رئیس هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

رسانه ها در آموزش کودکان هم نقش مثبت و هم منفی دارند

رئیس هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران گفت: رسانه ها در آموزش کودکان هم نقش منفی و هم مثبت دارند. بگونه ای که می توانند باعث بروز خلاقیت های فراوان، سرعت عمل و خیال پردازی های مفید گردند. اما از طرفی دیگر نیز با مشاهده محتویات نامناسب می تواند موجب الگوگیری در کودکان شود.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۵۰
رسانه ها در آموزش کودکان هم نقش مثبت و هم منفی دارند

دکتر شیوا دولت آبادی، روانشناس در خصوص نقش رسانه در آموزش کودکان به جام جم آنلاین گفت: رسانه ها در آموزش کودکان هم نقش منفی و هم مثبت دارند. بگونه ای که می توانند باعث بروز خلاقیت های فراوان، سرعت عمل و خیال پردازی های مفید گردند. اما از طرفی دیگر نیز با مشاهده محتویات نامناسب می تواند موجب الگوگیری در کودکان شود.

وی ادامه داد: استفاده طولانی مدت از رسانه های تصویری سبب می شود، نیم کره راست که کل گراست و مسائل را هیجانی حل و فصل می کند رشد بیشتر نسبت به نیم کره سمت چپ که با مسائل منطقی برخورد می کند، داشته باشد. برخی از والدین برای آنکه بچه ها شلوغ نکنند، دستگاه جلوی آنها می گذارند که بازی کنند. این فقط استفاده از نیم کره راست مغز است ولی وقتی شما داستانی برای او می گویید نیم کره چپ باید آن را بسازد.

دولت آبادی اظهار داشت: دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم هر روزه در آن شاهد تغییرات چشمگیری هستیم، پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطی اعم از موبایل ، تبلت، لپ تاپ و... دیگر جزئی اصلی از زندگی بشری شده است، تاجایی که حتی تعریف سواد از دیدگاه یونسکو هم دیگر به سوی سواد رسانه ای و یا سواد اینترنتی حرکت می کند.

وی افزود: دنیای دیجیتال در قالب رایانه و محتویات نرم افزاری آن یک بخش بزرگ از ساختار آموزشی را تشکیل داده است. لذا دانش و سواد اینترنتی و به اصطلاح تعامل با دنیای دیجیتال جز سواد و مهارت های ضروری تمامی انسان هاست.

این روانشناس خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان یکی از پروپا قرص ترین مصرف کنندگان این دنیای گسترده هستند. حال ما به عنوان والدین و بزرگتر، باید دقت داشته باشیم که چگونه کودکمان از این مهارت و دسترسی استفاده کنند تا بیشترین بهره و کمترین آسیب را ببینند؟ البته راه حل این پرسش و برنامه ریزی برای کودکان و نوجوانان در سنین مختلف متفاوت است.

رئیس هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران گفت: برای مثال، اینکه ما زندگی کودکان(2 یا 3 ساله) را در دنیای مجازی خلاصه کنیم، مسلما مبالغه در آن کار درستی نیست. زیرا کودکان نیاز به برقراری ارتباطات عاطفی و اجتماعی دارند و علاوه بر آن کودکان در این مقاطع سنی واقعیت و خیال را مرتبط با هم می بینند. به عبارتی ساده تر، کودکان قابلیت تفکیک دنیای واقعی با دنیای وهم و تخیلی را ندارند، لذا برای دیدن کمترین آسیب آنها نیازمند برنامه ریزی و تامل بیشتر هستیم.

وی تاکید کرد: دنیایی که کودکان با دسترسی به اطلاعات تصویری، صوتی در قالب بازی با آن سرو کار دارند مملوست از محتویات گوناگون که برخی از آنان بسیار با دنیای واقعی فاصله دارد و تا جایی می تواند موجب خلاقیت کودک شود اما اگر تمام زمان کودک در این دنیا سپری گردد مسلما آسیب های زیادی را متحمل می شود. عدم کسب مهارت ارتباط اجتماعی و عاطفی با انسان ها اولین و مهم ترین آسیب استفاده بیش از اندازه از دنیای مجازی است .

دولت آبادی در پایان گفت: بنابراین به والدین توصیه می شود هم از نظر محتوا و هم از نظر زمان کودکان خود را در استفاده از دنیای مجازی محدود کنید. این موضوع مهم ترین مسئولیت والدین در خصوص استفاده از رسانه ها توسط کودکان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها