نیازهای کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص را چقدر می‌شناسید؟

کودکان با شرایط خاص

روز جهانی کودک، متعلق به همه کودکان در سراسر جهان است و هر سال در این روز موضوعات مختلفی در مورد حمایت‌های معنوی و عاطفی صحبت به میان می‌آید که کودکان به آنها نیاز دارند. اما موضوعی که در این روز بیشتر مورد غفلت قرار می‌گیرد، نیازها و خواسته‌های کودکانی است که مبتلا به بیماری‌های خاص یا نادر هستند. این بیماری‌ها برای افراد بزرگسال بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و برای کودکان که از گروه‌های حساس جامعه هستند، شرایط به مراتب سخت‌تری را به وجود می‌آورد. 16 مهر، روز جهانی کودک می‌تواند بهانه خوبی برای پرداختن به چند بیماری باشد که زندگی را برای کودکان مبتلا دشوار کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۳۹
کودکان با شرایط خاص

سرطان

نحوه برخورد با کودکانی که به سرطان مبتلا میشوند نیز بسیار اهمیت دارد. مهمترین مورد این است که والدین و اطرافیان کودک واقعیت را صادقانه با کودک در میان بگذارند، اما از دادن نگرانی بیمورد و حتی صحبت درباره نگرانیها خودداری کنند، چرا که معمولا فرآیند درمان این بیماری بسیار طاقتفرسا است و نیاز به انرژی و انگیزه زیاد در خود بیمار و اطرافیان و در عین حال همکاری با درمانگران دارد. همچنین این کودکان به دلیل طولانی بودن فرآیند درمان نیاز به یک فرد همراه و مورد اعتماد دارند که به نیازهای آنها به طور خاص توجه کند.نکته امیدبخش در مورد این بیماری در کودکان این است که معمولا بدن کودکان انعطاف بیشتری در مواجه با عوارض جانبی هنگام درمان از خود نشان میدهد.

اختلال اوتیسم

اوتیسم نوعی اختلال ارتباطی در کودکان است که علت اصلی بروز آن همچنان ناشناخته است. بیتوجهی به محیط اطراف، تمرکز طولانیمدت روی پدیدههای تکراری، دوری از جمع و گوشهگیری و در نهایت تاخیر در یادگیری و عدم ارتباط با محیط از جمله علائمی است که کودکان مبتلا به اوتیسم دارند. با وجود این علائم در بسیاری از موارد افرادی که از نزدیکان کودک نیستند، این حالتها را به درستی تشخیص نمیدهند یا با معلولیتهای ذهنی اشتباه میگیرند و رفتار نامناسب نشان میدهند.

همچنین این کودکان معمولا عکسالعمل قابل انتظار مثل لبخند، ناراحتی یا عصبانیت را نشان نمیدهند و ممکن است برای دیگر افراد یا کودکان همسن و سال عجیب به نظر برسد. این در حالی است که نحوه درست برخورد با این کودکان و توجه به تواناییهای آنان -که به دلیل شرایط خاص به سادگی دیده نمیشود- میتواند این اختلال را تا حدود زیادی کنترل کند. به این ترتیب یک کودک مبتلا به اوتیسم نیز میتواند به کمک اطرافیان عکسالعمل بجا و رفتار طبیعی در جامعه داشته باشد. در چنین شرایطی حتی آموزش در کنار کودکان دیگر نیز برای این کودکان ممکن خواهد بود.

دیابت

توضیح دادن به کودکان در مورد پرهیزها و ممنوعیتها و تفاوتهایی که بین آنها با همسالانشان وجود دارد، کار آسانی نیست. نکته بسیار مهم برای کودکان مبتلا به دیابت این است که نسبت به بیماری خود کاملا آگاه و مراقب باشند. بهترین کار این است که کودک در فرآیند درمان دخیل باشد و بدون ترس بیمورد با آگاهی نسبت به رژیم غذایی مناسب برخورد کند.یکی از نکات مهم در مورد بیماران دیابتی گرسنگی شدید است و در مورد کودکان توجه به این موضوع اهمیت بیشتری پیدا میکند و گاهی لازم است در میان روز و هنگام درس، مواد قندی با جذب سریع به بدن برسد. همچنین کنترل قند خون در همه ساعتهای روز در افراد مبتلا به دیابت موضوعی بسیار مهم است و بنابراین در مدرسه و ساعتهای کلاس درس، لازم است معلم در جریان باشد و هر زمان لازم است دانشآموز را همراهی کند.

صرع

بروز حمله صرع در کودکان معمولا با خیره شدن طولانیمدت، پلک زدن فراوان و نفس نفس زدن بروز پیدا میکند و تحریکات ایجاد شده در دیگر سلولهای عصبی نیز میتواند باعث بروز علائم دیگری شود. گرچه بیماران مبتلا به صرع محدودیتی در انجام فعالیتهای روزمره و تغذیه ندارند، اما قرار گرفتن در شرایط پرتنش، گرسنگی بیش از حد، کمخوابی و به موقع مصرف نکردن قرص باعث بروز حمله میشود.

هنگام بروز حمله صرع آشنایی اطرافیان بخصوص معلمان و مسؤولان مدرسه که ساعتهای طولانی همراه کودکان هستند، اهمیت بالایی دارد. کنترل بدن فرد که هنگام حمله حرکات غیرارادی دارد و قرار دادن چیزی بین دندانها برای جلوگیری از قفل شدن دهان و باز ماندن راه تنفسی از مهمترین نکات هنگام بروز حمله است. اما پیش از همه این موضوعات نحوه برخورد با کودک مثل دیگر کودکان و تلاش برای کم کردن تنش کودک است تا خود عاملی برای تشدید استرس کودک نباشد.

سپیده شعرباف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها