که عنوان عجیب تری داشته باشد شانس بیشتری برای بردن این جایزه دارد. این عنوان عجیب می تواند کوتاه یا بلند باشد. به نظر می رسد تخصیص چنین جایزه ای به یک نویسنده باعث شده است تمایل برای انتخاب نام های عجیب و غریب از سوی نویسندگان جهت نامگذاری آثارشان بیشتر شود.

عنوان جایزه «دیاگرام پرایز» نام دارد که از یک شرکت گرافیکی در لندن گرفته شده است.

البته همواره انتقاداتی نسبت به این جایزه وجود دارد از جمله اینکه دلیلی منطقی و ارزشمند برای آن وجود ندارد.

از سویی انتخاب عنوان عجیب کتاب گاهی اوقات منصفانه به نظر نمی رسد و در واقع مورد پسند شرکت کنندگان در نظرسنجی نیست.

از سویی دیگر نظم خاصی در برگزاری این جایزه وجود ندارد. از نظر منتقدان در نظر گرفتن جایزه ای فقط به صرف اینکه عنوان یک کتاب چیست و اصلا محتوایش ارزشی دارد یا خیر به هیج عنوان منطقی نیست. منتقدان می گویند این جایزه کوچک ترین ارزش ادبی ندارد و فقط یک اتفاق مضحک و سرگرم کننده در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت است که به قول خودش می خواهد سرگرمی ایجاد کند. اما ای کاش سرگرمی با چیز دیگری محک زده می شد نه با عنوان احمقانه یک کتاب.

هر چند ایده راه اندازی جایزه عجیب ترین کتاب سال را به گروه دیاگرام نسبت می دهند اما حقیقت آن است که در سال 1978 نویسنده ای به نام ترورد بونفورد اعطای آن را به عنوان یک سرگرمی در حاشیه برگزاری نمایشگاه فرانکفورت مطرح کرد و مورد استقبال قرار گرفت ولی رسمیت نیافت.

در سال 1982 این موضوع مطرح شد کتابی که جایزه عجیب ترین عنوان سال را می برد لزوما نباید کتابی باشد که به طور رسمی در نمایشگاه ارائه شده است.

این جایزه ابدا به محتوای کتاب ربطی ندارد و فقط به عنوان کتاب مربوط می شود. برخی از کتاب هایی که با عنوان عجیبشان نامزد دریافت این جایزه شده اند چنین نام هایی دارند: «بچه ی نامشروع عشق یک شبه ی ایتالیایی ها» - کتی ویلیامز، «مدیریت یک تمرین دندانپزشکی به روش چنگیزخان» - مایکل آر. یانگ، « افسانه ی آتشفشان اجتماعی» - مارتین کینگ وایت و« سگ شما چه رنگی است؟» - جوئل سیلورمن «مهار نظرخواهی درباره روده بزرگ» و «پر اثرترین نویسنده تاریخ در سیاره زمین».

در کل دوران برگزاری نمایشگاه فقط در سال 1987 و 1991 این جایزه اهدا نشده است چرا که عنوان هیچ کتابی «عجیب» تشخیص داده نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها